Summary
In randomized trials, moderate to aggressive lipid-lowering therapy as well as regular physical exercise have both been shown to restore endothelial function, slow progression and in some patients even lead to regression of coronary artery disease. Furthermore, a reduced rate of cardiac events, morbidity and mortality have been documented. Similarly, regular physical exercise training has been identified to contribute independently to beneficial changes in the risk factor profile, retardation of the progression of coronary lesions and has been associated with a reduced rate of mortality. Therefore, besides adhering to a low fat diet, patients with coronary artery disease should further be motivated to include physical exercise in their daily routine. Although it has been puzzling how exercise training exerts antiatherogenic effects, accumulating evidence has recently unraveled some of the underlying cellular and molecular pathomechanisms, which will be discussed in this review.
Zusammenfassung
Tierexperimentelle Untersuchungen haben gezeigt, dass durch Hypercholesterinämie induzierte Atherome durch cholesterinfreie Diät prinzipiell reversibel sind. In randomisierten Studien konnte bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit eine Verlangsamung der Progression und in einzelnen Fällen eine Regression der Koronarsklerose erzielt werden, sofern bezüglich der Lipidsenkung durch medikamentöse und/oder diätetische Maßnahmen ein aggressives Regime gewählt wurde. Eine unabhängige supportive Maßnahme stellt das körperliche Training dar, welches ebenfalls zu einer Verlangsamung der Progression der Atherosklerose führt, die Endothelfunktion verbessert und das Ausmaß belastungs-induzierter Myokardischämien reduziert. Zugrundeliegende zelluläre und molekulare Pathomechanismen werden in dieser Übersichtsarbeit vorgestellt und diskutiert.
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Eingegangen: 8. März 2001 /Akzeptiert: 27. Juni 2001
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Niebauer, J., Schuler, G. Antiatherogene Wirkungsmechanismen des körperlichen Trainings bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit. Z Kardiol 90, 799–806 (2001). https://doi.org/10.1007/s003920170078
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003920170078