Skip to main content
Log in

Komorbidität bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen

Comorbidity in patients with chronic low back pain

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Untersuchungen zur Komorbidität beim chronischen Rückenschmerz und ihrer Abhängigkeit vom Stadium der Schmerzchronfizierung sind rar.

Methode

Diese Fall-Kontroll-Studie (matched pair analysis) untersucht die Anzahl und die Art der Komorbidität sowie das Ausmaß der Beeinträchtigung durch Komorbidität bei 51 Patienten im arbeitsfähigen Alter mit chronischem Rückenschmerz im Vergleich zu alters- und geschlechtsgematchten Kontrollpersonen. Des Weiteren wurde der Zusammenhang von Komorbidität und dem Stadium der Schmerzchronifizierung bei den Patienten untersucht.

Ergebnisse

Patienten mit chronischem Rückenschmerz hatten signifikant häufigere Komorbiditäten und schätzten die Beeinträchtigung durch diese signifikant höher ein als die Kontrollpersonen. Es konnte gezeigt werden, dass bei den Patienten mit chronischen Rückenschmerzen die Anzahl an zusätzlich gestörter Organfunktion um so größer wurde, um so höher sich das Stadium der Schmerzchronifizierung nach dem MPSS (Mainz Pain Staging System) darstellte.

Schlussfolgerung

Diese Studie zeigt, dass Art und Anzahl der Komorbiditäten und Begleiterkrankungen bei Patienten mit chronischem Rückenschmerz eine wichtige Rolle spielen können und daher bei Prävention, Diagnostik und Therapie vermehrt berücksichtigt werden sollten.

Abstract

Background

Studies concerning comorbidity in patients with chronic low back pain and its correlation to the stage of chronification are rare.

Methods

This case-control study (matched-pair analysis) examines the number and specificity of comorbidity as well as the extent of disability due to comorbidity in 51 patients with chronic low back pain compared to age- and sex-matched control persons. Moreover, the correlation of comorbidity and the stage of chronification was analysed in these patients.

Results

Patients with chronic low back pain had significantly more comorbidities and a higher disability due to comorbidity compared to the control persons. The higher the stage of chronification according to the Mainz Pain Staging System (MPSS) the higher was the number of comorbidities.

Conclusion

Comorbidity should be given due consideration when evaluating diagnosis, therapy, prognosis and therapy outcome in patients with chronic low back pain.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Astrand NE (1987) Medical, psychological, and social factors associated with back abnormalities and self-reported back pain: a cross-sectional study of male employees in a Swedish pulp and paper industry. Br J Ind Med 44: 327–336

    PubMed  Google Scholar 

  2. Bair MJ, Robinson RL, Katon W, Kroenke K (2003) Depression and pain comorbidity. A literature review. Arch Inter Med 163: 2433–2445

    Article  Google Scholar 

  3. Basler HD, Hesselbarth S, Kaluza G et al. (2003) Komorbidität, Multimedikation und Befinden bei älteren Patienten mit chronischen Schmerzen. Schmerz 17: 252–260

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bergman S, Jacobsson LTH, Herrström P, Petersson IF (2004). Health status as measured by SF-36 reflects changes and predicts outcome in chronic musculoskeletal pain: a 3-year follow up study in the general population. Pain 108: 115–123

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Biering-Soerensen F, Thomsen C (1986) Medical, social and occupational history as risk indicators for low-back trouble in a general population. Spine 11: 720–725

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Brasky AJ, Orav EJ, Bates DW (2005) Somatization increases medical utilization and costs independent of psychiatric and medical comorbidity. Arch Gen Psychiatry 62: 903–910

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Cedraschi C, Allaz AF (2005) How to identify patients with a poor prognosis in daily clinical practice. Best Pract Res Clin Rheumatol 19: 577–591

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Guzman J, Esmail R, Karjalainen K et al. (2001) Multidisciplinary rehabilitation for chronic low back pain: systematic review. BMJ 322: 1511–1516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hartvigsen J, Christensen K, Frederiksen H (2004). Back and neck pain exhibit many common features in old age: a population-based study of 4486 danish twins 70–102 years of age. Spine 29: 576–580

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Hasenbring M, Marienfeld G, Kuhlendahl D, Soyka D (1994) Risk factors of chronicity in lumbar disc patients. A prospective investigation of biologic, psychologic, and social predictors of therapy outcome. Spine 19: 2759–2765

    PubMed  Google Scholar 

  11. Hestbaek L, Leboeuf-Yde C, Manniche C (2003) Low back pain: what is the long-term course? A review of studies of general patient populations. Eur Spine J 12: 149–165

    PubMed  Google Scholar 

  12. Hestbaek L, de Leboeuf Y-C, Kyvik KO et al. (2004) Comorbiity with low back pain. A cross-sectional population-based survey of 12- to 22- year-old. Spine 29: 1483–1491

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Hestbaek L, de Leboeuf Y-C, Kyvik KO (2006) Is comorbidity in adolescence a predictor for adult low back pain? A prospective study of a young twin population. BMC Musculoskelet Disord 7: 29, (epub ahead of print)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Linton SJ (2000) A review of psychosocial risk factors in back and neck pain. Spine 25: 1148–1156

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Mirzamani SM, Sadidi A, Sahrai J, Besharat MA (2005) Anxiety and depression in patients with lower back pain. Psychol Rep 96: 553–558

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Nachemson A, Jonsson E (2000) Neck and back pain: the scientific evidence of causes, diagnosis, and treatment. Lippincott Williams & Williams, Philadelphia

    Google Scholar 

  17. Niesert W, Zenz M (2005) Prophylaxe chronischer Schmerzen. Dtsch Ärztebl 102: 1586–1593

    Google Scholar 

  18. Nordin M, Hiebert R, Pietrek M et al. (2002) Association of comorbidity and outcome in episodes of non-specific low back pain in occupational populations. J Occup Environ Med 44: 677–684

    PubMed  Google Scholar 

  19. Raspe A, Matthias C, Heon-Klein V, Raspe H (2003) Chronische Rückenschmerzen: mehr als Schmerzen im Rücken. Ergebnisse eines regionalen Surveys unter Versicherten einer Landesversicherungsanstalt. Rehabilitation 42: 195–203

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Ring A, Dowrick CF, Humphris GM et al. (2005) The somatising effect of clinical consultation: what patients and doctors say and do not say when patients present medically unexplained physical symptoms. Soc Science Med 61: 1505–1515

    Article  Google Scholar 

  21. Schäfert R, Schiltenwolf M (2006) Inwieweit sind Behandler an der Chronifizierung von Schmerzen beteiligt? Schmerz, Artikel im review

  22. Schmitt N, Gerbershagen HU (1990) The Mainz pain staging system (MPSS) for chronic pain. Pain 5: 484

    Article  Google Scholar 

  23. Schneider S, Mohnen SM, Schiltenwolf M, Rau C (2006) Comorbidity of low back pain: representative outcomes of a national health study in the Federal Republic of Germany. Eur J Pain, Jun 19, (epub ahead of print)

    Google Scholar 

  24. Seferlis T, Nemeth G, Carlsson AM, Gillstrom P (1999) Acute low-back-pain patients exhibit a fourfold increase in sick leave for other disorders: a case-control study. J Spinal Disord 12: 280–286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Smith BH, Elliott AM, Hannaford PC et al. (2004) Factors related to the onset and persistence of chronic back pain in the community: results from a general population follow-up study. Spine 29: 1032–1040

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Svensson H, Vedin A, Wilhelmsson C, Andersson GB (1983) Low-back pain in relation to other diseases and cardiovascular risk factors. Spine 8: 277–285

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Van Tulder MW, Koes B, Malmivaara A (2006) Outcome of non-invasive treatment modalities on back pain: an evidence-based review. Eur Spine J 15: S64–S81

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Waddell G (1998) The back pain revolution. Churchill Livingstone, Edinburgh

  29. Weiner DK, Haggerty CL, Kritchevsky SB et al. (2003) How does low back pain impact physical function in independent, well-functioning older adults? Evidence from the Health ABC cohort and implications for the future. Pain Med 4: 311–320

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Weiner DK, Rudy TE, Kim YS, Golla S (2004) Do medical factors predict disability in older adults with persistent low back pain? Pain 112:214–220

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Die Autoren versichern, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung des Themas produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Buchner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Buchner, M., Neubauer, E., Barie, A. et al. Komorbidität bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Schmerz 21, 218–225 (2007). https://doi.org/10.1007/s00482-007-0533-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-007-0533-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation