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Prehospital care in Sweden

From a transport organization to advanced healthcare

Präklinische Versorgung in Schweden

Von einer Transportorganisation zu hochentwickelter medizinischer Versorgung

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Abstract

Background

Prehospital care, starting from the patient’s first contact with the emergency medical call centre and including medical care provided in the ambulance, is part of the continuum of care defined as emergency medicine (EM). Sweden has a network of emergency medical call centres that are all reached by one telephone number and staffed by nurses, among other personnel.

Objective

This review presents a summary of the prehospital care systems currently in place in Sweden, the role of the physician and the future challenges in this evolving and important field.

Results and conclusions

Since 2005, the presence of registered nurses in ambulance teams has become a requirement. This proved to be a turning point in the development of advanced care in the prehospital setting in Sweden. Due to overcrowding in emergency departments, the ambulance services work to steer patients from the ambulance directly to definitive care. Although there are limited numbers of physicians in the prehospital setting today, this should change as the specialty of EM grows stronger.

Zusammenfassung

Hintergrund

Die präklinische Versorgung, die mit dem Erstkontakt des Patienten mit der Leitstelle des Rettungsdienstes beginnt und auch die medizinische Versorgung im Krankenwagen umfasst, ist Teil des Kontinuums medizinischer Versorgung, das als Notfallmedizin bezeichnet wird. In Schweden besteht ein Netz von Leitstellen, die alle über eine Telefonnummer erreichbar und – neben anderem Personal – mit vielen Krankenpflegern besetzt sind.

Ziel

Die vorliegende Übersichtsarbeit enthält eine zusammenfassende Darstellung des derzeit in Schweden bestehenden präklinischen Versorgungssystems, der Rolle des Arztes und zukünftiger Herausforderungen in diesem sich ständig weiterentwickelnden und bedeutenden Bereich.

Schlussfolgerung

Seit 2005 ist die Anwesenheit von examinierten Krankenpflegern eine Voraussetzung bei der Besetzung von Krankenwagen, weil sie Medikamente applizieren können. Das hat sich als Wendepunkt in der Entstehung hochentwickelter präklinischer Versorgung in Schweden herausgestellt. Wegen der Überfüllung der Notaufnahmen versucht der Rettungsdienst, die Patienten vom Krankenwagen aus direkt an die maßgebliche medizinische Versorgung weiterzuleiten. Auch wenn es heute nur eine begrenzte Zahl von Ärzten in der präklinischen Versorgung gibt, sollte sich dies mit zunehmender Bedeutung des Fachgebiets der Notfallmedizin ändern.

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References

  1. National Board of Health and Wefare.(“Socialstyrelsen föreskrifter och allmäna råd (SOSFS2008:17) om läkarnas specialiseringstjänstgöring”). http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2008-17 (cited October 15th)

  2. http://www.sosalarm.se (cited October 15th 2014)

  3. National Board of Health and Welfare (“Socialstyrelsen—Hälso- och sjukvårdsrapport 2009 God vård—Tillgänglig vård i rimlig tid]”) (cited December 9th 2014)

  4. Leardal: The Leardal Foundation for Acute Medicine; Swedish Index to Emergency Medical Assistance.Stavanger, Norway: Laerdal A/S

  5. National Board of Health and Welfare. Regulations from the National Board of Health and Welfare about the Ambulance Service (“Socialstyrelsens föreskrifter om ambulanssjukvård. Socialstyrelsens författningssamling”) (2009). Stockholm Sweden

  6. SOS Alarm. Information Swedish dispatch organization (“Information SOS Alarm) Stockholm SOS Alarm”); (cited October 15th 2014)

  7. Suserud BO (2005) A new profession in the pre-hospital care field–the ambulance nurse. Nurs Crit Care 10(6):269–271

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. National Board of Health and Welfare. Regulations and general recommendations of medicines in the health care system (“SOSFS2000:1. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården”). Stockholm, Sweden

  9. Karolinska Institutet. Study Programme in Specialist Nursing Prehospital Emergency Care 60 ECTS Stockholm Sweden 2013 (cited October 15th 2014). http://pingpong.ki.se/public/courseId/6376/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do?item=3900590

  10. Vicente V, Svensson L, Wireklint Sundstrom B et al (2014) Randomized controlled trial of a prehospital decision system by emergency medical services to ensure optimal treatment for older adults in Sweden. J Am Geriatr Soc 62(7):1281–1287

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Bang A, Grip L, Herlitz J et al (2008) Lower mortality after prehospital recognition and treatment followed by fast tracking to coronary care compared with admittance via emergency department in patients with ST-elevation myocardial infarction. Int J Cardiol 129(3):325–332

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Larsson G, Holgers KM (2011) Fast-track care for patients with suspected hip fracture. Injury 42(11):1257–1261

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Dellinger RP, Levy MM, Rhodes A et al (2013) Surviving sepsis campaign: international guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2012. Crit Care Med 41:580–637

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Nemec M et al (2010) Patients presenting to the emergency department with non-specific complaints: the Basel Non-specific Complaints (BANC) study. Acad Emerg Med 17(3):284–292

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Djärv T, Castrén M, Mårtenson L, Kurland L (2014) Decreased general condition in the emergency department: high in-hospital mortality and a broad range of discharge diagnoses. Eur J Emerg Med (Epub ahead of print)

  16. Farrohknia N, Castrén M, Ehrenberg A et al (2011) Emergency department triage scales and their components: a systematic review of the scientific evidence. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 19:42

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  17. http://www.laerdalfoundation.org/studier_hypoteser.html

  18. Schuler M, Oster P (2005) Zunehmende Bedeutung der Opioide in der Geriatrie. Schmerz 19:302–307

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest. V. Lindström states that there are no conflicts of interest. K. Bohm receives an unrestricted grant from SOS AB. L. Kurland states that there are no conflicts of interest.

The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.

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Correspondence to L. Kurland MD PhD.

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Supplemental Material online:

The translated German full-text version of this article is available at SpringerLink (under supplemental dx.doi.org/10.1007/s10049-015-1989-1)

Zu diesem Beitrag ist eine deutsche Übersetzung verfügbar. Dieses Supplemental finden Sie auf SpringerLink unter: dx.doi.org/10.1007/s10049-015-1989-1

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Deutsche Version von “Prehospital care in Sweden. From a transport organization to advanced healthcare“.pdf (PDF, 265 KB)

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Lindström, V., Bohm, K. & Kurland, L. Prehospital care in Sweden. Notfall Rettungsmed 18, 107–109 (2015). https://doi.org/10.1007/s10049-015-1989-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-015-1989-1

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