Zusammenfassung
Schwerwiegende gesundheitliche Ereignisse wie Amputationen, Erblindungen, terminale Niereninsuffizienz mit Nierenersatztherapie, Schlaganfälle, Herzinfarkte und Schwangerschaftskomplikationen sind bei Personen mit Diabetes auch heute noch deutlich häufiger als in der nichtdiabetischen Population. Allerdings scheint sich die Situation zumindest teilweise verbessert zu haben. Hierzu mögen neben technischen Entwicklungen in der Diabetestherapie, strukturierte Versorgungsmodelle und die Einführung von Disease-Management-Programmen beigetragen haben. Die kontinuierliche Analyse von Inzidenzen und relativen Risiken der wichtigsten Spätschäden ist erforderlich, um den Trend zu evaluieren.
Abstract
Diabetic individuals still have an increased risk of severe comorbid complications such as amputations, blindness, end-stage renal disease, stroke, myocardial infarction, and adverse outcomes during pregnancy compared to the nondiabetic population. However, the situation seems to have improved, at least in part. This may be due to technical developments in diabetes treatment, structured diabetes care, and the implementation of disease management programs. Continuous analysis of incidences and relative risks of the above-mentioned comorbidities is important to evaluate trends in health care outcomes.
Literatur
Abbott RD, Donahue RP (1987) Diabetes and the risk of stroke: the Honolulu Heart Program. JAMA 257:949–952
American Diabetes Association (1998) Standards of medical care for people with diabetes. Diabetes Care 21 (S1):S21–S32
Brancati FL, Whelton PK, Randall BL et al (1997) Risk of end-stage renal disease in diabetes mellitus: a prospective cohort study of men screened for MRFIT. Multiple risk factor intervention trial. JAMA 278(23):1069–1074
Berger M (Hrsg) (2000) Diabetes mellitus. Urban & Schwarzenberg, München
Berger M, Trautner C (Hrsg) (1996) Die Forderungen von St. Vincent – Stand 1996 in Deutschland. Kirchheim, Mainz
Boulton AJM (2008) The diabetic foot: grand overview, epidemiology, and pathogenesis. Diabetes Metab Res Rev 24 (S1):S3–S6
Bundesversicherungsamt, Disease Management Program (DMP) Diabetes mellitus. http://www.bundesversicherungsamt.de/cln_091/nn_1046648/DE/DMP/dmp__node.html?__nnn=true (downloaded: 17. Dezember, 2008)
Cowie CC, Port FK, Wolfe RA et al (1989) Disparities in incidence of end-stage renal disease according to race and type of diabetes. N Engl J Med 321(16):1074–1079
Deutsche Diabetes-Union (Hrsg) (2009) Evidenzbasierte Diabetes-Leitlinien DDG, Gesundheitsbericht Diabetes 2010. Kirchheim, Mainz
Diabetes care and research in Europe (1989) The Saint Vincent declaration. World Health Organization, ICP/CLR 034
Frei U, Schober-Halstenberg HJ (2006) Nierenersatztherapie in Deutschland. Bericht 2005/2006. QuaSi Niere
Giani G, Janka HU, Hauner H et al (2004) Epidemiologie und Verlauf des Diabetes mellitus in Deutschland. Evidenzbasierte Leitlinie der DDG, 2. aktualisierte Aufl. (gültig bis 2011). http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/redaktion/mitteilungen/leitlinien/EBL_Epidemiologie_Update_2004.pdf (accessed 06/03/2010)
Hatano S (1976) Experience from a multicenter stroke register: a preliminary report. Bull World Health Organ 54:541–553
Heller G, Günster C, Schellschmidt H (2004) Wie häufig sind diabetesbedingte Amputationen unterer Extremitäten in Deutschland? Dtsch Med Wochenschr 129:429–433
Heller G, Günster C, Swart E (2005) Über die Häufigkeit von Amputationen unterer Extremitäten in Deutschland. Dtsch Med Wochenschr 130:1689–1690
Icks A, Rathmann W, Rosenbauer J, Giani G (2005) Diabetes mellitus. Themenheft zur Gesundheitsberichterstattung in Deutschland. Robert-Koch-Institut (Hrsg), Berlin
Icks A, Haastert B, Trautner C et al (2009) Incidence of lower-limb amputations in the diabetic compared to the non-diabetic population. Findings from nationwide insurance data, Germany, 2005–2007. Exp Clin Endocrinol Diabetes 117:500–504
Icks A, Dickhaus T, Hörmann A et al (2009) Lower incidence of myocardial infarction in non-diabetic subjects and in diabetic women, but not in diabetic men, in the population aged 25 to 74 years. Findings from the MONICA/KORA myocardial infarction registry in Southern Germany, 1985–2006. Diabetologia 52:1836–1841
Icks A, Haaster B, Ganjour A et al (2009) Costs of dialysis – a regional population-based analysis. Nephrol Dial Transplant [Epub ahead of print]
Icks A, Trautner C, Haastert B et al (1997) Blindness due to diabetes: Population-based age and sex-specific incidence rates. Diabet Med 14:571–575
Icks A, Trautner C (1996) Epidemiologie von Erblindungen, besonders bei Diabetes: Übersicht über vorliegende Studien. Gesundheitswesen 58:85–90
Icks A, Trautner C (1996) Epidemiologie diabetesbedingter Erblindungen: Übersicht über vorliegende Studien. Diabetes Stoffw 5:13–18
Köster I, Ferber L von, Ihle P et al (2006) The cost burden of diabetes mellitus: the evidence from Germany-the CoDiM study. Diabetologia 9:1498–1504
Kries R von, Kimmerle R, Schmidt JE et al (1997) Pregnancy outcomes in mothers with pregestational diabetes: a population-based study in North Rhine (Germany) from 1988 to 1993. Eur J Pediatr 156:963–967
Löwel H, Stieber J, Koenig W et al (1999) Das diabetesbedingte Herzinfarktrisiko in einer süddeutschen Bevölkerung: Ergebnisse der MONICA-Augsburg-Studien 1985–1994. Diabetes Stoffw 8:11–21
Nebel M (2002) Behandlungskosten der Nierenersatztherapie in Deutschland 1999. Nieren- und Hochdruckkrankheiten 31:85–92
Pfannkuche MS, Schicktanz C (2007) Indikationsbereich Diabetes. In: Glaeske G, Janhsen K (Hrsg) GEK-Arzneimittel-Report 2007. Asgard, St. Augustin, S 177–225
Rodriguez BL, D’Agostino R, Abbott RD et al (2002) Risk of hospitalized stroke in men enrolled in the Honolulu Heart Program and the Framingham Study: a comparison of incidence and risk factor effects. Stroke 33:230–236
Standl E, Mendler G, Zimmermann R, Stiegler H (1996) Zur Amputationshäufigkeit von Diabetikern in Deutschland (Ergebnisse einer Erhebung in zwei Landkreisen). Diabetes Stoffw 5:29–32
Stieger H, Standl E, Frank S, Mendler G (1998) Failure of reducing lower extremity amputations in diabetic patients: results of two subsequent population-based surveys 1990 and 1998 in Germany. Vasa 27(1):10–14
Trautner C, Icks A, Haastert B et al (1997) Incidence of blindness in relation to diabetes. A population-based study. Diabetes Care 20:1147–1153
Trautner C, Haastert B, Giani G, Berger M (1998) Amputations and diabetes: a case-control study. Diabet Med 19:35–40
Trautner C, Haastert B, Spraul M et al (2001) Unchanged incidence of lower-limb amputations in a German city, 1990–1998. Diabetes Care 24:855–859
Trautner C, Haastert B, Giani G, Berger M (2001) Incidence of blindness in southern Germany between 1990 and 1998. Diabetologia 44:147–150
Trautner C, Haastert B, Richter B et al (2003) Incidence of blindness in Southern Germany due to glaucoma and degenerative conditions. Invest Ophthalmol Vis Sci 44:1131–1134
Trautner C, Haastert B, Mauckner P et al (2007) Reduced incidence of lower-limb amputations in the diabetic population of a German city, 1990–2005. Results of the Leverkusen Amputation Reduction Study (LARS). Diabetes Care 30:2633–2637
Ferber L von, Köster I, Hauner H (2007) Medical costs of diabetic complications total costs and excess costs by age and type of treatment results of the German CoDiM study. Exp Clin Endocrinol Diabetes 115:97–104
Danksagung
Die aktuelle Studie zum Stand der St.-Vincent-Ziele in Deutschland am Institut für Biometrie und Epidemiologie des Deutschen Diabetes-Zentrums wird vom Bundesministerium für Gesundheit und der Deutschen Diabetes-Stiftung gefördert.
Interessenkonflikt
Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Icks, A. Diabetische Spätschäden. Diabetologe 6, 190–195 (2010). https://doi.org/10.1007/s11428-009-0499-5
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-009-0499-5