Zusammenfassung
Im Rahmen der Qualitätssicherung in der gesetzlichen Unfallversicherung können Aussagen zur Ergebnisqualität oft nur durch gezielte Forschung erhalten werden. Die Zusammenarbeit zwischen Leistungsträger und -erbringer ermöglicht es, Forschungsergebnisse unmittelbar in die Steuerung von Heilverfahrensverläufen zu integrieren. Das BG-Unfallkrankenhaus Hamburg hat gemeinsam mit der BG für Gesundheitsdienst und Wohlfahrtspflege (BGW) eine Studie zum Heilverfahren bei Sprunggelenkfrakturen durchgeführt: Es wurde gezeigt, dass im Rahmen klinischer Nachuntersuchungen Daten erhoben und mittels EDV ausgewertet werden können, die den im Einzelfall erreichten Behandlungserfolg messbar machen. Fälle mit verzögertem Heilverlauf und verlängerten Zeiten der Arbeitsunfähigkeit wurden genauer untersucht. Es wurde nachgewiesen, dass beim Zusammentreffen negativer Einflussfaktoren (z. B. nicht rechtzeitige Erstattung ärztlicher Berichte, lückenhafte Angaben zum Heilverlauf) Probleme bei der planmäßigen Durchführung des Heilverfahrens, wie zu spätes Erkennen von Komplikationen, auftreten können. Zudem ist medizinisches Expertenwissen noch nicht ausreichend in die Strukturen und Prozesse des UV-Trägers zur Behandlung und Rehabilitation von Unfallverletzten integriert. Methodisches Vorgehen und Ergebnisse des verwaltungstechnischen Teils der Sprunggelenkstudie werden beschrieben.
Abstract
In the context of quality assurance in statutory employers’ liability insurance, evidence documenting the quality of results can often be obtained only by focused research. The Cooperation between suppliyer and provider makes it possible to integrate such evidence directly into case management. The Berufsgenossenschaftliches Unfallkrankenhaus in Hamburg and the BGW, one of the statutory employers’ liability insurance companies in Germany, have carried out a study on the treatment process and results in ankle fractures. It could be demonstrated that a standardized computer-assisted evaluation of medical expertises is a suitable and practical instrument for measuring the quality of outcome within the setting of the statutory accident insurance system. After completion of the medical part of the study, the BGW districts participating in the study carried out an follow-up investigation by evaluating the adminstrative files of the cases with protracted treatment and prolonged absence from work were subsequently examined in more detail. It was termined that twhen concurrence of negative influential factors (e.g. late or incomplete medical reports) fall together this can result in problems in the scheduled implementationcarrying-out of the treatment process;. Tardy or incomplete medical reports, for example, have the effect that disturbances or complications in the treatment process arecan be recognized too late to allow a successful intervention, for examplethus. In additionFurthermore, it was noted that medical expertise (e.g. involving the advisory physician, arranging a consultatory medical examinination at a Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik) is not yet sufficiently well integrated to the necessary extend into the structures and processes of the case management for accident victimsof the supplyers. Methods and results of the administrative part of the ankle joint study are reported.
Literatur
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Erhard, H., Schröder, I., Blanck, L. et al. Überwachung und Steuerung des Heilverfahrens. Trauma Berufskrankh 7, 127–133 (2005). https://doi.org/10.1007/s10039-005-1000-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-005-1000-3
Schlüsselwörter
- Qualitätssicherung
- Überwachung des Heilverfahrens
- Steuerung des Heilverfahrens
- Sprunggelenkfraktur
- Verwaltungsdaten