Zusammenfassung
Die Osteomalazie ist eine seltene Störung des Knochenstoffwechsels, die mit einer verminderten Knochenmineralisation einhergeht. Zugrunde liegt meist ein Vitamin-D-Mangel oder eine Störung des Phosphatstoffwechsels (sog. hypophosphatämische Osteomalazie). Leitsymptome sind dumpfe, lokalisierte oder auch generalisierte Knochenschmerzen, Muskelschwäche und -krämpfe sowie eine gehäufte Sturzneigung. Differenzialdiagnostisch müssen v. a. rheumatische Erkrankungen wie z. B. Polymyalgia rheumatica, rheumatoide Arthritis, Myositiden und Fibromyalgie-Syndrom ausgeschlossen werden. Im Labor sind eine Erhöhung der alkalischen Phosphatase sowie ein erniedrigtes Serum-Phosphat und/oder 25(OH) Vitamin D3 für eine Osteomalazie wegweisend. Die Übergänge von einem Vitamin-D-Mangel zur manifesten Osteomalazie sind fließend. Gesichert werden kann die Diagnose einer Osteomalazie durch eine Knochenbiopsie aus dem Beckenkamm. Histologisches Korrelat ist die mangelnde/fehlende Mineralisierung der durch Osteoblasten neu synthetisierten Extrazellulärmatrix. Die Therapie besteht im Wesentlichen in der Gabe von Vitamin D und Kalzium, bei Resorptionsproblemen ggf. auch parenteral. Bei Phosphatverlustsyndromen ist die Substitution von Phosphat meist die Therapie der Wahl.
Abstract
Osteomalacia is a rare disorder of bone metabolism leading to reduced bone mineralization. Underlying vitamin D deficiency and a disturbed phosphate metabolism (so-called hypophosphatemic osteomalacia) can cause the disease. Leading symptoms are dull localized or generalized bone pain, muscle weakness and cramps as well as increased incidence of falls. Rheumatic diseases, such as polymyalgia rheumatica, rheumatoid arthritis, myositis and fibromyalgia must be considered in the differential diagnosis. Alkaline phosphatase (AP) is typically elevated in osteomalacia while serum phosphate and/or 25-OH vitamin D3 levels are reduced. The diagnosis of osteomalacia can be confirmed by an iliac crest bone biopsy. Histological correlate is reduced or deficient mineralization of the newly synthesized extracellular matrix. Treatment strategies comprise supplementation of vitamin D and calcium and for patients with intestinal malabsorption syndromes vitamin D and calcium are also given parenterally. In renal phosphate wasting syndromes substitution of phosphate is the treatment of choice, except for tumor-induced osteomalacia when removal of the tumor leads to a cure in most cases.
Literatur
Bingham CT, Fitzpatrick LA (1993) Noninvasive testing in the diagnosis of osteomalacia. Am J Med 95:519–523
Bischoff-Ferrari HA, Dawson-Hughes B, Staehelin HB et al (2009) Fall prevention with supplemental and active forms of vitamin D: a meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ 339:b3692
Bischoff-Ferrari HA (2012) Relevance of vitamin D in muscle health. Rev Endocr Metab Disord 13:71–77
Brown TT, Oaquish RB (2006) Antiretroviral therapy and the prevalence of osteopenia and osteoporosis: a meta-analytic review. AIDS 20:2165–2174
Chalmers J, Conacher WDH, Gardner DL et al (1967) Osteomalacia: a common disease in elderly women. J Bone Joint Surg Br 49:503–523
Chapuy MC, Preziosi P, Maamer M et al (1997) Prevalence of vitamin D insufficiency in an adult normal population. Osteoporos Int 7:439–443
Erkal MZ, Wilde J, Bilgin Y et al (2006) High prevalence of vitamin D deficiency, secondary hyperparathyroidism and generalized bone pain in Turkish immigrants in Germany: identification of risk factors. Osteoporosis Int 17:1133–1140
Fukumoto S, Yamashita T (2007) FGF23 is a hormone-regulating phosphate metabolism-unique biological characteristics of FGF23. Bone 40:1190–1195
Gifre L, Peris P, Monegal A et al (2011) Osteomalacia revisited. A report on 28 cases. Clin Rheumatol 30:639–645
Holick MF (2007) Vitamin D deficiency. N Engl J Med 357:266–281
Jan De Beur SM (2005) Tumor-induced osteomalacia. JAMA 294:1260–1267
Jiang Y, Xia WB, Xing XP (2012) Tumor-induced osteomalacia: an important cause of adult-onset hypophosphatemic osteomalacia in China: report of 39 cases and review of the literature. J Bone Miner Res 27:1967–1975
Lips P (2001) Vitamin D deficiency and secondary hyperparathyreoidism in the elderly: consequences for bone loss and fractures and therapeutic implications. Endocr Rev 22:477–501
Lips P, Schoor van NM (2011) The effect of vitamin D on bone and osteoporosis. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab 25:585–591
MacLaughlin J, Holick MF (1985) Aging decreases the capacity of human skin to produce vitamin D3. J Clin Invest 76:1536–1538
Malabanan A, Veronikis IE, Holick MF (1998) Redefining vitamin D insufficiency. Lancet 351:805–806
Pinzone MR, DiRosa M, Malaguarnera M et al (2013) Vitamin D deficiency in HIV infection: an underestimated and undertreated epidemic. Eur Rev Med Pharmacol Sci 17:1218–1232
Priemel M, Domarus C von, Klatte O et al (2010) Bone mineralization defects and vitamin D deficiency: histomorphologic analysis of iliac crest bone biopsies and circulating 25-hydroxyvitamin D in 675 patients. J Bone Miner Res 25:305–312
Reginato AJ, Falasca GF, Pappu R et al (1999) Musculoskeletal manifestations of osteomalacia: report of 26 cases and literature review. Semin Arthritis Rheum 28:287–304
Seufert J, Ebert K, Müller J et al (2001) Octreotide therapy for tumor-induced osteomalacia. N Engl J Med 345:1883–1888
Stone B, Dockrell D, Bowman C et al (2010) HIV and bone disease. Arch Biochem Biophys 503:66–77
Thomas KK, Lloyd-Jones DM, Thadhani RJ et al (1998) Hypovitaminosis D in medical inpatients. N Engl J Med 338:777–783
Wacker M, Holick F (2013) Vitamin D – effects on skeletal and extraskeletal health and the need for supplementation. Nutrients 5:111–148
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. M.A. Reuss-Borst gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Reuss-Borst, M. Metabolische Knochenkrankheit Osteomalazie. Z. Rheumatol. 73, 316–322 (2014). https://doi.org/10.1007/s00393-013-1285-8
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-013-1285-8