Skip to main content
Log in

Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Bildgebung bei der Psoriasisarthritis (PsA)

Imaging methods in rheumatology: imaging in psoriasis arthritis (PsA)

  • Qualitätssicherung
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Standardmethode der Bildgebung bei der Psoriasisarthritis ist die konventionelle Radiologie, mit der sowohl bei gleichzeitiger Darstellung zahlreicher Gelenke die verschiedenen Befallsmuster der Erkrankung wie auch die knöchernen Veränderungen am einzelnen Gelenk bei hoher Ortsauflösung hervorragend dargestellt werden können. Von der RA unterscheidet sich die PsA durch häufigen Endgelenksbefall, Asymmetrie, strahlförmigen Befall, Oligoarthritis aber auch symmetrische Polyarthritis. Am einzelnen Gelenk findet sich ein Nebeneinander von Destruktion bis hin zur Mutilation und Proliferation mit Protuberanzen, periostalem Knochenanbau und oft auch Ankylose. Knochenan- und -abbau betreffen charakteristischerweise nicht nur die Gelenkregion sondern auch die Knochenschäfte mit Verdickung einerseits und konzentrischem Abbau bis zur Osteolyse andererseits. Für die Quantifizierung der Veränderungen bei klinischen Studien werden für die RA entwickelte Scoringmethoden eingesetzt. Bisher gibt es erst eine für die PsA entwickelte und validierte Methode, die sowohl Destruktion wie Proliferation berücksichtigt. Im Unterschied zur konventionellen Radiologie können mit der MRT wie auch der Sonographie die an den Weichteilen (Gelenkkapsel, Sehnenscheiden, Sehneninsertionen) ablaufenden entzündlichen Prozesse dargestellt und so auch eine Aussage über die momentane Aktivität der Erkrankung gemacht werden. Die prinzipiell unspezifische Szintigraphie kann allenfalls zum Auffinden klinisch stummer Entzündungsherde herangezogen werden.

Der relativ häufige Achsenskelettbefall unterscheidet sich von der ankylosierenden Spondylitis (AS) allenfalls durch eine häufiger unilaterale Sacroiliitis, Asymmetrie der Syndesmophyten und Auftreten von Parasyndesmophyten. Während das konventionelle Röntgen die knöchernen Folgen der Entzündung sichtbar macht, erlaubt die MRT auch eine Aussage über akut entzündliche Veränderungen an den Sacroiliacalgelenken und den Wirbelkörpern.

Summary

Conventional radiography is still the standard method of imaging in PsA since it displays many joints at the same time, thereby allowing different types of joint involvement to be recognized. Moreover, thanks to the high resolution of radiography, bony changes in a single joint are depicted in a brilliant way. Several features of psoriatic arthritis allow the distinction from rheumatoid arthritis, including the frequent involvement of the distal interphalangeal joints, asymmetry of joint involvement, axial involvement of finger joints, oligoarticular involvement; however, symmetric polyarthritis is also possible. At the level of the single joint, there are signs of severe destructive changes potentially leading to mutilation and at the same time signs of periostal bone proliferation and ankylosis may be present. Bony proliferation and/or osteolysis are not restricted to the joint region but can affect also the total phalanx with bone apposition or concentric osteolysis which may lead to a complete disappearance of phalanxes. For purposes of quantification of radiographic changes scoring methods are used that were originally developed for rheumatoid arthritis. So far, there is only one validated scoring method that was specifically designed for PsA and that takes into account both features of PsA, damage as well as proliferation of bone.

In contrast to conventional radiography, MRI and sonography are able to visualize inflammatory processes within the soft tissue (joint capsules, tendon sheaths, tendon insertions, etc.), allowing an estimation of disease activity. Scintigraphy is nonspecific and can only be used to detect clinically silent inflammatory spots.

