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Treatment of dementia patients with fracture of the proximal femur in a specialized geriatric care unit compared to conventional geriatric care

Vergleich der Behandlung dementer Patienten mit proximaler Femurfraktur auf einer Spezialstation für kognitive eingeschränkte Patienten versus konventioneller geriatrischer Behandlung

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Abstract

To prove the efficiency of a specialized geriatric ward (cognitive geriatric unit, CGU) for patients with a fracture of the proximal femur and additional dementia, we conducted a matched-pair analysis comparing 96 patients with fracture of the proximal femur and additional dementia matched for age, sex, surgical treatment and the degree of cognitive impairment by MMSE score. A total of 48 patients were treated in the CGU, offering extended geriatric assessment, special education of staff, and architecture appropriate for patients with cognitive decline. Target criteria were a gain in the Barthel index and Tinetti score, the length of stay, new admissions to nursing home, the frequency of neuroleptic, antidepressant, and antidementive medication, and the number of specified clinical diagnoses for the dementia syndrome. Length of stay was significantly longer in the CGU. The increase of the Tinetti score was significantly higher in the patients in the CGU, regardless of the length of stay (analysis of covariance: treatment (CGU/non-CGU): F(1/93) = 9.421, p = 0.003; covariate (length of stay): F(1/93) = 3.452, p = 0.066, η2 = 3.6%). In the intervention group, the number of definite diagnoses concerning the dementia syndrome was also higher. Comparison of drug treatment and the percentage of new admission to a nursing home did not differ between groups. Treatment in a specialized, “cognitive geriatric unit” seems to result in better mobility of demented patients with proximal fractures of the femur.

Zusammenfassung

Um die Effektivität einer Spezialstation („cognitive geriatric unit“, CGU) für kognitiv eingeschränkte Patienten mit zusätzlichen Akuterkrankungen zu überprüfen, untersuchten wir in einer Matched-Pair-Analyse 96 Patienten mit proximaler Femurfraktur und zusätzlicher Demenzerkrankung. Insgesamt 48 Patienten wurden in einer Spezialstation für „kognitive Geriatrie“ behandelt, die anderen 48 Patienten waren vor Gründung der Station in der gleichen Krankenhausabteilung behandelt worden. Die Patienten waren nach Alter, Geschlecht, Art der chirurgischen Vorbehandlung und dem Ergebnis des Mini-Mental-Status paarweise zusammengefasst. Die Behandlung in der Spezialstation umfasste u. a. ein erweitertes geriatrisches Assessment, spezielle Ausbildung der Mitarbeiter und architektonische Ausrichtung für Patienten mit kognitiven Einschränkungen. Untersucht wurden der Zuwachs im Barthel-Index und Tinetti-Mobilitätsscore, die Aufenthaltsdauer, Ziel der Entlassung, die Medikation und die Spezifität der Demenzdiagnosen. Die Aufenthaltsdauer auf der Spezialstation für kognitive Geriatrie war signifikant länger. Der Zuwachs im Tinetti-Score war in der Spezialstation signifikant größer als bei konventioneller Behandlung, unabhängig von der längeren Aufenthaltsdauer [Kovarianzanalyse: Behandlung (CGU/Nicht-CGU): F(1/93)=9,421, p =0,003; Kovariate (Aufenthaltsdauer): F(1/93)=3,452, p =0,066, η2 = 3,6%]. Auch die Anzahl der spezifizierten Demenzdiagnosen war in der Spezialabteilung größer. Die Behandlung von Patienten mit proximaler Femurfraktur und Demenz in einer Spezialeinheit für kognitiv eingeschränkte Patienten scheint mit einer zusätzlich verbesserten Mobilität einherzugehen.

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Acknowledgments

The authors would like to thank the team on the ward for “Kognitive Geriatrie.”

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The corresponding author states that there are no conflicts of interest.

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Correspondence to A. Rösler.

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Rösler, A., von Renteln-Kruse, W., Mühlhan, C. et al. Treatment of dementia patients with fracture of the proximal femur in a specialized geriatric care unit compared to conventional geriatric care. Z Gerontol Geriat 45, 400–403 (2012). https://doi.org/10.1007/s00391-012-0299-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-012-0299-1

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