Summary
Using “paper patients” we compared the therapeutic approaches of general practitioners and rheumatologists to rheumatoid arthritis and to osteoarthritis of the knee. The mailed survey contained a mild, a moderate and a severe case of rheumatoid arthritis (RA) and a case of osteoarthritis (OA) of the knee. 111 out of 252 general practitioners and 78 out of 132 rheumatologists selected at random participated in the study.
We found that rheumatologists would choose more non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAID), disease modifying antirheumatic drugs (DMARD), steroids and physical therapy.
In case 4 (OA of the knee) rheumatologists would more frequently recommend analgesics, local steroids, occupational therapy, surgery and ortheses. Primary care physicians on the other hand prescribed more chondroprotective agents.
Patients with RA and OA of the knee would be treated differently by primary care physicians and rheumatologists. In order to develop a more uniform therapeutical concept and therefore to reach a better management of the rheumatic patient, a close co-operation of the two physician groups is needed.
Zusammenfassung
Mit Hilfe von Musterpatienten „paper patients“ verglichen wir die Therapieprinzipien von Hausärzten und Rheumatologen bei rheumatoider Arthritis und Gonarthrose. Unsere Umfrage bestand aus drei Fallbeispielen mit verschiedenen Schweregraden der rheumatoiden Arthritis (RA) und einem Fall einer Gonarthrose. Von randomisiert ausgewählten 252 Hausärzten antworteten 111 und von 132 Rheumatologen 78 Kollegen. Wir stellten fest, daß Rheumatologen bei der Therapie von RA vermehrt nichtsteroidale Antirheumatika (NSAR), Basistherapeutika, Steroide und physikalische Therapie einsetzten.
In Fall 4 (Gonarthrose) wählten die Rheumatologen vermehrt Schmerzmittel, lokale Steroide, Krankengymnastik, Ergotherapie, Operationen und Orthesen. Hausärzte dagegen verordneten mehr Chondroprotektiva.
Patienten mit RA und Gonarthrose werden von Hausärzten und Rheumatologen unterschiedlich behandelt. Um ein einheitliches Therapiekonzept zu entwickeln und dadurch eine bessere Versorgung des Rheumapatienten zu gewährleisten, ist eine enge Zusammenarbeit zwischen beiden Ärztegruppen erforderlich.
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Eingegangen: 20. Mai 1996 Akzeptiert: 31. Januar 1997
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Günaydin, I., Maleitzke, R., Göttl, K. et al. Therapieprinzipien von Hausärzten und Rheumatologen in Süddeutschland bei rheumatoider Arthritis und Gonarthrose. Z Rheumatol 56, 80–88 (1997). https://doi.org/10.1007/s003930050024
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003930050024