The relatively frequent spinal (axial) involvement is similar to that seen in ankylosing spondylitis. However, unilateral sacroiliitis, asymmetry of syndesmophytes and development of parsyndesmophytes may distinguish PsA from ankylosing spondylitis. While conventional radiography demonstrates the bony consequences of inflammation in the spine, MRI also shows the active inflammatory changes in sacroiliacal joints and vertebrae.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1a–c
Abb. 2a–c
Abb. 3
Abb. 4a–c
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Wassenberg S, Fischer-Kahle V, Herborn G, Rau R (2001) A method to score radiographic change in psoriatic arthritis. Z Rheumatol 60:156–166

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Rau R, Lingg G, Wassenberg S, Schorn C, Scherer A. Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Konventionelle Röntgendiagnostik bei der rheumatoiden Arthritis. Z Rheumatol – im Druck

  3. Braun J et al. Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Bildgebung bei Spondyloarthropathien. In Vorbereitung

  4. Dihlmann W (1971) Zur Differentialdiagnose der Gelenkerkrankungen bei Psoriatikern. Dtsch Med Wschr 96:557

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Moll JMH, Wright V (1973) Psoriatic arthritis. Semin Arthritis Rheum 3:55–78

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Jones SM, Armas J, Cohen M et al (1994) Psoriatic arthritis: outcome of disease subsets and relationship of joint disease to nail and skin disease. Br J Rheumatol 33:834–839

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Helliwell P, Marchesoni A, Peters M et al (1991) A re-evaluation of the osteoarticular manifestations of psoriasis. Br J Rheumatol 30:339–345

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Gladman DD (1997) Psoriatic arthritis. In: Kelley WN, Ruddy S, Harris ED, Sledge CB (eds) Textbook of Rheumatology. Philadelphia

  9. Dihlmann W, Bandick J (1995) Die Gelenksilouhette. Berlin Heidelberg New York

  10. Fassbender HG, Schilling F (1976) Morphologie der Arthritis psoriatica und deren „pseudo-guttöse“ Verlaufsform. Verh Dtsch Ges Rheumatol 4:221

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Forrester DM (1983) The „cocktail sausage“ digit. Arthritis Rheum 26:664

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Schacherl M, Schilling F (1967) Röntgenbefunde an den Gliedmaßengelenken bei Polyarthritis psoriatica. Z Rheumaforsch 26:442

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Lassus A, Mustakallio KK, Laine V (1964) Psoriasis arthropathy and rheumatoid arthritis. A roentgenological comparison. Acta Rheum Scand 10:62

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Fehr K (1967) Die Psoriasisarthritis. Dtsch Med Wschr 92:2178

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Zellner E (1928) Arthropathia psoriatica und Arthritis bei Psoriatikern. Wien Arch Inn Med 15:435

    Google Scholar 

  16. Avila R, Pugh DG, Slocumb CH, Winkelmann RK (1960) Psoriatic arthritis: a roentgenologic study. Radiology 75:691

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Wright V (1961) Psoriatic arthritis. Ann Rheum Dis 20:123

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Taylor WJ, Porter GG, Helliwell PS (2003) Operational definitions and observer reliability of the plain radiographic features of psoriatic arthritis. J Rheumatol 30:2645–2658

    PubMed  Google Scholar 

  19. Rahman P, Gladman DD, Cook RJ, Zhou Y, Young G et al (1998) Radiological assessment in psoriatic arthritis. Br J Rheumatol 37:760–765

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Rau R, Herborn G (1995) A modified version of Larsen’s scoring method to assess radiologic changes in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 22:1976–1982

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Bland JM, Altman DD (1986) Statistical methods for assessing agreement between two methods of clinical measurement. Lancet 10:307–310

    Article  Google Scholar 

  22. O’Sullivan MM, Lewis PA, Newcombe RG et al (1990) Precision of Larsen grading of radiographs in assessing progression of rheumatoid arthritis in individual patients. Ann Rheum Dis 49:286–289

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Rückmann A, Ehle B, Trampisch HJ (1995) How to evaluate measuring methods in the case of non-defined external validity. J Rheumatol 22:1998–2000

    PubMed  Google Scholar 

  24. Rau R, Wassenberg S (2003) Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Scoringmethoden bei der rheumatoiden Arthritis. Z Rheumatol 62:555–565

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Sharp JT, Lidsky MD, Collins LC, Moreland J (1971) Methods of scoring the progression of radiologic changes in rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 14:706–720

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Ory P, Sharp JT, Salonen D, Rubenstein J, Mease PJ, Kivitz AJ, Burge DJ, Tsuji W (2002) Etanercept inhibits radiographic progression in patients with psoriatic arthritis. Arthritis Rheum 46:S196 (suppl)

    Google Scholar 

  27. v.d. Heijde D (1999) How to read radiographs according to the Sharp/v.d. Heijde method. J Rheum 26:743–745

    Google Scholar 

  28. Antoni C, Kavanaugh A, Gladman D, Wassenberg S, Zhou B et al (2004) The infliximab multinational psoriatic arthritis controlled trial (Impact): Results of radiographic analyses after one year. Arthritis Rheum 50:S450 (abstract)

    Google Scholar 

  29. Bennett DL, Ohashi K, El-Khoury GY (2004) Spondyloarthropathies: ankylosing spondylitis and psoriatic arthritis. Radiol Clin North Am 42:121–134

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Totterman SM (2004) Magnetic resonance imaging of psoriatic arthritis: insight from traditional and three-dimensional analysis. Curr Rheumatol Rep 6:317–321

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Jevtic V, Watt I, Rozman B, Kos-Golja M, Demsar F, Jarh O (1995) Distinctive radiological features of small hand joints in rheumatoid arthritis and seronegative spondyloarthritis demonstrated by contrast-enhanced (Gd-DTPA) magnetic resonance imaging. Skeletal Radiol 24:351–355

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Olivieri I, Barozzi L, Favaro L, Pierro A, de Matteis M, Borghi C, Padula A, Ferri S, Pavlica P (1996) Dactylitis in patients with seronegative spondylarthropathy. Assessment by ultrasonography and magnetic resonance imaging. Arthritis Rheum 39:1524–1528

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Offidani A, Cellini A, Valeri G, Giovagnoni A (1998) Subclinical joint involvement in psoriasis: magnetic resonance imaging and X-ray findings. Acta Derm Venereol 78:463–465

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Antoni C, Dechant C, Lorenz PD, Wendler J, Ogilvie A, Lueftl M, Kalden-Nemeth D, Kalden JR, Manger B (2002) Open-label study of infliximab treatment for psoriatic arthritis: clinical and magnetic resonance imaging measurements of reduction of inflammation. Arthritis Rheum 47:506–512

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Braun J, Sieper J (2004) Biological therapies in the spondyloarthritides – the current state. Rheumatology 43:1072–1084

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Ostendorf B, Scherer A, Backhaus M et al (2003) Imaging techniques in rheumatology: magnetic resonance imaging in rheumatoid arthritis. Z Rheumatol 62:274–286

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Helliwell PS, Hickling P, Wright V (1998) Do the radiological changes of classic ankylosing spondylitis differ from the changes found in the spondylitis associated with inflammatory bowel disease, psoriasis, and reactive arthritis? Ann Rheum Dis 57:135–140

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  38. Schmidt WA, Backhaus M, Kellner H, Rau R (2003) Sonographie bei der rheumatoiden Arthritis. Z Rheumatol 62:23–33

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  39. Braun J, Rudwaleit M, Hermann KG, Rau R. Bildgebung bei Spondylitis ankylosans. In Vorbereitung

Download references

Interessenkonflikt:

Keine Angaben

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rau, R., Wasserberg, S., Backhaus, M. et al. Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Bildgebung bei der Psoriasisarthritis (PsA). Z Rheumatol 65, 159–167 (2006). https://doi.org/10.1007/s00393-005-0005-4

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-005-0005-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation