Summary
A 56-year old female patient with rheumatoid arthritis and histologically verifiable vasculitis with necrosis around the nail bed and distal phalanx gangrene on both hands as well as skin ulcers on both thighs was treated over 16 weeks with Cyclosporin A, glucocorticoids and Alprostadil.
This immunosuppressive therapy resulted in a clinically relevant improvement of acral microperfusion with complete remission of nail bed necrosis and of gangrenous distal phalanxes.
Due to improved tissue perfusion the deep ulcers on both thighs could granulate and were closed by proliferative connective tissue, and the high-positive immunological parameters CIC, CRP and the number of activated T-cells normalized.
Zusammenfassung
Eine 56jährige Patientin mit chronischer Polyarthritis und histologisch verifizierter Vaskulitis mit Nagelfalznekrosen und Fingerendgliedgangrän an beiden Händen sowie Hautulzera an beiden Unterschenkeln wurde über 16 Wochen mit Cyclosporin A, Prednisolon und Alprostadil behandelt.
Unter dieser immunsuppressiven Therapie kam es zu einer klinisch relevanten Verbesserung der akralen Mikroperfusion mit vollständiger Remission der Nagelfalznekrosen und der gangränösen Fingerendglieder.
Die tiefen Ulzera an beiden Unterschenkeln konnten infolge verbesserter Gewebsperfusion ausgranulieren und durch proliferatives Deckbindegewebe geschlossen werden, die anfänglich hochpositiven immunologischen Parameter CIC, CRP sowie die Zahl der aktivierten T-Zellen normalisierten sich.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Eingegangen: 27. März 1996 Akzeptiert: 5. Februar 1997
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Peichl, P., Schmidt, M., Zamani, O. et al. Alprostadil (PGE 1) und Cyclosporin A zur Behandlung der Vaskulitis bei rheumatoider Arthritis. Z Rheumatol 56, 89–91 (1997). https://doi.org/10.1007/s003930050025
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s003930050025