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Eine Kurzversion der RDC/TMD

An abbreviated version of RDC/TMD

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Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel war die Entwicklung eines diagnostischen Schnelltests für schmerzhafte kraniomandibuläre Dysfunktionen (CMD), basierend auf den Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (RDC/TMD).

Material und Methoden

Teilnehmer waren 1177 CMD-Patienten und 896 Probanden aus der Allgemeinbevölkerung, die nach den RDC/TMD untersucht wurden. Der zu entwickelnde Schnelltest sollte die Kombination von RDC/TMD-Variablen darstellen, die ≥70% Sensitivität und ≥90% Spezifität aufwiesen, um Patienten von Probanden zu unterscheiden. Dazu wurde die „Best-subset-Variante“ der logistischen Regression angewendet.

Ergebnisse

Die Frage nach Schmerzen im Gesicht überschritt die geforderten Schwellenwerte für die Untergrenze des Konfidenzintervalls für Sensitivität und Spezifität mit 96 und 95%. Bei einer angenommenen Prävalenz von CMD-Schmerzen in der Allgemeinbevölkerung von 10% ergaben sich ein positiver Vorhersagewert von 80% und ein negativer Vorhersagewert von >99%.

Schlussfolgerung

Eine einzelne Frage nach Schmerzen im Gesicht liefert einen deutlichen Hinweis, inwieweit schmerzhafte CMD vorliegen, und könnte einen effizienten CMD-Schnelltest darstellen.

Abstract

Background

The aim of this study was to develop a short diagnostic test for pain-related craniomandibular disorders (CMD) based on the Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (RDC/TMD).

Material and Method

Participants included 1,177 CMD patients and 896 general population subjects who were examined according to the RDC/TMD. This new diagnostic short test consisted of a combination of the least amount of RDC/TMD items that distinguished between patients and subjects with a sensitivity of ≥70% and a specificity of ≥90%. The diagnostic test items were selected from all available RDC/TMD items using best subset logistic regression.

Results

The question about the presence of facial pain achieved a sensitivity of 96% and a specificity of 95%. The lower limits of the confidence interval for test accuracy measures exceeded the postulated thresholds specified for test development. Assuming a CMD pain prevalence of 10% in the general population this short test resulted in a positive predictive value of 80% and a negative predictive value of >99%.

Conclusion

A single question about facial pain is a strong predictor for a pain-related CMD disorder and could provide an effective CMD short test.

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Reißmann, D., John, M., Schierz, O. et al. Eine Kurzversion der RDC/TMD. Schmerz 23, 618–627 (2009). https://doi.org/10.1007/s00482-009-0856-8

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