Skip to main content
Log in

Thoraxchirurgische Notfälle in der Onkologie

Emergency thoracic surgery in oncology

  • Leitthema
  • Published:
Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

In Deutschland wurden 1999 wegen primärer oder sekundärer bösartiger Neubildungen in der Lunge 357.237 Fälle behandelt. Die häufigsten zur Notfallbehandlung führenden Symptome sind Hämoptysen, Dyspnoe und Pneumonien. Ursächlich für diese Symptome sind unter anderem endobronchiale Tumorarrosionen, bronchovaskuläre Fisteln, Obstruktion der Atemwege durch endo-, intra- oder extrabronchiales Tumorwachstum, maligne Pleuraergüsse und tracheoösophageale Fisteln. In der Akutsituation ist das Freihalten der Atemwege und die Sauerstoffgabe in der Regel ausreichend. Für die differenzierte Therapie werden die Laser- oder Elektrokoagulation zur Blutstillung, die Kombination von mechanischer Tumorreduktion und Lasertherapie zur Desobliteration, die Stentimplantation zur Sicherung und Wiederherstellung der Atemwege und die Dränage und Pleurodese des Pleuraraums eingesetzt. Operative Maßnahmen sind nach Stabilisierung des Patienten und entsprechender Diagnostik in kurativer und bei konservativ nicht zu behandelnden Problemen auch in palliativer Absicht angezeigt.

Abstract

In Germany 357,237 cases of primary or secondary malignancies of the lung were treated in 1999. The most common symptoms leading to emergency admission to a hospital are hemoptysis, dyspnea, and pneumonia. These symptoms are caused by tumor arrosion, bronchovascular fistula, malignant bronchial obstruction, malignant pleural effusion, and tracheoesophageal fistula. Usually clearing of the tracheobronchial tree and supplementation with oxygen is sufficient initial treatment. Further treatment to stop bleeding is possible with laser and electrocoagulation. To disobliterate the bronchial system, mechanical means and laser coagulation are appropriate. Stenting reexpands bronchial stenosis. Malignant pleural effusion commonly is treated by drainage and pleurodesis. Surgical therapy is indicated when the patient is stable and further investigation shows no contraindication. If conservative therapy is not able to solve the problem, surgery is indicated for palliation.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Chen K, Varon J, Wenker OC (1998) Malignant Airway Obstruction: Recognition and Management. J Emerg Med 16:83–92

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Duhamel DR, Harrell J H (2001) Laser Bronchoscopy. Chest Surg Clin N Am 11:769–789

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Dweik RA, Stoller JK (1999) Role of Bronchoskopy in Massive Hemoptysis. Clin Chest Med 20:123–148

    PubMed  Google Scholar 

  4. Freitag L, Tekolf E, Steveling H (1996) Management of Malignant Esophagotracheal Fistulas With Airway Stenting and Double Stenting. Chest 110:1155–1160

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Friedel G, Wurst H, Hürtgen M, et al. (2001) Die endoluminale Therapie in Trachea und Bronchus. Chirurg 72:1119–1129

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Hain E, Dorstewitz H (1975) Lungenblutungen. Therapiewoche 31:4063–4070

    Google Scholar 

  7. Haupt R (1966) Tödliche pulmonale Massenblutung durch Bronchialcarcinom. Frankfurter Zeitschrift für Pathologie 75:412–418

  8. Heitz M (2003) Stents in den Atemwegen. Therap Umsch 60:211–217

    CAS  Google Scholar 

  9. Karmy-Jones R, Cuschieri J, Vallieres E (2001) Role of Bronchoskopy in Massive Hemoptysis. Chest Surg Clin N Am 11:873–907

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Kvale PA, Simoff M, Prkash UB (2003) Lung cancer. Palliative Care Chest 123 (1 Suppl):284S-311S

    Article  Google Scholar 

  11. Lee RB (2000) Surgical Palliation of Airway Obstruction Resulting from Lung Cancer. Semin Surg Oncol 18:173–182

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Morice RC, Turhan E, Ferah E, Leendert K (2001) Endobronchial Argon Plasma Coagulation for Treatment of Hemoptysis and Neoplastic Airway Obstruction. Chest 119:781–787

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Saad CP, Murthy S (2003) Self-Expandable Metallic Airway Stents and Flexible Bronchoskopy. Chest 124:1993–1999

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Sahn SA (2001) Malignant Pleural Effusions. Semin Resp Crit C Med 22:607–616

    Google Scholar 

  15. Witt Ch, Schmidt B, Geisler A, et al. (2000) Value of bronchial artery embolisation with platinum coils in tumorous pulmonary bleeding. Eur J Cancer 36:1949–54

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Hinterthaner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hinterthaner, M., Stamatis, G. Thoraxchirurgische Notfälle in der Onkologie. Onkologe 10, 376–385 (2004). https://doi.org/10.1007/s00761-004-0686-3

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-004-0686-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation