Skip to main content
Log in

The relationship between various psychosocial factors and physical symptoms reported during primary-care health examinations

Zusammenhang von verschiedenen psycho-sozialen Faktoren mit körperlichen Symptomen bei Vorsorgeuntersuchungen in der medizinischen Primärversorgung

  • Original Article
  • Published:
Wiener klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

ZIELE: Es waren die Ziele der Untersuchung psycho-soziale Indikatoren zu ermitteln und den Zusammenhang zwischen diesen mit körperlichen Symptomen zu erheben, aber auch eventuelle geschlechtsspezifischen Unterschiede aufzuzeigen. METHODEN: Beobachtungsstudie im primärmedizinischen Bereich (Vorsorgeuntersuchungen in verschiedenen Österreichischen Regionen); Teilnehmerinnen und Teilnehmer waren 312 Männer und 374 Frauen im Alter zwischen 19 und 60 Jahren. Der Zusammenhang zwischen psycho-sozialen Faktoren und zehn körperlichen Symptomen (Herzbeschwerden, Atemnot, Magenbeschwerden, Kopfschmerzen, Gelenksoder Muskelschmerzen, trockene Haut, Hörschwierigkeiten, Ohrgeräusch, Nachlassen der Kraft und Ausdauer, Schlaflosigkeit) wurde mittels logistischer Regressions analyse und mit Hilfe eines multiplen linearen Regressions-modells analysiert. ERGEBNISSE: Personen mit psycho-sozialer Belastung oder Unzufriedenheit wiesen eine höhere Wahrscheinlichkeit für die Angabe mindestens eines körperlichen Symptoms auf. Die altersadjustierte Odds Ratio (95% KI) für Arbeitsdruck betrug 1,72 (1,08–2,73) bei Männern und 2,53 (1,46–4,39) bei Frauen, für soziale Belastungen am Arbeitsplatz 3,37 (1,41–8,05) bei Männern und 3,09 (1,01–9,43) bei Frauen, für Unzufriedenheit im Sexualleben 4,48 (1,47–13,62) bei Männern und 1,77 (0,80–3,96) bei Frauen und für Unwohlsein in der Familie/in der Partnerschaft 4,71 (1,34–16,57) bei Männern und 1,76 (0,66–4,67) bei Frauen. Bei Männern war der psycho-soziale Parameter, der am stärksten mit der Anzahl von körperlichen Symptomen assoziiert war, Unwohlsein in der Familie/in der Partnerschaft, gefolgt von sozialen Belastungen am Arbeitsplatz, Unzufriedenheit im Sexualleben und Arbeitsdruck mit im Mittel 2,00, 1,27, 0,92 und 0,33 körperlichen Symptomen (lineares Regressions modell, adjustiert nach Alter). Bei Frauen war die stärkste Assoziation auch bei Unwohlsein in der Familie/Partnerschaft zu finden, gefolgt von Unzufrie-denheit mit dem Sexualleben, Arbeitsdruck und sozialen Belastungen am Arbeitsplatz mit im Mittel jeweils 1,32, 1,20, 0,58 und 0,50 körperlichen Symptomen. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Die Angabe von körperlichen Symptomen ist oft mit psycho-sozialen Faktoren verbunden und diese Tatsache sollte in der primärmedizinischen Versorgung berücksichtigt werden, und bei Bedarf näher abgeklärt werden. Es gibt überraschende geschlechtsspezifische Muster in der Ausprägung des Einflusses von psycho-sozialen Faktoren auf körperliche Symptome, die einer genaueren Erforschung bedürfen.

Summary

OBJECTIVES: The aim of the study was to determine indicators for psychosocial factors and to investigate the associations between them and physical complaints, as well as to examine possible gender-dependent differences. METHODS: This was an observational (cross-sectional) study in primary care (health examinations in several Austrian regions); participants were 312 men and 374 women aged 19–60 years. The impact of psychosocial factors on ten physical symptoms (cardiac complaints, dyspnea, gastric complaints, headaches, joint or muscle pain, dry skin, hearing impairment, tinnitus, decrease of strength and endurance, and insomnia) was analyzed using logistic regression analyses and multiple linear regression models. RESULTS: People with psychosocial stress or dissatisfaction exhibited a higher probability of reporting at least one physical symptom. Age-adjusted odds ratios (95% CI) were as follows: pressure at work 1.72 (1.08–2.73) in men and 2.53 (1.46–4.39) in women, social stress in the workplace 3.37 (1.41–8.05) in men and 3.09 (1.01–9.43) in women, sexual dissatisfaction 4.48 (1.47– 13.62) in men and 1.77 (0.80–3.96) in women, discomfort in family/partnership 4.71 (1.34–16.57) in men and 1.76 (0.66– 4.67) in women. Among men, the psychosocial parameter most strongly related to the number of physical symptoms was discomfort in family/partnership, followed by social stress in the workplace, sexual dissatisfaction, and pressure at work with means of 2.00, 1.27, 0.92 and 0.33 symptoms respectively (linear regression model, adjusted for age). Among women the strongest association found was also with discomfort in family/partnership, followed by sexual dissatisfaction, pressure at work and social stress in the workplace with means of 1.32, 1.20, 0.58 and 0.50 symptoms respectively. CONCLUSIONS: The reporting of physical symptoms is often associated with psychosocial factors and these should be taken into account during primary care and, where appropriate, should be further clarified. There are unexpected, gender-related patterns in the association of different psychosocial factors with physical symptoms that warrant further investigation.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

References

  • Kroenke K, Mangelsdorff AD (1989) Common symptoms in ambulatory care: incidence, evaluation, therapy, and outcome. Am J Med 86: 262–266

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Katon WJ, Walker EA (1998) Medically unexplained symptoms in primary care. J Clin Psychiatry 59 [Suppl 20]: 15–21

    PubMed  Google Scholar 

  • Moser G (2009) Psychosomatische Medizin – und die Not-wendigkeit der Integration in alle Fächer der Medizin. Wien Klin Wochenschr 121: 425–427

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kroenke K, Price RK (1993) Symptoms in the community. Prevalence, classification, and psychiatric comorbidity. Arch Intern Med 153: 2474–2480

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Fazekas C, Matzer F, Greimel ER, Moser G, Stelzig M, Langewitz W, et al (2009) Psychosomatic medicine in primary care: influence of training. Wien Klin Wochenschr 121: 446–453

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Engel GL (1977) The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 196: 129–136

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Borrell-Carrió F, Suchman AL, Epstein RM (2004) The biopsychosocial model 25 years later: principles, practice, and scientific inquiry. Ann Fam Med 2: 576–582

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Elkeles T, Mielck A (1997) Entwicklung eines Modells zur Erklärung gesundheitlicher Ungleichheit. Gesundheits-wesen 59: 137–143

    CAS  Google Scholar 

  • Freidl W (1997) The impact of anomia as a factor in a demand resource model of health. Soc Sci Med 44: 1357– 1365

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Freidl W, Rásky E, Stronegger WJ (1999) Operationalisation of a demand/resource model of health: an explorative study. J Epidemiol Community Health 53: 187–188

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Lipowski ZJ (1987) Somatization: the experience and communication of psychological distress as somatic symptoms. Psychother Psychosom 47: 160–167

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Geyer S (2000) The role of social and psychosocial factors in the development and course of cancer. Wien Klin Wochenschr 112: 986–994

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Barsky AJ, Orav EJ, Bates DW (2006) Distinctive patterns of medical care utilization in patients who somatize. Med Care 44: 803–811

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kellner R (1987) Hypochondriasis and somatization. JAMA 258: 2718–2722

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Barsky AJ, Orav EJ, Bates DW (2005) Somatization increases medical utilization and costs independent of psychiatric and medical comorbidity. Arch Gen Psychiatry 62: 903–910

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Greenberg, DB, Schwenk TL, Sokol HN (2008) Somatization disorder. UpToDate. Last topic updated: June 9, 2008. http://www.uptodate.com. Accessed December 2008

  • Karasek RA, Theorell T, Schwartz JE, Schnall PL, Pieper CF, Michela JL (1988) Job characteristics in relation to the prevalence of myocardial infarction in the US Health Examination Survey (HES) and the Health and Nutrition Examination Survey (HANES). Am J Public Health 78: 910–918

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Siegrist J, Dragano N (2005) Psychosoziale Belastungen und Erkrankungsrisiken im Erwerbsleben. Befunde aus internationalen Studien zum Anforderungs-Kontroll-Modell und zum Modell beruflicher Gratifikationskrisen. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesund-heitsschutz 51: 305–312

    Article  Google Scholar 

  • Lin YH, Chen CY, Lu SY (2009) Physical discomfort and psychosocial job stress among male and female operators at telecommunication call centers in Taiwan. Appl Ergon 40: 561–568

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • von dem Knesebeck O, David K, Siegrist J (2005) Psycho-soziale Arbeitsbelastungen und muskulo-skeletale Beschwerden bei Spezialeinheiten der Polizei. Gesundheitswesen 67: 674–679

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Arber S (1991) Class, paid employment and family roles: making sense of structural disadvantage, gender and health status. Soc Sci Med 32: 425–436

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Artazcoz L, Borrell C, Benach J (2001) Gender inequalities in health among workers: the relation with family demands. J Epidemiol Community Health 55: 639–647

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • McCall-Hosenfeld JS, Jaramillo SA, Legault C, Freund KM, Cochrane BB, Manson JE, et al; Members of Women's Health Initiative-Observational Study (2008) Correlates of sexual satisfaction among sexually active postmenopausal women in the Women's Health Initiative-Observational Study. J Gen Intern Med 23: 2000–2009

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Corona G, Mannucci E, Petrone L, Ricca V, Balercia G, Giommi R, et al (2006) Psycho-biological correlates of free-floating anxiety symptoms in male patients with sexual dysfunctions. J Androl 27: 86–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Thompson IM, Tangen CM, Goodman PJ, Probstfield JL, Moinpour CM, Coltman CA (2005) Erectile dysfunction and subsequent cardiovascular disease. JAMA 294: 2996– 3002

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Vorsorgeuntersuchung Neu, http://www.sozialversicherung.at/mediaDB/MMDB89423_arztmanual_gesamt.pdf accessed January 2009

  • Nemiah JC (1982) A reconsideration of psychological specificity in psychosomatic disorders. Psychother Psychosom 38: 39–45

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Kikuchi S (2008) New concept for backache: biopsychosocial pain syndrome. Eur Spine J 17 [Suppl 4]: 421–427

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Van Oudenhove L, Vandenberghe J, Geeraerts B, Vos R, Persoons P, Fischler B, et al (2008) Determinants of symptoms in functional dyspepsia: gastric sensorimotor function, psychosocial factors or somatisation? Gut 57: 1666–1673

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • de Graaf R, Bijl RV (2002) Determinants of mental distress in adults with a severe auditory impairment: differences between prelingual and postlingual deafness. Psychosom Med 64: 61–70

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Morin CM, LeBlanc M, Daley M, Gregoire JP, Mérette C (2006) Epidemiology of insomnia: prevalence, self-help treatments, consultations, and determinants of help-seeking behaviors. Sleep Med 7: 123–130

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Ohayon MM (2005) Prevalence and correlates of non-restorative sleep complaints. Arch Intern Med 165: 35–41

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Artazcoz L, Borrell C, Benach J, Cortès I, Rohlfs I (2004) Women, family demands and health: the importance of employment status and socio-economic position. Soc Sci Med 59: 263–274

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Popay J, Bartley M, Owen C (1993) Gender inequalities in health: social position, affective disorders and minor physical morbidity. Soc Sci Med 36: 21–32

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Thomas E. Dorner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dorner, T., Stronegger, W., Rebhandl, E. et al. The relationship between various psychosocial factors and physical symptoms reported during primary-care health examinations. Wien Klin Wochenschr 122, 103–109 (2010). https://doi.org/10.1007/s00508-010-1312-6

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-010-1312-6

Keywords

Navigation