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Therapie bei Acromionfraktur nach inverser Prothese

Treatment in acromion fracture after reverse shoulder prosthesis

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die inverse Prothese setzt sich immer mehr im klinischen Alltag durch. Die seltene Komplikation der Acromionfraktur und deren Therapie ist bisher nur selten beschrieben.

Fragestellung

Ziel der hier vorgestellten Studie war es (1) die Inzidenz der Acromionfraktur nach inverser Prothese zu beschreiben; (2) die entsprechenden Therapieoptionen konservativ und operativ miteinander zu vergleichen.

Material und Methoden

Im Untersuchungszeitraum von 2008–2014 wurden 583 inverse Schulterprothesen in unserer Klinik implantiert. In einem retrospektiven Studiendesign konnten im Verlauf 12 Acromionfrakturen diagnostiziert werden. Die ersten 6 Patienten wurden operativ mit Plattenosteosynthese versorgt, während die folgenden 6 Patienten konservativ therapiert wurden. Die Ergebnisse der Therapievarianten wurden hinsichtlich Constant-Murley-Score (CS), Schmerz, Zufriedenheit und radiologischem Verlauf verglichen.

Ergebnisse

Die Inzidenz der Acromionfraktur betrug 2,05 %. Das Intervall zwischen endoprothetischer Versorgung und Frakturdiagnose betrug 11,4 Monate. Der mittlere CS vor Fraktur betrug 74,2. In der operativ versorgten Gruppe (oT) betrug der CS 55,4, in der konservativen Therapie (kT) 55,3 im 4,5-Jahres-Follow-up (FU). In der Subgruppenanalyse profitierte die konservative Gruppe mehr beim Schmerz, die operative Gruppe bei der Kraft. Eine Revision in der oT war nicht notwendig. Die radiologische Durchbauung 1 Jahr nach Fraktur konnte in 5 von 6 Fällen in der oT und bei 4 von 6 in der kT nachgewiesen werden.

Diskussion

Die Acromionfraktur bei inverser Prothese ist eine seltene Komplikation. Im Vergleich zum initialen CS zeigen sowohl konservativ als auch operativ therapierte Frakturen eine Besserung, dennoch bleiben die Ergebnisse deutlich hinter dem CS vor dem Frakturereignis.

Abstract

Background

Reverse shoulder arthroplasty (RSA) is an established procedure. The rare complication of an acromion fracture and its treatment is seldom discussed.

Objectives

The aim of this study was (1) to show the incidence of acromion fractures after RSA and (2) compare the conservative or surgical treatment options and their results.

Materials and methods

A retrospective study was conducted on 583 reverse shoulder arthroplasties between 2008 and 2014 in which 12 fractures were identified at postoperative follow-up. The first 6 patients with these fractures were treated operatively; the later 6 patients were treated conservatively. An analysis was performed on the variables functional results, quality of life (Constant score, pain, satisfaction), and radiological results comparing the two treatment options.

Results

The fracture incidence was 2.05% with a mean age of 75.9 years. The mean time interval between index operation and fracture diagnosis was 11.4 months. The last Constant score (CS) before fracture was 74.2 points. Posttreatment CS was 55.4 points in the operated group and 55.3 points in the conservative group. Within the subcategories the conservative group had larger benefit in pain, the operated group gained more points in strength. There were no instability cases and no revision surgery was required. Four of 6 conservatively treated fractures and 5 of 6 surgically treated patients were consolidated within one year.

Conclusions

Acromion fracture after RSA is a rare complication. Despite its presence, the functional outcomes and quality of life of these patients are higher than preoperatively; however, they are lower than that obtained in patients with RSA without this complication.

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Literatur

  1. Boehm D et al (2004) Entwicklung eines Fragebogens basierend auf dem Constant-Murely Score zur Selbstevaluation der Schulterfunktion durch den Patienten. Unfallchirurg 107:397–402

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bohsali K, Wirth M, Rockwood C (2006) Complications of total shoulder arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 88:2279–2292

    PubMed  Google Scholar 

  3. Crosby LA et al (2011) Scapula fractures after reverse total shoulder arthroplasty: classification and treatment. Clin Orthop Relat Res 469(9):2544–2549

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Familiari F et al (2014) Scapula fracture and os acromiale after reverse total shoulder arthroplasty. Orthopedics 37(7):434, 492–495

    Google Scholar 

  5. Frankle et al (2005) The reverse shoulder prosthesis for glenohumeral arthritis associated with severe rotator cuff deficiency. A minimum two-year follow-up study of sixty patients. J Bone Joint Surg Am 87:1967–1705

    Google Scholar 

  6. Grammont P, Baulot E (1993) Delta shoulder prosthesis for rotator cuff rupture. Orthopedics 16:65–68

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hamid N et al (2011) Acromial fracture after reverse shoulder arthroplasty. Am J Orthop 40(7):e125–e129

    PubMed  Google Scholar 

  8. Hattrup SJ (2010) The influence of postoperative acromial and scapular spine fractures on the results of reverse shoulder arthroplasty. Orthopedics 33(5):12

    Google Scholar 

  9. Levy JC, Blum S (2012) Postoperative acromion base fracture resulting in subsequent instability of reverse shoulder replacement. J Shoulder Elbow Surg 21(4):e14–e18

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Nwakama AC et al (2000) Semiconstrained total shoulder arthroplasty for glenohumeral arthritis and massive rotator cuff tearing. J Shoulder Elbow Surg 9:302–307

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Rittmeister M, Kerschbaumer F (2001) Grammont reverse total shoulder arthroplasty in patients with rheumatoid arthritis and non-reconstructible rotator cuff lesions. J Shoulder Elbow Surg 10:17–22

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Rouleau DM, Gaudelli C (2013) Successful treatment of fractures of the base of the acromion after reverse shoulder arthroplasty: case report and review of the literature. Int J Shoulder Surg 7(4):149–152

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Seebaur L et al (2005) Reverse total shoulder arthroplasty for the treatment of defect arthropathy. Oper Orthop Traumatol 17:1–24

    Article  Google Scholar 

  14. Sirveaux F et al (2004) Grammont inverted total shoulder arthroplasty in the treatment of glenohumeral osteoarthritis with massive rupture of the cuff. Results of a multicentre study of 80 shoulders. J Bone Joint Surg Br 86(3):388–395

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Teusink MJ et al (2014) What is the effect of postoperative scapular fracture on outcomes of reverse shoulder arthroplasty? J Shoulder Elbow Surg 23(6):782–790

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Wahlquist TC et al (2011) Acromial base fractures after reverse total shoulder arthroplasty: report of five cases. J Shoulder Elbow Surg 20:1178–1183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Walch G et al (2009) Acromial insufficiency in reverse shoulder arthroplasties. J Shoulder Elbow Surg 18(3):495–502

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Werner CML et al (2005) Treatment of painful pseudoparesis due to irreparable rotator cuff dysfunction with the Delta III reverse-ball-and-socket total shoulder prosthesis. J Bone Joint Surg Am 87:1476–1486

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to C. Schoch.

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Interessenkonflikt

Dr. C. Schoch ist als Referent für die Fa. Arthrex tätig. Hierfür erhält er ein Beraterhonorar. Dr. M. Geyer erhält ein Entwickler/Beraterhonorar von der Fa. Königsee. Dr. S. Geyer und Dr. B. Drews geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden im Rahmen der normalen klinischen Nachkontrollen durchgeführt. Die Untersuchungen wurden im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Eine Einverständniserklärung liegt von allen Patienten vor.

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Schoch, C., Drews, B.H., Geyer, S. et al. Therapie bei Acromionfraktur nach inverser Prothese. Obere Extremität 12, 46–50 (2017). https://doi.org/10.1007/s11678-016-0380-2

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