Skip to main content
Log in

Spezialisierte ambulante Palliativversorgung

Die Erwartungen von Hausärzten

Specialized outpatient palliative care

The expectations of general practitioners

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

An Erratum to this article was published on 19 June 2011

Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel der vorliegenden Erhebung war, die Erwartungen an die spezialisierte ambulante Palliativversorgung (SAPV) aus der Perspektive von Hausärzten mit Fokus auf die Zielgruppe älterer Patienten in der letzten Lebensphase zu untersuchen.

Material und Methoden

Es wurde eine standardisierte schriftliche Befragung von 1962 Allgemeinmedizinern in Niedersachsen durchgeführt und arzt- und praxisbezogenen Faktoren analysiert.

Ergebnisse

Der Rücklauf betrug 46% (n=897); 68% der Teilnehmer (n=599) kannten die SAPV. Von diesen glaubten 48% (n=288) an eine Verbesserung der Versorgung älterer Patienten durch SAPV. Die Allgemeinärzte wünschten sich Beratung durch und gemeinschaftliche Patientenversorgung mit SAPV-Teams. Weibliche, jüngere, kürzer vertragsärztlich tätige oder in gemeinschaftlichen Praxisformen arbeitende Ärzte zeigten größeres Interesse an der Zusammenarbeit mit SAPV-Teams als ihre Kollegen.

Schlussfolgerung

Die Wahrnehmung von Palliativpatienten im Bereich der spezialisierten Palliativmedizin mit gegenwärtigem Schwerpunkt auf onkologischen Patienten einerseits und den hausärztlichen Palliativpatienten mit Schwerpunkt auf geriatrisch-multimorbiden Patienten andererseits unterscheidet sich grundlegend. Die Skepsis, ob die SAPV tatsächlich zur Verbesserung der Versorgung im hausärztlichen Setting beiträgt, könnte auf diese unterschiedliche Zielgruppen zurückzuführen sein. Von ihrer Grundstruktur her bietet die SAPV alle Möglichkeiten, die Erwartungen der Hausärzte zu erfüllen, wobei die Schwerpunkte auf Beratung und kooperative Patientenversorgung von SAPV-Team und Hausarzt gelegt werden sollten. Das Wissen um arztseitige Faktoren, die die Einstellungen der Hausärzte zur SAPV prägen, kann bei der Umsetzung hilfreich sein.

Abstract

Background

The aim was to explore the expectations of general practitioners (GPs) towards specialized outpatient palliative care (SAPV) focused on older patients in the last phase of life.

Methods

A standardized postal survey was carried out with 1,962 GPs in Lower Saxony with an analysis of physician and practice-related factors.

Results

The response rate was 46% (n=897) and SAPV was known to 68% of the participants (n=599) of whom 48% (n=288) assumed that SAPV will improve the healthcare for older patients in the last phase of life. The GPs favored advice by and collaborative patient care with SAPV teams. Younger and female GPs, and GPs who had been practicing for a shorter period or working in a group practice showed greater interest in collaboration than other colleagues.

Conclusions

The perception of patients in specialized palliative care with its current focus on cancer patients is different from the perception in general practice with its focus on geriatric and multimorbid patients. This may be a reason for the skepticism showed in this study whether SAPV will actually improve healthcare in the community. However, with respect to the concept and framework SAPV has the potential to fulfill GPs expectations and should be focused on counseling and collaborative services. The knowledge about physician and practice-related factors shaping GPs attitudes towards SAPV can be helpful to further implement SAPV into practice.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Arbeitsgemeinschaft spezialisierte ambulante Palliativversorgung (2010) Verzeichnis der SAPV-Einrichtungen. URL: http://www.ag-sapv.de/index.html

  2. Bajwah S, Higginson IJ (2008) General practitioners’ use and experiences of palliative care service: a survey in south east England. BMC Palliative Care 7:18

