Skip to main content
Log in

Postoperative Schmerztherapie nach ambulanten Operationen

Eine Befragung der behandelnden Anästhesisten

Postoperative pain management after ambulatory surgery

A survey of anaesthesiologists

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Es liegen keine Daten dazu vor, inwieweit die S3-Leitlinie „Behandlung akuter perioperativer und posttraumatischer Schmerzen“ im ambulanten Bereich durch Anästhesisten umgesetzt wird. In einer Umfrage bei Anästhesisten, die für die postoperative Schmerztherapie verantwortlich sind, sollte das aktuelle Vorgehen erhoben werden.

Patienten und Methode

Insgesamt 2156 ambulant tätige Anästhesisten erhielten einen Fragebogen, der die in der jeweiligen Einrichtung durchgeführten Operationen, die eingesetzten Anästhesieverfahren einschließlich Methoden der Regionalanästhesie sowie das postoperative Schmerzmanagement mit Schmerzmessung und -dokumentation erfasste. Weiterhin wurden die eingesetzten Analgetika und die Zufriedenheit der Anästhesisten mit ihrem Schmerzmanagement befragt.

Ergebnisse

Von den 116 zurückgesandten Antworten waren 108 auswertbar. Die Umfrage erfasste die postoperative Schmerztherapie von 86.616 Patienten. Die Operationen fanden zu 80% in Allgemeinanästhesie, zu 9% kombiniert mit Lokalanästhesie statt. In 66% der Praxen wurden nichtsteroidale Antirheumatika (NSAID), in 62% Metamizol, in 41% Paracetamol und in 73% Opioide verwendet. Für die häusliche Versorgung verordneten 81% der Anästhesisten ein NSAID, 55% Metamizol und 47% Opioide. In 40% der Praxen erfolgte eine regelmäßige Schmerzmessung; 93% der Anästhesisten waren mit der Schmerztherapie zufrieden.

Schlussfolgerung

Die beschriebenen Therapieformen für postoperative Schmerzen variieren in den Methoden, der Wahl der Medikamente sowie hinsichtlich der Schmerzerfassung. Die Untersuchung zeigt, dass die Empfehlungen der S3-Leitlinie „Behandlung akuter perioperativer und posttraumatischer Schmerzen“ nur teilweise umgesetzt werden.

Abstract

Background

Data on practice and quality of postoperative pain treatment by anaesthesiologists after ambulatory surgery are sparse. The current survey enrolled anaesthesiologists in private practice who were responsible for pain therapy after ambulatory surgery. The aim of this investigation was to evaluate the implementation of the German S3 guidelines for acute and postoperative pain therapy in the outpatient setting.

Patients and methods

A total of 2,156 anaesthesiologists in private practice received a postal questionnaire which was limited to those anaesthesiologists who were responsible for postoperative pain therapy. The questionnaire included items such as types of surgery, techniques of anaesthesia and analgesic drugs used for pain management during the immediate postoperative phase and for the treatment at home as well as details of pain measurement.

Results

Out of 116 responses 108 could be analyzed covering a total of 86,616 patients receiving postoperative pain therapy, 80% of the operations were performed using general anaesthesia and local anaesthesia was additionally used in 9% of the institutions. In the perioperative period 66% of the respondents administered non-steroidal-antiinflammatory drugs (NSAIDs), 62% metamizol (dipyrone), 41% paracetamol (acetaminophen) and 73% opioids. After discharge 81% of the responding anaesthesiologists prescribed NSAIDs, 55% metamizol and 47% opioids for pain relief at home. Only 40% of the respondents measured and documented pain intensity. Nearly all respondents (93%) were satisfied with their pain management after outpatient surgery.

Conclusions

Pain therapy after ambulatory surgery significantly varied with respect to the methods, drugs and measures of quality assurance used by anaesthesiologists in private praxis. This survey demonstrated that the national guidelines of acute pain therapy have only been partially implemented.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Apfelbaum JL, Chen C, Mehta SS, Gan TJ (2003) Postoperative pain experience: results from a national survey suggest postoperative pain continues to be undermanaged. Anesth Analg 97:534–540

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Adams AS, Soumerai SB, Lomas J, Ross-Degnan D (1999) Evidence of self-report bias in assessing adherence to guidelines. Int J Qual Health Care 11:187–192

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e.V. (AWMF) (2009) S-3 Leitlinie: Behandlung akuter perioperativer und posttraumatischer Schmerzen, aktualisierte Fassung vom 20.4.2009. URL: http://www.leitlinien.net

  4. Australian and New Zealand College of Anaesthetists and Faculty of Pain Medicine Acute Pain Management: Scientific Evidence, Australian Government, National Health and Medical Research Council, 2010. URL: http://anzca.edu.au

  5. Chung F, Ritchie E, Su J (1997) Postoperative pain in ambulatory surgery. Anesth Analg 85:808–816

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Cleeland CS, Syrjala KL (1992) How to access cancer pain. In Turk DC, Melzack MR (Hrsg) Handbook of pain management. The Guilford Press, New York, S 362–387

  7. Goebel S, Wollmerstedt N, Lobmüller A et al (2009) Implementierung einer standardisierten Schmerztherapie bei postoperativen orthopädischen Patienten. Orthopäde 38:444–454

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Grant SA, Nielsen KC, Greengrass RA et al (2001) Continuous peripheral nerve block for ambulatory surgery. Reg Anesth Pain Med 26:209–214

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Kassenärztliche Vereinigung Bayern (2010) Qualitätsmaßnahme ambulante Operationen – Ergebnisse zur Patientenzufriedenheit und zum postoperativen Patientenverlauf bei ambulanten Operationen. URL: http://www.kvb.de/de/praxis/qualitaet/qualitaetsprogramm/ambulante-operationen/evaluation.html

  10. Lux EA, Stamer U, Meissner W et al (2008) Postoperative Schmerztherapie nach ambulanten Operationen. Schmerz 22:171–175

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Marshall SI, Chung F (1999) Discharge criteria and complications after ambulatory surgery. Anesth Analg 88:508–517

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Meissner W, Ullrich K, Zwacka S et al (2001) Qualitätsmanagement am Beispiel der postoperativen Schmerztherapie. Anaesthesist 50:661–670

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Michaloliakou C, Chung F, Sharma S (1996) Preoperative multimodal analgesia facilitates recovery after ambulatory laparoscopic cholecystectomy. Anesth Analg 82:41–55

    Article  Google Scholar 

  14. Neugebauer E, Hempel K, Sauerland S et al (1998) Situation der perioperativen Schmerztherapie in Deutschland: Ergebnisse einer repräsentativen, anonymen Umfrage von 1000 chirurgischen Kliniken. Chirurg 69:461–466

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Neugebauer E, Sauerland S, Keck V et al (2003) Leitlinien Akutschmerztherapie und ihre Umsetzung in der Chirurgie – Eine deutschlandweite Klinikumfrage. Chirurg 74:235–238

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Pavlin DJ, Chen C, Penaloza DA et al (2002) Pain as a factor complicating recovery and discharge after ambulatory surgery. Anesth Analg 95:627–634

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Rawal N, Hylander J, Hydahl PA et al (1997) Survey of postoperative analgesia following ambulatory surgery. Acta Anaesthesiol Scand 8:1017–1022

    Article  Google Scholar 

  18. Rosenquist RW, Rosenberg J (2003) Postoperative pain guidelines. Reg Anesth Pain Med 28:279–288

    PubMed  Google Scholar 

  19. Schug SA, Chong C (2009) Pain management after ambulatory surgery. Curr Opin Anaesthesiol 22:738–743

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Shang AB, Gan TJ (2003) Optimising postoperative pain management in the ambulatory patient. Drugs 63:855–867

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Stamer UM, Mpasios N, Stüber F, Maier C (2002) A Survey of acute pain services in Germany and a discussion of international survey data. Reg Anesth Pain Med 27:125–131

    PubMed  Google Scholar 

  22. Ulsenheimer K (2003) Haftungsrechtliche Probleme beim ambulanten Operieren. Urologe 42:1045–1052

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. White PF (2002) The role of non-opioid analgesic techniques in the management of pain after ambulatory surgery. Anesth Analg 94:577–585

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Zhao S, Chung F, Hanna D et al (2004) Dose-response relationship between opioid use and adverse effects after ambulatory surgery. J Pain Sympt Man 28:35–46

    Article  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir bedanken uns bei den Kolleginnen und Kollegen, die durch das Ausfüllen und Rücksenden des Fragebogens diese Umfrage ermöglicht haben. Dem Berufsverband der Deutschen Anästhesisten danken wir für die Bereitstellung der Adressenlisten, der DGSS für die Übernahme der Druck- und Portokosten.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to E.A. Lux.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Lux, E., Stamer, U., Meissner, W. et al. Postoperative Schmerztherapie nach ambulanten Operationen. Schmerz 25, 191–198 (2011). https://doi.org/10.1007/s00482-011-1022-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-011-1022-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation