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Entscheidungsfindung bei Patienten mit fortgeschrittener Krebserkrankung

Ein Beitrag aus der klinischen Medizinethik

Decision making with patients with advanced cancer

A contribution from clinical ethics

  • Palliativmedizin und Supportivtherapie
  • Published:
Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

In der Behandlung von Patienten mit fortgeschrittener Tumorerkrankung ist neben der klinischen Expertise v. a. auch die kommunikative und ethische Kompetenz der onkologisch tätigen Ärzte gefragt. Gegenstand dieser Arbeit ist daher die Diskussion zweier aus ethischer Sicht besonders herausfordernder Situationen in der Entscheidungsfindung mit Patienten, die an fortgeschrittenen Krebserkrankungen leiden: der starke Therapiewunsch und die Entscheidung zwischen Phase-I/II-Studienteilnahme und rein supportiver Behandlung. Ethisch relevante Aspekte der Fallszenarien werden unter Berücksichtigung zentraler medizinethischer Prinzipien beleuchtet. Darüber hinaus werden Leitfragen für die Situation „starker Therapiewunsch“ und Kernelemente einer Aufklärung für Phase-I/II-Studien als Hilfestellung aufgeführt. Abschließend werden mit der klinischen Ethikberatung, einem Unterstützungsangebot zur Integration von werterelevanten Fragen in die Entscheidungsfindung und einer Leitlinie zur Therapiebegrenzung weitere Angebote und Ansätze der Unterstützung in herausfordernden Situationen von klinisch-ethischer Seite vorgestellt.

Abstract

When treating patients with advanced cancer, physicians need communicative and ethical competence in addition to clinical expertise. Therefore, the topic of this article is the discussion of two particularly challenging situations—from an ethical perspective—in the decision-making process with patients who have advanced cancer: the strong desire for treatment and the decision between phase I/II clinical trial participation and purely supportive treatment. Ethically relevant aspects of the case reports are highlighted, taking into consideration central principles of clinical ethics. In addition, key questions for the situation where there is a “strong desire for therapy” and core elements of patient information for phase I/II participation are provided as a guide. Finally, clinical ethics consultation is offered in challenging clinical–ethical situations to support the integration of value-related questions in the decision-making process and to provide a guideline for the limiting of therapy.

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Notes

  1. In der vorliegenden Arbeit wird aus Gründen der gebotenen Kürze und Lesbarkeit zur Bezeichnung gemischtgeschlechtlicher Gruppen die männliche Form verwendet. Gemeint sind stets beide Geschlechter, hier z. B. Patientinnen und Patienten.

Literatur

  1. Bakitas MA, Tosteson TD, Li Z et al (2015) Early versus delayed initiation of concurrent palliative oncology care: patient outcomes in the enable iii randomized controlled trial. J Clin Oncol 33:1438–1445

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Schildmann J, Ritter P, Salloch S et al (2013) ‚One also needs a bit of trust in the doctor… ‚: a qualitative interview study with pancreatic cancer patients about their perceptions and views on information and treatment decision-making. Ann Oncol 24:2444–2449

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Voogt E, Heide A van der, Rietjens JA et al (2005) Attitudes of patients with incurable cancer toward medical treatment in the last phase of life. J Clin Oncol 23:2012–2019

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Winkler EC, Reiter-Theil S, Lange-Riess D et al (2009) Patient involvement in decisions to limit treatment: the crucial role of agreement between physician and patient. J Clin Oncol 27:2225–2230

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Weeks JC, Catalano PJ, Cronin A et al (2012) Patients‘ expectations about effects of chemotherapy for advanced cancer. N Engl J Med 367:1616–1625

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  6. Sahm S, Will R, Hommel G (2005) What are cancer patients‘ preferences about treatment at the end of life, and who should start talking about it? A comparison with healthy people and medical staff. Support Care Cancer 13:206–214

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Winkler EC, Marckmann G (2012) Therapieverzicht gegen den Patientenwillen? Eine ethische Orientierungshilfe. Arztebl Baden-Württemberg 67:140–144

  8. Hancock K, Clayton JM, Parker SM et al (2007) Truth-telling in discussing prognosis in advanced life-limiting illnesses: a systematic review. Palliat Med 21:507–517

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Horstmann E, McCabe MS, Grochow L et al (2005) Risks and benefits of phase 1 oncology trials, 1991 through 2002. N Engl J Med 352:895–904

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Pfeil TA, Laryionava K, Reiter-Theil S et al (2015) What keeps oncologists from addressing palliative care early on with incurable cancer patients? An active stance seems key. Oncologist 20:56–61

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Temel JS, Greer JA, Muzikansky A et al (2010) Early palliative care for patients with metastatic non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 363:733–742

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Temel JS, Greer JA, Admane S et al (2011) Longitudinal perceptions of prognosis and goals of therapy in patients with metastatic non-small-cell lung cancer: results of a randomized study of early palliative care. J Clin Oncol 29:2319–2326

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Winkler EC, Hiddeman W, Marckmann G (2011) Ethical assesssment of a patient’s request for life-prolonging treatment. Lancet Oncol 12(8):720–722

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Joffe S, Cook EF, Cleary PD et al (2001) Quality of informed consent in cancer clinical trials: a cross-sectional survey. Lancet 358:1772–1777

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Appelbaum PS, Roth LH, Lidz C (1982) The therapeutic misconception: informed consent in psychiatric research. Int J Law Psychiatry 5:319–329

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Appelbaum PS, Roth LH, Lidz CW et al (1987) False hopes and best data: consent to research and the therapeutic misconception. Hastings Cent Rep 17:20–24

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Jenkins V, Solis-Trapala I, Langridge C et al (2011) What oncologists believe they said and what patients believe they heard: an analysis of phase i trial discussions. J Clin Oncol 29:61–68

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Fallowfield LJ, Solis-Trapala I, Jenkins VA (2012) Evaluation of an educational program to improve communication with patients about early-phase trial participation. Oncologist 17:377–383

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  19. Fox E, Myers S, Pearlman RA (2007) Ethics consultation in United States hospitals: a national survey. Am J Bioeth 7:13–25

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Dörries A, Neitzke G, Simon A et al (2008) Klinische Ethikberatung. Ein Praxisbuch für Krankenhäuser und Einrichtungen der Altenpflege. Kohlhammer, Stuttgart

  21. Vollmann J (2008) Klinik: Aufgaben und kriterien für klinische ethikkomitees. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 51:865–871

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Bundesärztekammer (2006) Stellungnahme der zentralen kommission zur wahrung ethischer grundsätze in der medizin und ihren grenzgebieten (zentrale ethikkommission) bei der bundesärztekammer zur ethikberatung in der klinischen medizin. Dtsch Arztebl 103:A1703–A1705

    Google Scholar 

  23. Slowther A-M, Hope T (2000) Clinical ethics committees: they can change clinical practice but need evaluation. BMJ 321:649–650

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  24. Winkler EC (2009) Sollte es ein favorisiertes Modell klinischer Ethikberatung für Krankenhäuser geben? – Erfahrungen aus den USA. Ethik Med 21:309–322

    Article  Google Scholar 

  25. Wäscher S, Salloch S, Ritter P et al (2014) Triangulation in der empirischen Medizinethik am Beispiel des Ethico-Projektes. Bioethica Forum 7:121–130

    Google Scholar 

  26. Salloch S, Ritter P, Wascher S et al (2014) Medical expertise and patient involvement: a multiperspective qualitative observation study of the patient’s role in oncological decision making. Oncologist 19:654–660

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  27. Clayton JM, Butow PN, MH T (2006) Asking questions can help. An aid for people seeing the palliative care team. Palliative Care Australia 2006:2–16

    Google Scholar 

  28. Hauke D, Reiter-Theil S, Hoster E et al (2011) The role of relatives in decisions concerning life-prolonging treatment in patients with end-stage malignant disorders: informants, advocates or surrogate decision-makers? Ann Oncol 22:2667–2674

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Laryionava K, Sklenarova H, Heussner P et al (2014) Cancer patients‘ preferences for quantity or quality of life: German translation and validation of the quality and quantity questionnaire. Oncol Res Treat 37:472–478

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Laryionava K, Heussner P, Hiddemann W et al (2015) Framework for timing of the discussion about forgoing cancer-specific treatment based on a qualitative study with oncologists. Support Care Cancer 23:715–721

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. E. Winkler und J. Schildmann sind an der Durchführung von Forschungsvorhaben zur Evaluation klinisch-ethischer Unterstützungsangebote beteiligt.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Winkler, E., Schildmann, J. Entscheidungsfindung bei Patienten mit fortgeschrittener Krebserkrankung. Onkologe 21, 630–636 (2015). https://doi.org/10.1007/s00761-015-2991-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-015-2991-4

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