Zusammenfassung
In einer prospektiven Outcome-Studie wurden 76 von 106 Patienten 1 Jahr nach Versorgung einer dislozierten Humeruskopffraktur mit einem winkel- und gleitstabilen antegraden proximalen Humerusnagel befragt und untersucht. 77% hatten eine 3- bzw. 4-Segment-Fraktur nach Neer erlitten. Der Constant-Murley-Score (absolut) betrug nach 1 Jahr im Mittel 70,0±19,7 Punkte. Während des Beobachtungszeitraums wurden 51 Komplikationen bei 44 von 76 Patienten manifest, die bei 27 Patienten therapeutische Konsequenzen nach sich zogen. Die Häufigkeit der Komplikationen konzentrierte sich mit 73,7% auf die problematischen Neer-IV/4-Frakturen, bei Neer-III- und Neer-IV/3-Frakturen betrug sie 50% bzw. 52,5%. Komplikationsfreie Patienten hatten mit 78–96% des seitenadaptierten Constant-Murley-Scores ein gutes bis exzellentes Resultat, während sich dieser bei Patienten mit Komplikationen zwischen 51% (Neer-IV/4-Frakturen) und 75% (Neer-III-Frakturen) bewegte. Trotz der hohen Komplikationsrate ist der winkel- und gleitstabile antegrade Humerusnagel in Kenntnis der funktionellen Resultate anderer Osteosynthesekonzepte als effektiv zu bezeichnen. Modifikationen der Operationstechnik und eine PEEK-Schraubenbremse zur effektiven Prävention des „backing-out“-Phänomens minderten die Frequenz einiger typischer Komplikationen erheblich.
Abstract
In a prospective outcome study, 76 of 116 patients were examined 1 year after reduction and internal fixation of a dislocated humeral head fracture with an antegrade straight intramedullary nailing system using angular and sliding stable interlocking screws. Of these patients, 77% had three- or four-segment fractures according to the Neer classification. The mean absolute Constant-Murley score 1 year after trauma was 70.0±19.7 points. During the observation period, 51 complications occurred in 44 of 76 patients; of these 44 patients, only 27 required therapeutic interventions. The highest frequency of complications was apparent in those with Neer IV fractures (73.7%), while those with Neer III and Neer IV/III fractures had complication rates of 50% and 52.5%, respectively. Patients without complications showed good or excellent functional results, ranging from 78% to 96% (relative Constant-Murley score of the contralateral noninjured side). In patients with complications, the relative Constant-Murley score ranged from 51% to 65%. Despite the high complication rate, the antegrade angular and sliding stable interlocking nail can be considered effective for treating dislocated humeral head fractures. Modifications of the surgical technique for stabilizing the tubercles (additional suture cerclage fixation of fragmented tubercles) and a polyetheretherketone (PEEK) insert in the proximal segment of the nail to prevent the fixation screws from backing out can substantially decrease some of the most frequent complications.
Literatur
Adedapo AO, Ikpeme JO (2001) The results of internal fixation of three- and four-part proximal humeral fractures with the Polarus nail. Injury 32: 115–121
Agel J, Jones CB, Sanzone AG et al. (2004) Treatment of proximal humeral fractures with Polarus nail fixation. J Shoulder Elbow Surg 13: 191–195
Blum J, Hessmann MH, Rommens PM (2003) Treatment of proximal metaphyseal fractures of the humerus with interlocked nailing and a spiral blade –early experience with a new implant system. Aktuelle Traumatol 33: 7–13
Bjorkenheim JM, Pajarinen J, Savolainen V (2004) Internal fixation of proximal humeral fractures with a locking compression plate: a retrospective evaluation of 72 patients followed for a minimum of 1 year. Acta Orthop Scand 75: 741–745
Constant CR, Murley AHG (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 214: 160–164
Fjalestad T, Stromsoe K, Blucher J et al. (2005) Fractures in the proximal humerus: functional outcome and evaluation of 70 patients treated in hospital. Arch Orthop Trauma Surg 125: 310–316
Hertel R, Hempfing A, Stiehler M et al. (2004) Predictors of humeral head ischemia after intracapsular fracture of the proximal humerus. J Shoulder Elbow Surg 13: 427–433
Hessmann MH, Sternstein W, Krummenauer F et al. (2005) Osteosynthese von Oberarmkopffrakturen. Einfluss des Implantatdesigns auf die biomechanische Stabilität. Chirurg 76: 167–174
Hintermann B, Trouillier HH, Schäfer D (2000) Rigid internal fixation of fractures of the proximal humerus in elderly patients. J Bone Joint Surg Br 82: 1107–1112
Lill H, Hepp P, Rose T et al. (2004) Die winkelstabile Plattenosteoynthese (LPHP) proximaler Humerusfrakturen über den kleinen anterolateralen Delta-Splitting-Zugang – Technik und erste Ergebnisse. Zentralbl Chir 129: 43–48
Lin J, Hou S-M, Hang Y-S (1998) Locked nailing for displaced surgical neck fractures of the humerus. J Trauma 45: 1051–1057
Lungershausen W, Bach O, Lorenz CO (2003) Locking plate osteosynthesis for fractures of the proximal humerus. Zentralbl Chir 128: 28–33
Mathews J, Lobenhoffer P (2004) Ergebnisse der Versorgung instabiler Oberarmkopffrakturen bei geriatrischen Patienten mit einem neuen winkelstabilen antegraden Marknagelsystem. Unfallchirurg 107: 372–380
Mittlmeier Th, Stedtfeld H-W (2005) Stabilisation von Humeruskopffrakturen mittels antegrader winkelstabiler Verriegelungsmarknagelung. Trauma Berufskrankh [Suppl 1] 7: S15–S26
Mittlmeier TWF, Stedtfeld HW, Ewert A et al. (2003) Stabilization of proximal humeral fractures with an angular and sliding stable antegrade locking nail (Targon PH). J Bone Joint Surg Am [Suppl 4] 85: 136–146
Rajasekhar C, Ray PS, Bhamra MS (2001) Fixation of proximal humeral fractures with the Polarus nail. J Shoulder Elbow Surg 10: 7–10
Schai P, Imhoff A, Preiss S (1995) Comminuted humeral head fractures: a multicenter analysis. J Shoulder Elbow Surg 4: 319–330
Tamai K, Ohno W, Takemura M et al. (2005) Treatment of proximal humeral fractures with a new nail. J Orthop Sci 10: 180–186
Togninalli D, Remiger A (1998) Enclouage ou embrochage centromedullaire lors de fractures humerales diaphysaires et sous-capitales chez l’adulte. Swiss Surg 4: 193–197
Williams PR, Shewring D (1998) Use of an elastic intramedullary nail in difficult humeral fractures. Injury 29: 661–670
Zifko B, Poigenfürst J, Pezzei C et al. (1991) Flexible intramedullary pins in the treatment of unstable humeral fractures. Injury 22: 60–62
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Die Abb. 2 und 11 wurden von Herrn Dr. Stedfeld, Nürnberg, zur Verfügung gestellt.
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Mittlmeier, T., Arndt, D., Beck, M. et al. Komplikationen der Nagelosteosynthese am proximalen Humerus. Trauma Berufskrankh 9 (Suppl 1), S61–S68 (2007). https://doi.org/10.1007/s10039-006-1123-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-006-1123-1
Schlüsselwörter
- Humeruskopffrakturen
- Winkelstabiler proximaler Humerusnagel
- Osteoporose
- Funktionelles Ergebnis
- Komplikationen