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Aktueller Stellenwert der konventionellen Radiographie und Sonographie in der frühen Versorgung traumatisierter Patienten

Value of conventional radiography and ultrasound during initial treatment of traumatized patients

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Zusammenfassung

Die konventionelle Projektionsradiographie (CR) und Sonographie zählen in der frühen Versorgungsphase von Notfallpatienten mit Trauma zur radiologischen Basisdiagnostik. Aufgrund des rasanten Fortschritts auf dem Gebiet der Computertomographie (CT) tritt ihr Stellenwert jedoch zunehmend in den Hintergrund. Die Überlegenheit der CT zeigt sich insbesondere in der höheren Sensitivität bezüglich der Detektion traumatischer Organläsionen. Beim Schädel-Hirn-Trauma (SHT) gilt die CR bereits als obsolet. Beim Thorax-, Becken- und Wirbelsäulentrauma gewinnt die CT zunehmend an Bedeutung. Der Einsatz der CR in der Primärdiagnostik des einfachen Extremitätentraumas bleibt jedoch weiterhin unumstritten. Die Sonographie gilt demgegenüber als sensitiv in der Detektion von freier Flüssigkeit nach stumpfem Bauchtrauma. Zudem begründen die hohe Verfügbarkeit, die einfache Handhabung und das Fehlen ionisierender Strahlung den Stellenwert der Sonographie als Screening-Methode.

Abstract

Conventional radiography (CR) and ultrasound are an elementary part of the diagnostic workflow in the early phase of trauma management. In recent years their clinical value has decreased due to the innovations of computed tomography (CT). The diagnostic superiority of CT has been shown by the higher sensitivity for the detection of traumatic organ lesions. As a result CR has already been become obsolete for head injuries. Furthermore, CT is continuously gaining importance concerning the management of thoracic, pelvic and spinal injuries; however, CR remains the first-line method for the evaluation of simple trauma of the extremities and in contrast, ultrasound is considered to be a sensitive modality for the detection of free fluid after blunt abdominal trauma. In addition the combination of widespread availability, easy handling and the lack of ionizing radiation contribute to the value of ultrasound as a screening method.

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Literatur

  1. Anderson PA, Muchow RD, Munoz A et al (2010) Clearance of the asymptomatic cervical spine: a meta-analysis. J Orthop Trauma 24:100–106

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bardenheuer M, Obertacke U, Waydhas C et al (2000) Epidemiologie des Schwerverletzten. Eine prospektive Erfassung der präklinischen und klinischen Versorgung. AG Polytrauma der DGU. Unfallchirurg 103:355–363

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Berg EE, Chebuhar C, Bell RM (1996) Pelvic trauma imaging: a blinded comparison of computed tomography and roentgenograms. J Trauma 41:994–998

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bohndorf K, Kilcoyne RF (2002) Traumatic injuries: imaging of peripheral musculoskeletal injuries. Eur Radiol 12:1605–1616

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Brink M, Deunk J, Dekker HM et al (2010) Criteria for the selective use of chest computed tomography in blunt trauma patients. Eur Radiol 20:818–828

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Clarke JR, Trooskin SZ, Doshi PJ et al (2002) Time to laparotomy for intra-abdominal bleeding from trauma does affect survival for delays up to 90 minutes. J Trauma 52:420–425

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Edeiken-Monroe BS, Browner BD, Jackson H (1989) The role of standard roentgenograms in the evaluation of instability of pelvic ring disruption. Clin Orthop Relat Res 63–76

  8. Harley JD, Mack LA, Winquist RA (1982) CT of acetabular fractures: comparison with conventional radiography. AJR Am J Roentgenol 138:413–417

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Hehir MD, Hollands MJ, Deane SA (1990) The accuracy of the first chest X-ray in the trauma patient. Aust N Z J Surg 60:529–532

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Heinzelmann M, Imhof HG, Trentz O (2004) Schockraummanagement bei polytraumatisierten Patienten mit Schädel-Hirn-Verletzungen. Eine systematische Literaturübersicht. Unfallchirurg 107:871–880

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Hofman PA, Nelemans P, Kemerink GJ et al (2000) Value of radiological diagnosis of skull fracture in the management of mild head injury: meta-analysis. J Neurol Neurosurg Psychiatry 68:416–422

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Holmes JF, Akkinepalli R (2005) Computed tomography versus plain radiography to screen for cervical spine injury: a meta-analysis. J Trauma 58:902–905

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Körner M, Krötz MM, Degenhart C et al (2008) Current role of emergency US in patients with major trauma. Radiographics 28:225–242

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Kulshrestha P, Munshi I, Wait R (2004) Profile of chest trauma in a level I trauma center. J Trauma 57:576–581

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Link TM, Schuierer G, Hufendiek A et al (1995) Substantial head trauma: value of routine CT examination of the cervicocranium. Radiology 196:741–745

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Pehle B, Nast-Kolb D, Oberbeck R et al (2003) Wertigkeit der körperlichen und radiologischen Basisdiagnostik des Beckens in der Schockraumbehandlung. Unfallchirurg 106:642–648

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Resnik CS, Stackhouse DJ, Shanmuganathan K et al (1992) Diagnosis of pelvic fractures in patients with acute pelvic trauma: efficacy of plain radiographs. AJR Am J Roentgenol 158:109–112

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Robert Koch-Institut (Hrsg) (2006) Gesundheit in Deutschland. Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Robert Koch-Institut, Berlin

  19. Seekamp A, Burkhardt M, Pohlemann T (2004) Schockraummanagement bei Verletzungen des Beckens. Eine systematische Literaturübersicht. Unfallchirurg 107:903–910

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Shanmuganathan K, Mirvis SE, Chiu WC et al (2004) Penetrating torso trauma: triple-contrast helical CT in peritoneal violation and organ injury – a prospective study in 200 patients. Radiology 231:775–784

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Shanmuganathan K, Mirvis SE, Sherbourne CD et al (1999) Hemoperitoneum as the sole indicator of abdominal visceral injuries: a potential limitation of screening abdominal US for trauma. Radiology 212:423–430

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Stengel D, Bauwens K, Porzsolt F et al (2003) Sonographische Diagnostik im Schockraum bei stumpfem Bauchtrauma – Metaanalyse Update 2003. Zentralbl Chir 128:1027–1037

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Stengel D, Bauwens K, Sehouli J et al (2005) Emergency ultrasound-based algorithms for diagnosing blunt abdominal trauma. Cochrane Database Syst Rev:CD004446

    Google Scholar 

  24. Traub M, Stevenson M, Mcevoy S et al (2007) The use of chest computed tomography versus chest X-ray in patients with major blunt trauma. Injury 38:43–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Trupka A, Waydhas C, Hallfeldt KK et al (1997) Value of thoracic computed tomography in the first assessment of severely injured patients with blunt chest trauma: results of a prospective study. J Trauma 43:405–411; discussion 411–402

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Voggenreiter G, Eisold C, Sauerland S et al (2004) Diagnostik und sofortige Therapiemaßnahmen bei Verletzungen des Thorax. Eine systematische Literaturübersicht. Unfallchirurg 107:881–891

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Vos PE, Battistin L, Birbamer G et al (2002) EFNS guideline on mild traumatic brain injury: report of an EFNS task force. Eur J Neurol 9:207–219

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Waydhas C, Nast-Kolb D (2006) Thoraxtrauma. Teil I: Bedeutung – Symptome – Diagnostik. Unfallchirurg 109:777–784; quiz 785

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Young JW, Burgess AR, Brumback RJ et al (1986) Pelvic fractures: value of plain radiography in early assessment and management. Radiology 160:445–451

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Geyer, L., Körner, M., Reiser, M. et al. Aktueller Stellenwert der konventionellen Radiographie und Sonographie in der frühen Versorgung traumatisierter Patienten. Notfall Rettungsmed 13, 428–435 (2010). https://doi.org/10.1007/s10049-010-1298-7

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