Skip to main content
Log in

Endograftkollaps nach endovaskulärer thorakaler Versorgung

Ein krankheits- oder prothesenspezifisches Problem?

Endograft collapse after thoracic endografting

Disease- or device-related problem?

  • Leitthema
  • Published:
Gefässchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die endovaskuläre Behandlung der thorakalen Aorta hat sich als Standardverfahren etabliert. Neben thorakalen Aneurysmen werden zunehmend penetrierende Aortenulzera, symptomatische Dissektionen und traumatische Aortenrupturen endovaskulär behandelt, die zu einer häufigeren Implantation von Endografts im Aortenbogen führen. Hier kann es zu einer Endograftinstabilität und zum Endograftkollaps mit den deletären Folgen einer renomesenterialen und peripheren Minderperfusion und einem Typ-I-Endoleak kommen.

Durch die Aufarbeitung des eigenen Patientengutes und einer aktuelle Literaturrecherche werden die möglichen Ursachen des Endograftkollapses analysiert.

Als Ursachen kommen sowohl anatomische Faktoren wie eine schmalkalibrige Aorta und ein steiler, enger Aortenbogen – z. B. bei jungen Patienten mit traumatischen Rupturen oder bei Dissektionen – als auch implantationsbedingte Faktoren wie zu starkes Oversizing oder zu distale Platzierung im Aortenbogen in Frage. Aufgrund einer deutlichen Häufung der Prothesenkollapse bei Verwendung der TAG-Prothese scheint eine prothesenassoziierte Ursache bei dieser flexiblen Prothese sehr wahrscheinlich.

Abschließend werden Strategien zur Vermeidung und zur Erkennung des Prothesenkollapses diskutiert und endovaskuläre Behandlungsmöglichkeiten beschrieben.

Abstract

Endovascular therapy has been established as standard treatment for thoracic aortic disease. Endografts are increasingly being implanted in the aortic arch because more patients with aortic blunt trauma and dissection are being treated. However, placement of endografts in challenging aortic arches can lead to proximal endograft instability or endograft collapse, with fatal intestinal and peripheral malperfusion. The potential causes for endograft collapse were analysed based on a literature search and on our own experiences. A narrow aortic diameter and a short radius of the aortic arch (e.g. in patients with dissections or aortic blunt rupture) as well as oversizing and placement of the endograft in the distal arch are potential factors for endograft collapse. Device-related problems of the very flexible TAG endograft may also contribute, as can challenging anatomic situations. Strategies to avoid and detect endograft collapses are presented, and endovascular treatment solutions for this deleterious complication are offered.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Gore TAG thoracic endoprosthesis: Annual clinical update 2008. Available at http://www.goremedical.com/en/file/AK0314.pdf, accessed 09.01.2009

  2. Canaud L, Alric P, Laurent M et al (2008) Proximal fixation of thoracic stent-grafts as a function of oversizing and increasing aortic arch angulation in human cadaveric aortas. J Endovasc Ther 15:326–334

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Criado FJ, bul-Khoudoud OR, Domer GS et al (2005) Endovascular repair of the thoracic aorta: lessons learned. Ann Thorac Surg 80:857–863

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Dake MD, Miller DC, Semba CP et al (1994) Transluminal placement of endovascular stent-grafts for the treatment of descending thoracic aortic aneurysms. N Engl J Med 331:1729–1734

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Dinkelman MK, Leenen LP, Verhagen HJ et al (2003) Endovascular treatment of 4 patients with a traumatic rupture of the thoracic aorta. Ned Tijdschr Geneeskd 147:2291–2294

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Go MR, Barbato JE, Dillavou ED et al (2007) Thoracic endovascular aortic repair for traumatic aortic transection. J Vasc Surg 46:928–933

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hinchliffe RJ, Krasznai A, Schultzekool L et al (2007) Observations on the failure of stent-grafts in the aortic arch. Eur J Vasc Endovasc Surg 34:451–456

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Idu MM, Reekers JA, Balm R et al (2005) Collapse of a stent-graft following treatment of a traumatic thoracic aortic rupture. J Endovasc Ther 12:503–507

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Kato M, Yatsu S, Sato H et al (2004) Endovascular stent - graft treatment for blunt aortic injury. Circ J 68:553–557

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kotelis D, Lopez-Benitez R, Tengg-Kobligk H et al (2008) Endovascular repair of stent graft collapse by stent-protected angioplasty using a femoral-brachial guidewire. J Vasc Surg 48:1609–1612

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Leung DA, Davis I, Katlaps G et al (2008) Treatment of infolding related to the gore TAG thoracic endoprosthesis. J Vasc Interv Radiol 19:600–605

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Leurs LJ, Bell R, Degrieck Y et al (2004) Endovascular treatment of thoracic aortic diseases: combined experience from the EUROSTAR and United Kingdom Thoracic Endograft registries. J Vasc Surg 40:670–679

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Mestres G, Maeso J, Fernandez V et al (2006) Symptomatic collapse of a thoracic aorta endoprosthesis. J Vasc Surg 43:1270–1273

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Muhs BE, Balm R, White GH et al (2007) Anatomic factors associated with acute endograft collapse after Gore TAG treatment of thoracic aortic dissection or traumatic rupture. J Vasc Surg 45:655–661

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Neschis DG, Moaine S, Gutta R et al (2007) Twenty consecutive cases of endograft repair of traumatic aortic disruption: lessons learned. J Vasc Surg 45:487–492

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Neuhauser B, Czermak BV, Fish J et al (2005) Type A dissection following endovascular thoracic aortic stent-graft repair. J Endovasc Ther 12:74–81

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Neuhauser B, Greiner A, Jaschke W et al (2008) Serious complications following endovascular thoracic aortic stent-graft repair for type B dissection. Eur J Cardiothorac Surg 33:58–63

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Nienaber CA, Fattori R, Lund G et al (1999) Nonsurgical reconstruction of thoracic aortic dissection by stent-graft placement. N Engl J Med 340:1539–1545

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Nienaber CA, Kische S, Rehders TC et al (2007) Rapid pacing for better placing: comparison of techniques for precise deployment of endografts in the thoracic aorta. J Endovasc Ther 14:506–512

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Rodd CD, Desigan S, Hamady MS et al (2007) Salvage options after stent collapse in the thoracic aorta. J Vasc Surg 46:780–785

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Stehr A, Steinbauer M, Pfister K et al (2007) Diagnosis and endovascular treatment of proximal endograft instability after thoracic endografting. Zentralbl Chir 132:211–215

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Steinbauer MG, Stehr A, Pfister K et al (2006) Endovascular repair of proximal endograft collapse after treatment for thoracic aortic disease. J Vasc Surg 43:609–612

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Totaro M, Miraldi F, Fanelli F et al (2001) Emergency surgery for retrograde extension of type B dissection after endovascular stent graft repair. Eur J Cardiothorac Surg 20:1057–1058

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Dr. A. Stehr erhielt Reisekostenunterstützungen und Honorare für Vorträge von den Firmen W.L. Gore, Medtronic, Cook, Le Maitre und Schwarz Pharma/Otsuka.

Dr. I. Töpel erhielt Reisekostenunterstützungen von den Firmen W.L. Gore.

PD Dr. M. Steinbauer erhielt Studien-, Reisekostenunterstützungen und Honorare für Vorträge von den Firmen W.L. Gore, Medtronic, Cook, Le Maitre, Datascope und Schwarz Pharma/Otsuka.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Steinbauer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Stehr, A., Töpel, I. & Steinbauer, M. Endograftkollaps nach endovaskulärer thorakaler Versorgung. Gefässchirurgie 14, 100–107 (2009). https://doi.org/10.1007/s00772-008-0665-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00772-008-0665-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation