Zusammenfassung
Hintergrund
In immer mehr Regionen Deutschlands wird ein prähospitales Telemedizinsystem als Ergänzung der Regelversorgung eingeführt. Ein Telenotarzt kann von einer Zentrale aus mit Rettungsdienstmitarbeitern am Einsatzort in Echtzeit kommunizieren, diagnostisch unterstützen und therapeutische Maßnahmen delegieren. Die technische Machbarkeit und der medizinische Nutzen wurden bereits belegt. Für den dauerhaften Erfolg eines Telemedizinprojekts ist die Erwartungshaltung der Anwender essenziell. Diese wurde im Projekt Land/Rettung vor der Einführung einer Telenotarztanwendung erhoben.
Fragestellung
Was erwarten die zukünftigen Anwender (Leitstellendisponenten, ärztliches und nichtärztliches Personal im Rettungsdienst und in der Notaufnahme) von der Einführung eines prähospitalen Telemedizinsystems?
Material und Methoden
Im Mai bis August 2017 wurde die Erwartungshaltung der Personen, die mit dem Telenotarzt zusammenarbeiten werden, mittels papierbasiertem Fragebogen erhoben.
Ergebnisse
Es wurden 411 Personen kontaktiert, die Rücklaufquote betrug 51,6 %. Die Mehrheit der Befragten stimmte den Aussagen zu, dass das Telenotarztkonzept zu einer schnelleren Diagnosefindung und einem schnelleren Therapiebeginn führe und die Qualität der Patientenversorgung verbessere. Eine Verbesserung der persönlichen beruflichen Leistung sowie Reduktion der Arbeitsbelastung und des Dokumentationsaufwands werden (eher) nicht erwartet. Der Großteil der Befragten hält das Telenotarztkonzept für (eher) sinnvoll.
Diskussion
Die Mitarbeiter in der Notfallmedizin erwarten eine verbesserte Patientenversorgung durch die Einführung eines Telenotarztes. Persönliche Vorteile wie Arbeitserleichterungen werden nicht erwartet. Zusammenfassend wird das Telenotarztkonzept als sinnvoll erachtet.
Abstract
Background
There is a trend in Germany to add telemedicine, e. g. in the terms of a tele-emergency doctor, to the existing medical emergency system. A tele-emergency doctor can support paramedics at the emergency site via a secured real-time connection while assessing vital signs. Technological feasibility and medical benefit of the system were already proven. But to ensure the long-term success of a telemedical project it is important to evaluate expectations of future users. In the Land/Rettung Project expectations of future users were accessed preceding the implementation of a tele-emergency doctor.
Objectives
What do future users (emergency dispatchers, paramedics, prehospital emergency doctors and doctors and nurses working in an emergency department) expect from a tele-emergency doctor?
Materials and methods
The expectations were accessed in May to August 2017 with a paper-based survey conducted among future users.
Results
A total of 411 persons were approached (response rate 51.6%). The majority of respondents agreed that the tele-emergency doctor leads to a faster determination of diagnosis, faster start of therapy and increased quality of patient care. Most future users did not anticipate an improved job performance, decreased workload or decreased documentation effort. The majority agreed, at least partly, that the tele-emergency concept is beneficial.
Conclusions
Members of the medical emergency system expect the tele-emergency doctor to improve patient care. Personal advantages, e. g. decreased workload, are not anticipated. Overall, the tele-emergency system was perceived as useful.
Literatur
Bergrath S, Reich A, Rossaint R et al (2012) Feasibility of prehospital teleconsultation in acute stroke – a pilot study in clinical routine. PLoS ONE 7(5):e36796
Cho SJ, Kwon IH, Jeong J (2015) Application of telemedicine system to prehospital medical control. Healthc Inform Res 21(3):196–200
Felzen M, Brokmann JC, Beckers SK et al (2017) Improved technical performance of a multifunctional prehospital telemedicine system between the research phase and the routine use phase – an observational study. J Telemed Telecare 23(3):402–409
Raaber N, Bøtker MT, Riddervold IS et al (2018) Telemedicine-based physician consultation results in more patients treated and released by ambulance personnel. Eur J Emerg Med. https://doi.org/10.1097/MEJ.0000000000000426
Stevanovic A, Beckers SK, Czaplik M et al (2017) Telemedical support for prehospital Emergency Medical Service (TEMS trial): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 18(1):43
Yperzeele L, van Hooff R‑J, de Smedt A et al (2014) Feasibility of AmbulanCe-Based Telemedicine (FACT) study: safety, feasibility and reliability of third generation in-ambulance telemedicine. PLoS ONE 9(10):e110043
Chapman Smith SN, Govindarajan P, Padrick MM et al (2016) A low-cost, tablet-based option for prehospital neurologic assessment: the iTREAT study. Neurology 87(1):19–26
Kirkpatrick AW, Hamilton D, Beckett A et al (2015) The need for a robust 24/7 subspecialty “clearing house” response for telementored trauma care. Can J Surg 58(3 Suppl 3):S85–S87
Valenzuela Espinoza A, van Hooff R‑J, de Smedt A et al (2016) Development and pilot testing of 24/7 in-ambulance telemedicine for acute stroke: prehospital stroke study at the Universitair Ziekenhuis Brussel-project. Cerebrovasc Dis 42(1–2):15–22
Bergrath S, Rossaint R, Lenssen N et al (2013) Prehospital digital photography and automated image transmission in an emergency medical service – an ancillary retrospective analysis of a prospective controlled trial. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 21:3
Brokmann JC, Rossaint R, Bergrath S et al (2015) Potenzial und Wirksamkeit eines telemedizinischen Rettungsassistenzsystems: Prospektive observationelle Studie zum Einsatz in der Notfallmedizin. Anaesthesist 64(6):438–445
Brokmann JC, Conrad C, Rossaint R et al (2016) Treatment of acute coronary syndrome by telemedically supported paramedics compared with physician-based treatment: a prospective, interventional, multicenter trial. J Med Internet Res 18(12):e314
Brokmann JC, Rossaint R, Müller M et al (2017) Blood pressure management and guideline adherence in hypertensive emergencies and urgencies: a comparison between telemedically supported and conventional out-of-hospital care. J Clin Hypertens (Greenwich) 19(7):704–712
Brokmann JC, Rossaint R, Hirsch F et al (2016) Analgesia by telemedically supported paramedics compared with physician-administered analgesia: a prospective, interventional, multicentre trial. Eur J Pain 20(7):1176–1184
Valenzuela Espinoza A, Devos S, van Hooff R‑J et al (2017) Time gain needed for in-ambulance telemedicine: cost-utility model. JMIR Mhealth Uhealth 5(11):e175
Broens THF, Huis in’t Veld RMHA, Vollenbroek-Hutten MMR et al (2007) Determinants of successful telemedicine implementations: a literature study. J Telemed Telecare 13(6):303–309
de Bont A, Bal R (2008) Telemedicine in interdisciplinary work practices: on an IT system that met the criteria for success set out by its sponsors, yet failed to become part of every-day clinical routines. BMC Med Inform Decis Mak 8:47
Fachexperten der Eckpunktepapier-Konsensus-Gruppe, SpringerLink (2016) Eckpunktepapier 2016 zur notfallmedizinischen Versorgung der Bevölkerung in der Prähospitalphase und in der Klinik
Rogers H, Madathil KC, Agnisarman S et al (2017) A systematic review of the implementation challenges of telemedicine systems in ambulances. Telemed J E Health 23(9):707–717
Langabeer JR, Gonzalez M, Alqusairi D et al (2016) Telehealth-enabled emergency medical services program reduces ambulance transport to urban emergency departments. West J Emerg Med 17(6):713–720
Brokmann JC, Felzen M, Beckers SK et al (2017) Telemedizin: Potenziale in der Notfallmedizin. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 52(2):107–117
Sharma U, Clarke M (2014) Nurses’ and community support workers’ experience of telehealth: a longitudinal case study. BMC Health Serv Res 14:164
Koivunen M, Saranto K (2018) Nursing professionals’ experiences of the facilitators and barriers to the use of telehealth applications: a systematic review of qualitative studies. Scand J Caring Sci. https://doi.org/10.1111/scs.12445
Merchant KAS, Ward MM, Mueller KJ (2015) Hospital views of factors affecting telemedicine use. Rural Policy Brief 2015 5:1–4
Valenzuela Espinoza A, de Smedt A, Guldolf K et al (2016) Opinions and beliefs about telemedicine for emergency treatment during ambulance transportation and for chronic care at home. Interact J Med Res 5(1):e9
Rho MJ, Choi IY, Lee J (2014) Predictive factors of telemedicine service acceptance and behavioral intention of physicians. Int J Med Inform 83(8):559–571
Wade VA, Eliott JA, Hiller JE (2014) Clinician acceptance is the key factor for sustainable telehealth services. Qual Health Res 24(5):682–694
Danksagung
Die Autoren bedanken sich bei Rebekka Süss, Marcel Fleig und Jan Hübner für die Unterstützung bei der Datenerhebung.
Förderung
Das dieser Veröffentlichung zugrundliegende Projekt wurde mit Mitteln des Innovationsausschusses beim Gemeinsamen Bundesausschuss unter dem Förderkennzeichen 01NVF16004 gefördert.
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C. Metelmann, B. Metelmann, J. Bartels, T. Laslo, S. Fleßa, J. Hasebrook, K. Hahnenkamp und P. Brinkrolf geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Von allen Befragten liegt eine Einverständniserklärung vor. Ein positives Votum der Ethikkommission der Universitätsmedizin Greifswald mit dem Aktenzeichen BB 044/17 vom 21.03.2017 liegt vor.
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Metelmann, C., Metelmann, B., Bartels, J. et al. Was erwarten Mitarbeiter der Notfallmedizin vom Telenotarzt?. Notfall Rettungsmed 22, 492–499 (2019). https://doi.org/10.1007/s10049-018-0520-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-018-0520-x