Skip to main content
Log in

Telemedizin und telemetrische Aufzeichnungsmethoden zur Diagnostik in der Schlafmedizin

Telemedicine and telemetric recording methods as diagnostic instruments in sleep medicine

  • Übersichten
  • Published:
Somnologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Schlafmedizin hat sich in den letzten Jahrzehnten weiterentwickelt. Die Prävalenz von Schlafstörungen hat zugenommen, und die Schlaflabore in Kliniken und privaten Einrichtungen sind ebenfalls größer geworden, um dem Andrang gerecht zu werden. Die Schlafmedizin verfügt über evidenzbasierte Leitlinien für die Diagnose und Therapie von Schlafstörungen. Jedoch sind Schlaflabore und schlafmedizinisch geschultes Personal nicht ausreichend verfügbar. Es wurden viele neue Methoden zur Aufzeichnung des Schlafs und zur Diagnose von Schlafstörungen entwickelt, deren Sensitivität und Spezifität hier aufgeführt werden. Viele Schlafstörungen sind chronisch und erfordern eine kontinuierliche Behandlung und Überwachung des Therapieerfolgs. Kosteneffiziente Techniken für die Erstdiagnose und für die Therapieüberwachung sind wichtig. Die Technologien der Telemedizin können helfen, die Anforderungen an Diagnose und Therapieüberwachung zu erfüllen. Die drahtlose Aufzeichnung des Schlafs und der Biosignale im Schlaf ermöglicht es, diagnostische Geräte mit teils guter Validität breiter zur Verfügung zu stellen.

Darüber hinaus erfordert die Schlafforschung moderne Techniken, um zugrunde liegende Regulationsmechanismen des Schlafs zu erforschen und ein besseres Verständnis für die Physiologie und die Pathophysiologie der Schlafstörungen zu erreichen. Die Aufzeichnung des Schlafs zuhause und die nicht beeinträchtigende Aufzeichnung mit telemedizinischen Methoden unterstützen die Schlafforschung und erlauben es, Interferenzen zu reduzieren und längere Zeiträume zu erfassen.

Abstract

Sleep medicine has been an expanding discipline over the last decades. The prevalence of sleep disorders is increasing and sleep centers are expanding at hospitals and in private-care environments to meet the demands. Sleep medicine has evidence-based guidelines for diagnosis and therapy of sleep disorders. However the number of sleep centers and caregivers in this area is not sufficient. Many new methods for recording sleep and diagnosing sleep disorders have been developed and their sensitivity and specificity are reported here. Many sleep disorders are chronic conditions and they require continuous treatment and monitoring of therapy success. Cost efficient technologies for an initial diagnosis and for follow-up monitoring of treatment are important. Telemedicine technologies can meet the demands in diagnosis and therapy follow-up studies. Wireless recording of sleep and the related biosignals makes diagnostic tools more widely available.

Moreover, sleep research requires modern technologies to investigate the underlying mechanisms in the regulation of sleep and for a better understanding of the physiology and pathophysiology of sleep disorders. Home recording and non-obtrusive recording with telemedicine methods with partially high validity support this research with options to record with little interference and over extended periods of time.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Penzel T, Fietze I, Hirshkowitz M, der Vorstand DGSM (2011) Diagnostik in der Schlafmedizin. Somnologie 15:78–83

    Article  Google Scholar 

  2. Berry RB, Brooks R, Gamaldo CE, Harding SM, Lloyd RM, Marcus CL, Vaughn BV, American Academy of Sleep Medicine (2014) The AASM manual for the scoring of sleep and associated events: rules, terminology and technical specifications, version 2.3. American Academy of Sleep Medicine, Darien

    Google Scholar 

  3. Gehring J, Gesche H, Drewniok G, Küchler G, Patzak A (2017) Nocturnal blood pressure fluctuations measured by using pulse transit time in patients with severe obstructive sleep apnea syndrome. Sleep Breath. https://doi.org/10.1007/s11325-017-1555-9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Mayer G, Arzt M, Braumann B, Ficker JH, Fietze I, Frohnhofen H, Galetke W, Maurer JT, Orth M, Penzel T, Randerath W, Rösslein M, Sitter H, Stuck BA (2017) S3-Leitlinie Nicht erholsamer Schlaf/Schlafstörungen – Kapitel „Schlafbezogene Atmungsstörungen“. Somnologie 20(Suppl. 2):S97–S180

    Google Scholar 

  5. American Academy of Sleep Medicine (2014) International classification of sleep disorders, 3. Aufl. American Academy of Sleep Medicine, Darien

    Google Scholar 

  6. Peppard PE, Young T, Barnet JH, Palta M, Hagen EW, Hla KM (2013) Increased prevalence of sleep-disordered breathing in adults. Am J Epidemiol 177:1006–1014

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Heinzer R, Marques-Vidal P, Marti-Soler H et al (2015) Prevalence of sleep-disordered breathing in the general population: the HypnoLaus study. Lancet Respir 3:310–318

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Marin JM, Carrizo SJ, Vicente E et al (2005) Long-term cardiovascular outcomes in men with obstructive sleep apnoea-hypopnoea with or without treatment with continuous positive airway pressure: an observational study. Lancet 365:1046–1053

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. McEvoy RD, Antic NA, Heeley E, Luo Y, Ou Q, Zhang X, Mediano O, Chen R, Drager LF, Liu Z, Chen G, Du B, McArdle N, Mukherjee S, Tripathi M, Billot L, Li Q, Lorenzi-Filho G, Barbe F, Redline S, Wang J, Arima H, Neal B, White DP, Grunstein RR, Zhong N, Anderson CS, SAVE Investigators and Coordinators (2016) CPAP for prevention of cardiovascular events in obstructive sleep apnea. N Engl J Med 375:919–931

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Escourrou P, Grote L, Penzel T et al (2015) The diagnostic method has a strong influence on classification of obstructive sleep apnea. Results from the European Sleep Apnoea Database (ESADA). J Sleep Res 24:730–738

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Shahar E (2014) Apnea-hypopnea index: time to wake up. Nat Sci Sleep 6:51–56

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. ASDA Standards of Practice committee (1994) Practice parameters for the use of portable recording in the assessment of obstructive sleep apnea. Sleep 17:372–377

    Google Scholar 

  13. Collop NA, Tracy SL, Kapur V, Mehra R, Kuhlmann D, Fleishman SA, Ojile JM (2011) Obstructive sleep apnea devices for out-of-center (OOC) testing: technology evaluation. J Clin Sleep Med 7:531–548

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Qaseem A, Dallas P, Owens DK, Starkey M, Holty JEC, Shekelle P, Clinical guidelines committee of the American college of physicians (2014) Diagnosis of obstructive sleep apnea in adults: a clinical practice guideline from the American college of physicians. Ann Intern Med 161:210–220

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. El Shayeb M, Toper LA, Stafinski T, Pawluk L, Menon D (2014) Diagnostic accuracy of level 3 portable sleep tests versus level 1 polysomnography for sleep-disordered breathing: a systematic review and meta-analysis. Can Med Assoc J 186(1):E25–E51. https://doi.org/10.1503/cmaj.130952

    Article  Google Scholar 

  16. Kulkas A, Leppänen T, Sahlman J, Tiihonen P, Mervaala E, Kokkarinen J, Randell J, Seppä J, Tuomilehto H, Töyräs J (2013) Novel parameters reflect changes in morphology of respiratory events during weight loss. Physiol Meas 34(9):1013–1026

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Penzel T, Glos M, Garcia C, Schöbel C, Fietze I (2016) Sleep medicine integrates telemedicine methods in diagnosis and treatment. In: Puers R (Hrsg) International society on biotelemetry ISOB Proceedings of Biotelemetry XXI, Leuven, 22.–24. May 2016, S 17–20

    Google Scholar 

  18. Bruyneel M, Van den Broecke S, Libert W, Niane V (2013) Real-time attended home-polysomnography with telematics data transmission. Int J Med Inform 82:696–701

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Kim YS, Baek HJ, Kim JS, Lee HB, Choi JM, Park KS (2009) Helmet-based physiological signal monitoring system. Eur J Appl Physiol 105:365–372

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Alihanka J, Vaahtoranta K (1979) A static charge sensitive bed. A new method for recording body movements during sleep. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 46:731–734

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Salmi T, Telakivi T, Partinen M (1989) Evaluation of automatic analysis of SCSB, airflow and oxygen saturation signals in patients with sleep related apneas. Chest 96:255–261

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Paalasmaa J, Toivonen H, Partinen M (2015) Adaptive heartbeat modeling for beat-to-beat heart rate measurement in ballistocardiograms. IEEE J Biomed Health Inform 19:1945–1952

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. O’Hare E, Flanagan D, Penzel T, Garcia C, Frohberg D, Heneghan C (2015) A comparison of radio-frequency biomotion sensors and actigraphy versus polysomnography for the assessment of sleep in normal subjects. Sleep Breath 19:91–98

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Zaffaroni A, Kent B, O’Hare E, Heneghan C, Boyle P, O’Connell G, Pallin M, de Chazal P, McNicholas WT (2013) Assessment of sleep-disordered breathing using a non-contact bio-motion sensor. J Sleep Res 22:231–236

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Penzel T (2016) Sleep quality challenges and opportunities. IEEE EMB Pulse.

    Google Scholar 

  26. Ishida R, Yonezawa Y, Maki H, Ogawa H, Ninomiya I, Sada K, Hamada S, Hahn AW, Caldwell WM (2005) A wearable, mobile phone-based respiration monitoring system for sleep apnea syndrome detection. Biomed Sci Instrum 41:289–293

    PubMed  Google Scholar 

  27. Singh J, Badr MS, Diebert W, Epstein L, Hwang D, Karres V, Khosla S, Mims KN, Shamim-Uzzaman A, Kirsch D, Heald JL, McCann K (2015) American academy of sleep medicine (AASM) position paper for the use of telemedicine for the diagnosis and treatment of sleep disorders. J Clin Sleep Med 11:1187–1198

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Randerath W, Bögel M, Franke C, Hellmann A, Jany B, Nilius G, Penzel T, Voshaar T, Wiater A (2017) Positionspapier zum Telemonitoring bei schlafbezogenen Atmungsstörungen. Pneumologie 71:81–85

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Wöhrle H, Ficker JH, Graml A, Fietze I, Young P, Teschler H, Arzt M (2017) Telemedicine-based proactive patient management during positive airway pressure therapy: Impact on therapy termination rate. Somnologie 21:121–127

    Article  Google Scholar 

  30. Hwang D, Chang JW, Benjafield AV, Crocker ME, Kelly C, Becker KA, Kim JB, Woodrum RR, Liang J, Derose SF (2018) Effect of Telemedicine education and Telemonitoring on CPAP adherence: the Tele-OSA randomized trial. Am J Respir Crit Care Med 197:117. https://doi.org/10.1164/rccm.201703-0582OC

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Dellacà R, Montserrat JM, Govoni L, Pedotti A, Navajas D, Farré R (2011) Telemetric CPAP titration at home in patients with sleep apnea-hypopnea syndrome. Sleep Med 12(2):153–157

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Verbraecken J (2016) Telemedicine applications in sleep disordered breathing: thinking out of the box. Sleep Med Clin 11:445–460

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Hirshkowitz M (2016) Polysomnography challenges. Sleep Med Clin 11:403–411

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Thomas Penzel und Ondrej Ludka wurden aus dem Projekt Nr. LQ1605 des nationalen Programms für Nachhaltigkeit II und dem FNUSA-ICRC (No. CZ.1.05/1.1.00/02.0123) unterstützt. Zhongming He wurde mit einem Stipendium vom China Scholarship Council (CSC No.: 201409655019) unterstützt.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Thomas Penzel.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

T. Penzel, M. Glos, C. Schöbel, Z. He, O. Ludka und I. Fietze geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Penzel, T., Glos, M., Schöbel, C. et al. Telemedizin und telemetrische Aufzeichnungsmethoden zur Diagnostik in der Schlafmedizin. Somnologie 22, 199–208 (2018). https://doi.org/10.1007/s11818-018-0149-5

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-018-0149-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation