Abstract
Introduction
Flat rate payment and “diagnosis related groups” (DRG) in knee arthroplasty offer incentives to save expenses. A cost-benefit analysis exactly compares all expenses to revenues. This requires patient-related assessment of treatment costs in terms of cost-unit accounting. This study compared expenses of knee arthroplasty in Austrian, German and Swiss clinics.
Materials and methods
A survey of primary and revision surgery was conducted and data—divided into cost elements and cost centers—were collected from three Austrian, five German and one Swiss clinic.
Results
Personnel costs for medical services were lower in Austria (€ 617) than Germany (€ 1,271) and Switzerland (€ 1,305). Nursing costs amounted to € 1,432 in Austria, € 1,011 in Germany, € 2,525 in Switzerland. Costs for med.-tech. services were lower in Austria (€ 261) than Germany (€ 848) and Switzerland (€ 1,093). Average costs for medication amounted to € 491 in Austria, higher than Germany (€ 118), lower than Switzerland (€ 506). Costs for implants were higher in Austria (€ 2,558) than Germany (€ 2,134), highest in Switzerland (€ 3,619). Regarding case numbers, these cost elements showed significant differences (P< 0.001). Costs for non-medical goods were similar (Austria € 478, Germany € 427, Switzerland € 488). Personnel and material infrastructure was higher in Austria (€ 516) than Germany (€ 360); € 1,658 in Switzerland. Administration was much higher in Austria (€ 2,330) than Germany (€ 1,461) and Switzerland (€ 1,431). Costs for primary knee arthroplasty amounted to € 8,684 in Austria, € 7,631 in Germany, € 12,625 in Switzerland.
Conclusions
The proportion for personnel costs (medical, nursing, med.-tech.) of total costs was higher in Germany (41%) than Austria (26.6%) and Switzerland (39.9%). Implant costs were proportionally nearly the same in Austria (29.5%) than Germany (28%) and Switzerland (28.7%). Administration was proportionally higher in Austria (26.8%) than Germany (19.1%) and Switzerland (11.3%). To lower the costs, the expenses for personnel and implants must be reduced. Ultimately, the potential for hospitals to save costs can be found here.
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Notes
Personal communication Dr. Drauschke, GÖK Consulting Berlin.
References
Beske F, Drabinski T, Golbach U (2004) Leistungskatalog des Gesundheitswesen im internationalen Vergleich. Eine Analyse von 14 Ländern. Band I: Struktur, Finanzierung und Gesundheitsleistungen. Fritz Beske Institut für Gesundheits-System-Forschung Kiel
Beske F, Drabinski T (2004) Leistungskatalog des Gesundheitswesen im internationalen Vergleich. Eine Analyse von 14 Ländern. Band II: Geldleistungen. Fritz Beske Institut für Gesundheits-System-Forschung Kiel
BMGF (Hrgs) (2006) Bundesministerium für Gesundheit und Frauen. Österreichischer Strukturplan Gesundheit 2006. (ÖSG 2006 inkl. Großgeräteplan). Verfasst vom Österreichischen Bundesinstitut für Gesundheitswesen. ÖBIG. XII/2005
Conrad HJ (2003) Kostenträgerrechnung, DRG-Erlössplittung, Zentrenbildung. Eckpunkte für ein zukunftsorientiertes Krankenhausmanagement? In: Krankenhaus Umschau, Vol 5. Baumannverlag, Kulmbach. pp 422–425
Effenberger H (2006) Gesundheitsökonomische und krankenhauswirtschaftliche Aspekte der Endoprothetik. MBA Master thesis. Salzburg Management Business School
Effenberger H, Mechtler R, Jerosch J, Munzinger U, Winter T (1998) Qualitätssicherung in der Endoprothetik. Z Orthop 136:97–109
Greulich A, Güssow J, Lütolf J (2004) Medizinisch-ökonomisches Benchmarking. In: Beck, Goldschmidt, Greulich, Kalbitzer, Schmidt, Thiele (Hrsg) Management Handbuch DRGS Economica B 2750
HA Hessen Agentur, Döringer D, Dudenhöffer B, Herdt J (2005) Europäische Gesundheitssysteme unter Globalisierungsdruck. Vergleichende Betrachtung der Finanzierungsstrukturen und Reformoptionen in den EU 15-Staaten und der Schweiz. Studie im Auftrag der Hans-Böckler-Stiftung. Report 689
Hofmacher MM, Rack HM. Gesundheitssysteme im Wandel. Österreich. European Observatory on Health Systems and Policies. MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft Berlin 2006
INEK. Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus. http://www.inek.drg.de
Institut der Deutschen Wirtschaft—Wirtschaftskennzahlen. Deutschland in Zahlen 2005
Kaufmann MM, Siebert CH (2004) “Rentabilität” der Orthopädie unter DRG-Bedingungen—Ist eine Kosten-Nutzen-Analyse der Endoprothetik der großen Gelenke möglich? In: Wirtz CD, Michel MD, Kolling EW (Hrsg) DRG´s in Orthopädie und Unfallchirurgie. Spannungsfeld zwischen Higt-Tech und Low Cost. Springer, Heidelberg, pp 104–118
Kurtz S, Lau E, Zhao K, Mowat F, Ong K, Halpern M. The future burden of hip and knee revisions. U.S. Projection from 2005 to 2030. Scientific exhibit No SE 53. AAOS 2006, Chicago
Kutscha-Lissberg F, Oezokyay L, Gekle C, Arens S. Septische Chirurgie im DRG-Zeitalter (2004) In: Wirtz CD, Michel MD, Kolling EW (Hrsg). DRG´s in Orthopädie und Unfallchirurgie. Spannungsfeld zwischen Higt-Tech und Low Cost. Springer, Heidelberg, pp13–22
Michel MD (2004) Gesundheitsökonomie—unnötiger Ballast oder unverzichtbarer Bestandteil zukünftigen ärztlichen Handelns? In: Wirtz CD, Michel MD, Kolling EW, (Hrsg). DRG´s in Orthopädie und Unfallchirurgie. Spannungsfeld zwischen High- Tech und Low Cost. Springer, Heidelberg, pp 13–22
OECD. Organisation for Economic Co-operation and Development. OECD health data CD 2004, Comparative analysis of 30 countries
Statistik Austria—Gesundheitsausgaben (2007) http://www.statistik.at/fachbereich_03/Gesundheit_ausgaben_tab.shtml
WHO (2006) Gesundheit für Alle—Datenbank. Regionalbüro für Europa. Kopenhagen 2006. http://www.who.dk/hfadb
Wolfsgruber H (2005) Interne Unternehmensrechnung in der österreichischen Industrie. Stand und Entwicklungstendenzen. Linde, Wien
Acknowledgments
The authors want to thank Elmar Kißlinger, MD, Bad Abbach for his statistical analysis and graphic records.
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Effenberger, H., Rehart, S., Zumstein, M.D. et al. Financing in knee arthroplasty: a benchmarking analysis. Arch Orthop Trauma Surg 128, 1349–1356 (2008). https://doi.org/10.1007/s00402-008-0570-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00402-008-0570-5