Summary
Within the last decade of this millenium, stress echocardiography has been established for the diagnosis and follow-up of coronary artery disease. The basis is the technical development of the echo machines: first, the improved echocardiographic resolution and, second, the digital image storage of a whole cineloop, which may be interpreted frame-by-frame in an ECG synchronized manner for several exercise levels simultaneously. Myocardial ischemia can be detected much earlier by regional contraction abnormalities of the left ventricular myocardium than in conventional ECG exercise tolerance testing explaining the higher sensitivities. Furthermore, the extent and localization, including the correlation with the stenotic coronary anatomy, is possible. The usage of pharmacological stress agents (dobutamine, arbutamine, dipyridamole, adenosine) or electrical stimulating methods (transesophageal, intracardial) allow the examination of patients unable to exercise in similar accuracy.
Zusammenfassung
Die Streßechokardiographie hat sich mit dem letzten Jahrzehnt des ausgehenden Jahrtausends zur Diagnostik und Verlaufsuntersuchung der koronaren Herzkrankheit etabliert. Grundlage ist der technische Gerätefortschritt: Zum einen die verbesserte echokardiographische Bildauflösung und zum anderen die digitalisierte Bildspeicherung eines ganzen Herzzyklus, welcher unter verschiedenen Belastungsbedingungen Bild-an-Bild EKG-synchronisiert und damit simultan befundet werden kann. Eine Myokardischämie kann durch umschriebene Kontraktionsstörungen des linksventrikulären Myokards wesentlich früher und damit sensitiver als im konventionellen Belastungs-EKG festgestellt werden. Auch die Beurteilung von Ausmaß und Lokalisation mit Zuordnung zur stenosierenden Koronararterie ist möglich. Durch Einsatz pharmakologischer Streßinduktoren (Dobutamin, Arbutamin, Dipyridamol, Adenosin) oder elektrischer Stimulationsmethoden (transösophageal, intrakardial) können nicht ergometrierbare Patienten genauso zuverlässig untersucht werden.
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Nixdorff, U. Streßechokardiographie. Z Kardiol 89 (Suppl 1), S078–S085 (2000). https://doi.org/10.1007/s003920070128
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003920070128