Summary
Fibromyalgia patients hardly suffer from major psychiatric illnesses. Most often, persistent somatoform pain disorder (ICD-10) and dysthymia are identified by psychiatric assessment. Features of „pain proneness” can also be found regularly, which can explain the elevated levels of stress observed in FMS. Repeated traumatic experiences during childhood and as adults can be discovered in many cases, which helps to understand some of the difficulties met in psychotherapy with FMS patients. Modified psychotherapy techniques are recommended using pain-centered behavioral methods initially, and progressing only later to an insight orientated approach.
Zusammenfassung
Fibromyalgiepatientinnen leiden kaum unter schweren psychiatrischen Krankheiten. Meist kann lediglich eine „anhaltende somatoforme Schmerzstörung“ und oft eine Dysthymie festgestellt werden. Häufig liegen Züge einer „Schmerzpersönlichkeit“ vor, was das erhöhte Stressniveau dieser Patienten erklären kann. Oft können auch wiederholte traumatische Erfahrungen in Kindheit und Erwachsenenalter festgestellt werden. Dies hilft einige der Schwierigkeiten zu verstehen, die sich bei der Psychotherapie von FMS-Patienten ergeben. Ein modifiziertes therapeutisches Vorgehen ist daher empfehlenswert, indem vorerst ein symptomorientierter kognitiv-verhaltenstherapeutischer Zugang gewählt wird und erst anschliessend einsichtsorientierte Verfahren zur Anwendung kommen.
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Keel, P. Psychological and psychiatric aspects of fibromyalgia syndrome (FMS). Z Rheumatol 57 (Suppl 2), S97–S100 (1998). https://doi.org/10.1007/s003930050246
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003930050246