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Zur endoskopischen Perforansdissektion und Fasziotomie

Endoscopic perforating vein dissection and fasciotomy

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Abstract

This report describes the method of endoscopic subfascial dissection of perforating veins (SEPS) and the combination of this method with endoscopic fasciotomy. Based on the results of a retrospective study (140 legs, 1983 – 1984) and a prospective study (56 legs, 1987 – 1989) the instruments have been developed in an optimal manner and the strategy of treatment has been standardized. The two major advantages are that precise preoperative localization of the individual perforating veins can be dispensed with and that the method can also be applied to an florid venous ulcer without the massive healing problems otherwise to be expected. The method is basically not indicated in cases of widespread and deep-seated necrosis and extended fasciitis, especially if ankylosis of the ankle is also present. For all other cases of advanced chronic venous insufficiency with (multiple) incompetent perforating veins and trophic disturbances including ulcus cruris, however, ESDP, possibly in combination with endoscopic fasciotomy, is the method of choice.

Zusammenfassung

Es wird über die endoskopische subfasziale Dissektion der Perforansvenen (ESDP) und ihre Kombination mit der endoskopischen Fasziotomie berichtet. Aufbauend auf Ergebnissen einer retrospektiven Studie (140 Beine, Zeitraum 1983 – 1984) sowie einer prospektiven Studie (56 Beine, Zeitraum 1987 – 1989) wurde das Instrumentarium optimiert und das Behandlungsregime standardisiert. Es wird in vorliegender Arbeit im Detail beschrieben. Die beiden größten Vorteile der endoskopischen Operationstechnik sind: Auf eine präoperative punktgenaue Lokalisierung der einzelnen Perforansvenen kann verzichtet werden und die Methode läßt sich ohne die sonst zu befürchtenden massiven Wundheilungsstörungen auch bei einem floriden venösen Ulkus anwenden. Grundsätzlich nicht angezeigt ist das Verfahren bei großflächiger und tiefgreifender Nekrose und ausgedehnter Fasziitis, insbesondere bei bestehender Ankylose des Sprunggelenks. Für alle anderen Fälle der fortgeschrittenen chronisch venösen Insuffizienz mit (multipler) Perforansinsuffizienz und trophischen Störungen einschließlich Ulcus cruris ist jedoch die endoskopische subfasziale Perforansdissektion (ESDP), u. U. kombiniert mit der endoskopischen Fasziotomie die Methode der Wahl.

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Hauer, G., Nasralla, F., Wisser, I. et al. Zur endoskopischen Perforansdissektion und Fasziotomie. Gefässchirurgie 2, 222–226 (1997). https://doi.org/10.1007/s007720050041

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s007720050041

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