Skip to main content
Log in

The reliability of stereotaxy in diagnosis of intracranial space occupying lesions

Die Zuverlässlichkeit der Stereotaxie bei der Diagnostik unklarer intrakranieller Raumforderungen

  • Themenschwerpunkt
  • Published:
Wiener Medizinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Summary

A total of 79 patients with a suspect space occupying intracranial lesion was operated stereotactically. After CT and MR image acquisition, entry and target coordinates were defined and biopsy trajectories were simulated preoperatively using a special planning software. Biopsy specimens allowed a satisfactory neuropathological examination and diagnostic result in 74 of 79 (93.7%) cases. In the remaining 5 of 79 (6.3%) patients, a glioses was diagnosed in three cases; in only two patients could no pathological process be proved. 10 of 79 (12.7%) patients showed an intraoperative bleeding out of the biopsy-cannula during serial stereotaxy, which was associated with a CT-detectable hematoma up to 7 mm in diameter in only three cases (3.8%). In no patient was the detection of intracerebral bleeding the reason for any neurological deficit. In summary, the high percentage of satisfactory neuropathological diagnoses, the low rate of stereotaxy-associated morbidity and the comfortable and safe use of computer and stereotactic devices justify this kind of minimally invasive diagnostic measure as a routine method.

Zusammenfassung

79 Patienten mit einer unklaren intrakraniellen Raumforderung wurden rahmengestützt stereotaktisch biopsiert. Nach CT- oder MR-Akquisition erfolgte die Definition von Ziel- und Eintrittskoordinaten als auch die präoperative Simulation der Biopsie-Trajektorie mittels spezieller Planungssoftware. Die Biopsiezylinder gestatteten im Rahmen der neuropathologischen Untersuchung in 74 von 79 (93,7 %) Fällen eine eindeutige neuropathologische Diagnose. Bei den verbleibenden 5 von 79 (6,3 %) Patienten wurde in drei Fällen eine Randgliose diagnostiziert; in nur zwei Fällen konnte kein pathologischer Prozess nachgewiesen werden. Bei 10 von 79 (12,7 %) Patienten war im Verlauf der seriellen Biopsie die Aspiration von Blut auffällig, was in nur drei Fällen (3,8 %) mit einer im CT nachweisbaren lokalen Einblutung von max. 7 mm Durchmesser verbunden war. Bei keinem Patienten war diese Blutung Ursache einer neurologischen Verschlechterung. Die hohe Erfolgsrate bei der Diagnosesicherung, die geringe Stereotaxie-assoziierte Morbidität ebenso wie der komfortable und sichere Einsatz von Computer und stereotaktischem Equipment rechtfertigen diese Form der minimal invasiven Diagnostik als Routineverfahren.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Dirk Winkler.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Winkler, D., Lindner, D., Geiger, K. et al. The reliability of stereotaxy in diagnosis of intracranial space occupying lesions. Wien Med Wochenschr 155, 354–359 (2005). https://doi.org/10.1007/s10354-005-0198-9

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-005-0198-9

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation