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Analgesie beim Kind

Pediatric analgesia

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Zusammenfassung

Einleitung

Kinder erleiden Schmerzen aus unterschiedlichen Gründen. In akuter Form handelt es sich meist um Schmerzen bei Traumata, Infektionskrankheiten oder nach Operationen, in denen Schmerzen als Begleiterscheinungen entstehen. Bei chronischen Schmerzen handelt es sich meist um Kopf- oder Bauchschmerzen. In der besonderen Situation des Rettungsdienstes sind meistens Traumata die Ursache.

Methoden

Es erfolgt die Auswertung vorhandener Literatur unter besonderer Berücksichtigung evidenzbasierter Empfehlungen und Leitlinien.

Ergebnisse

Akute Schmerzen jedweder Genese sollten schnellstmöglich behandelt werden. Falls erforderlich, können einfache Beobachtungs- oder Selbstbewertungsskalen zur Beurteilung der Schmerzstärke zu Hilfe genommen werden. Die Behandlung chronisch schmerzkranker Kinder gehört in die Hände spezialisierter Teams. Paracetamol, Ibuprofen und Morphin sind die am häufigsten genutzten Analgetika. Im Vergleich zu Paracetamol scheint dabei Ibuprofen das effektivere und darüber hinaus auch nebenwirkungsärmere Pharmakon zu sein. Im Bereich des Rettungsdienstes muss sich der vorhandenen Ressourcen bedient werden. Dabei zwingt die Genese des Schmerzes meist zur Gabe von Opioiden oder Ketamin.

Abstract

Introduction

Children suffer pain due to various causes. Acute pain is usually due to trauma, infectious diseases or following operations, in which pain occurs as a side effect. Chronic pain is usually headache or stomachache. Trauma is the main cause of pain in the particular case of emergency medicine.

Methods

Evaluation of existing literature, with a particular focus on evidence-based recommendations and guidelines.

Results

Acute pain of whatever origin should be treated as soon as possible. If necessary, simple observation or self-evaluation scales can be used to help assess the degree of pain. Children with chronic pain should be treated by specialized teams. The most commonly used analgetics are paracetamol, ibuprofen and morphine. Ibuoprofen appears to be more effective than paracetamol and to have fewer side effects. In emergency medicine, the resources available must be used. The origin of the pain usually requires the administration of opioids or ketamine.

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Literatur

  1. Allegaert K, Murat I (2007) Not all intravenous paracetamol formulations are created equal. Paediatr Anaesth 17:818

    Google Scholar 

  2. American Academy of Pediatrics Subcommittee on Management of Acute Otitis Media (2004) Diagnosis and management of acute otitis media. Pediatrics 113:1451–1465

    Article  Google Scholar 

  3. Anand KJ, Hickey PR (1987) Pain and its effects in the human neonate and fetus. N Engl J Med 317:1321–1329

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Andersohn F, Konzen C, Garbe E (2007) Systematic review: agranulocytosis induced by nonchemotherapy drugs. Ann Intern Med 146:657–665

    PubMed  Google Scholar 

  5. Bartocci M, Lundeberg S (2007) Intravenous paracetamol: „Stockholm Protocol“ for postoperative analgesia of term and preterm neonates. Discus Pediatr Anaesth 17:1120

    Google Scholar 

  6. Bradley RL, Ellis PE, Thomas P et al (2007) A randomized clinical trial comparing the efficacy of ibuprofen and paracetamol in the control of orthodontic pain. Am J Orthod Dentofacial Orthop 132:511–517

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Büttner W, Breitkopf L, Finke W, Schwanitz M (1990) Kritische Aspekte einer Fremdbeurteilung des postoperativen Schmerzes beim Kleinkind. Eine placebokontrollierte Doppelblindstudie zu Fragen der Zuverlässigkeit und der Gültigkeit eines Meßsystems. Anaesthesist 39:151–157

    PubMed  Google Scholar 

  8. Cardwell M, Siviter G, Smith A (2005) Non-steroidal anti-inflammatory drugs and perioperative bleeding in pediatric tonsillectomy. Review. Cochrane Database Syst Rev

  9. Gäbler RP, Koch T (2008) Analgesie bei Neugeborenen, Säuglingen und Kleinkindern. Anästh Intensivmed 49:407–418

    Google Scholar 

  10. Giest J, Strauß JM, Jöhr M, Becke K (2009) Paracetamol für die postoperative Schmerztherapie im Kindesalter – Ende einer Ära? Anästh Intensivmed 50:57–59

    Google Scholar 

  11. Griffin MR (1998) Epidemiology of nonsteroidal anti-inflammatory drug- associated gastrointestinal injury. Am J Med 104:23–29

    Article  Google Scholar 

  12. Grunau RV, Whitfield MF, Petrie JH, Fryer EL (1994) Early pain experience, child and family factors, as precursors of somatization: a prospective study of extremely premature and fullterm children. Pain 56:353–359

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Hamalainen ML, Hoppu K, Valkeila E, Santavuori P (1997) Ibuprofen or acetaminophen for the acute treatment of migraine in children: a double-blind, randomized, placebo-controlled, crossover study. Neurology 48:103–107

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Hicks CL, von Baeyer CL, Spafford PA et al (2001) The Faces Pain Scale-Revised: toward a common metric in pediatric pain measurement. Pain 93:173–183

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Jöhr M (2004) Schmerztherapie bei Neugeborenen, Säuglingen und Kleinkindern – therapieren wir immer ausreichend? Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 39:521–526

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Latasch L, Freye E (2002) Schmerz und Opioide bei Neugeborenen und Säuglingen. Anaesthesist 51:272–284

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Meyer O, Geadicke G, Salama A (1999) Demonstration of drug-dependent antibodies in two patients with neutropenia and succesful treatment with granulocyte-colony-stimulation factor. Transfusion 39:527–530

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Moiniche S, Romsing J, Dahl JB, Tramer MR (2003) Nonsteroidal anti-inflammatory drugs and the risk of operative site bleeding after tonsillectomy: a quantitative systematic review. Anesth Analg 96:68–77

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Petrat G, Klein U, Meissner W (1997) On-demand analgesia with piritramide in children. A study of dosage specification and safety. Eur J Pediatr Surg 7:38–41

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. RainsfordKD, Roberts SC, Brown S (1997) Ibuprofen and paracetamol: relative safety in non-prescription dosages. J Pharm Pharmacol 49:345–376

    Google Scholar 

  21. Rakow H, Finke W, Mutze K et al (2007) Handlungsempfehlungen zur perioperativen Schmerztherapie bei Kindern. Anästh Intensivmed 48:99–103

    Google Scholar 

  22. Schwarzer A, Zenz M (2006) Fetaler Schmerz – ein systematischer multidisziplinärer Überblick. Schmerz 20:536–540

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Ulinski T, Guigonis V, Dunan O, Bensman A (2004) Acute renal failure after treatment with non.steroidal anti-inflammatory drugs. Eur J Pediatr 163:148–150

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. von BaeyerCL (2006) Children’s selfreport of pain intensity: scale selection, limitations and interpretations. Pain Res Manag 11:157–162

    Google Scholar 

  25. Zernikow B, Hechler T (2008) Schmerztherapie bei Kindern und Jugendlichen. Dtsch Arztebl 105:511–522

    Google Scholar 

  26. Murray KF, Hadzic N, Wirth S et al. (2008) Drug-related hepatotoxicity and acute liver failure. J Pediatr Gastroenterol Nutr 47(4):395–405

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Chun LJ, Tong MJ, Busuttil RW, Hiatt JR (2009) Acetaminophen hepatotoxicity and acute liver failure. Clin Gastroenterol 43(4):342–349

    Article  CAS  Google Scholar 

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Claßen, I., Kretz, FJ. Analgesie beim Kind. Notfall Rettungsmed 12, 303–312 (2009). https://doi.org/10.1007/s10049-009-1164-7

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