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bleeker F, Kruschinski C, Breull A et al (2007) Charakteristika hausärztlicher Palliativpatienten. Z Allg Med 83:477–482

    Article  Google Scholar 

  4. Boyd K (1993) Palliative care in the community. Views of general practitioners and district nurses in East London. J Palliat Care 9:33–37

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Breiman L, Friedman JH, Olshen RA, Stone CJ (1984) Classification and regression trees. Belmont, Wadsworth

  6. Brueckner T, Schumacher M, Schneider N (2009) Palliative care for older people – exploring the views of doctors and nurses from different fields in Germany. BMC Palliative Care 8:7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Davies E, Higginson IJ (2008) Bessere Palliativversorgung für ältere Menschen. (Übersetzung des englischsprachigen Originals von 2004). Pallia Med, Bonn

  8. Field D (1998) Special not different: general practitioners’ accounts of their care for dying people. Soc Sci Med 46:111–1120

    Article  Google Scholar 

  9. Gemeinsamer Bundesausschuss (2007) Richtlinie zur Verordnung von spezialisierter ambulanter Palliativversorgung vom 20. Dezember 2007. Zuletzt geändert am 15. April 2010. URL: http://www.g-ba.de/downloads/62-492-437/SAPV-RL_2010-04-15.pdf

  10. Hardinghaus W (2010) SAPV in Niedersachsen. Stand, Erwartungen und Perspektiven. Niedersächsisches Ärzteblatt 10. URL: http://www.haeverlag.de/nae/n_beitrag.php?id=3173

  11. Kaufman L, Rousseeuw PJ (2005) Finding groups in data. Wiley, New York

  12. Lindena G, Woskanjan S (2008) Hospiz- und Palliativerfassung HOPE. URL: http://www.hope-clara.de/download/GesamtberichtHOPE2008.pdf

  13. Moreno JM, Harris M, Gorgojo L et al (2008) Palliative care in the European Union. European parliament. Policy Department A: Economic and Scientific Policy. Brüssel

    Google Scholar 

  14. Murray SA (2009) How can palliative care deal with overzealous treatment? Adv Pall Med 8:89–94

    Google Scholar 

  15. Murray SC, Boyd K, Sheikh A et al (2004) Developing primary palliative care. BMJ 329:1057–1058

    Article  Google Scholar 

  16. Murray SA, Sheikh A (2008) Palliative care beyond cancer: Care for all at the end of life. BMJ 336:958–959

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Radbruch L, Nauck F, Aulbert E (2007) Grundlagen der Palliativmedizin. In: Aulbert E, Nauck F, Radbruch L (Hrsg) Lehrbuch der Palliativmedizin. Schattauer, Stuttgart New York, S 1–14

  18. Seamark DA, Thorne CP, Jones RVH et al (1993) Knowledge and perception of a domiciliary hospice service among general practitioners and community nurses. Br J Gen Pract 43:57–59

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Shipman C, Addington-Hall J, Barlay S et al (2002) How and why do GPs use specialist palliative care services? Palliat Med 16:241–246

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Schneider N, Mitchell G, Murray SA (2010) Palliative care in urgent need of recognition and development in general practice: the example of Germany. BMC Family Pract 11:66

    Article  Google Scholar 

  21. Schumacher M, Schneider N (2010) Ältere Menschen am Lebensende – Versorgungssituation und Verbesserungsbedarf aus Perspektive von Hinterbliebenen. Z Palliativmed 11:123–129

    Article  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Studie wurde von der Bundesärztekammer im Rahmen der Förderinitiative Versorgungsforschung gefördert.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to N. Schneider.

Additional information

An erratum to this article can be found at http://dx.doi.org/10.1007/s00482-011-1053-0

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schneider, N., Engeser, P., Behmann, M. et al. Spezialisierte ambulante Palliativversorgung. Schmerz 25, 166–173 (2011). https://doi.org/10.1007/s00482-011-1037-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-011-1037-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation