Abstract
Background
Multimorbidity, the concurrent manifestation or presence of multiple chronic conditions, poses huge challenges to affected patients, their relatives, physicians, and practitioners alike. The growing number of affected persons and the complexity of their needs places just as much of a burden on the health care system as does the plethora of often poorly coordinated interventions. The Chronic Care Model developed for different chronic diseases is suited for improving medical care. The PRISCUS research consortium was established to create the prerequisites for a new care model for multimorbid, elderly patients oriented along those lines.
Methods
The research consortium utilizes data gathered in a large-scale epidemiological study on peripheral arterial disease (getABI study) and from the Dortmund and Münster stroke registries, by extracting epidemiologic and health economic data, quality-of-life parameters, and data on the extent and quality of medication. Additional projects evaluate the implementation of a multidimensional geriatric assessment in primary care, the functional consequences of multimorbidity in stroke patients along with options for prevention and therapy afforded by physical activity. Systematic reviews of the literature are used to describe quality of life and patient preferences. Experts will work on an initial draft treatment standard for patients with multimorbidity and a list of potentially inappropriate medication for the elderly in Germany.
Conclusion
The results of the PRISCUS research consortium will enable an epidemiologic characterization and description of consequences of multimorbidity, while illustrating new approaches towards prevention, diagnosis, and management of multimorbid patients. With this, some prerequisites for a new health care model for patients with multimorbidity comparable to the Chronic Care Model will be fulfilled.
Zusammenfassung
Fragestellung
Das gleichzeitige Auftreten oder Vorhandensein mehrerer chronischer Erkrankungen im Sinne einer Multimorbidität stellt den betroffenen Patienten, seine Angehörigen sowie Ärzte und Therapeuten vor große Herausforderungen. Das Gesundheitssystem wird durch die steigende Zahl Betroffener und ihre komplexen Bedürfnisse, aber auch durch die Vielfalt häufig schlecht koordinierter Interventionen zunehmend belastet. Zur Verbesserung der medizinischen Versorgung bietet sich das für chronisch Kranke entwickelte „Chronic Care Model“ an. Der Forschungsverbund PRISCUS versucht, die Voraussetzungen für ein daran orientiertes, neues Versorgungsmodell für multimorbide, ältere Patienten zu schaffen.
Methodik
Der Verbund nutzt unter anderem Daten einer großen epidemiologischen Studie zur peripheren arteriellen Verschlusskrankheit (getABI-Studie) und Daten des Dortmunder und Münsteraner Schlaganfallregisters. Ermittelt werden epidemiologische und gesundheitsökonomische Daten, Parameter der Lebensqualität und Umfang und Qualität der medikamentösen Versorgung. In weiteren Projekten werden die Implementierung eines multidimensionalen Assessments in Hausarztpraxen, die funktionellen Auswirkungen von Multimorbidität bei Schlaganfallpatienten sowie Möglichkeiten der Prävention und Therapie mittels körperlicher Aktivität evaluiert. Über systematische Literaturübersichten werden Lebensqualität und Patientenpräferenzen dargestellt. Mit Hilfe von Experten wird ein erster Behandlungsstandard für Patienten mit Multimorbidität und eine Liste potentiell inadäquater Medikamente im Alter erarbeitet.
Fazit
Die Ergebnisse des Forschungsverbunds werden eine epidemiologische Charakterisierung und eine Abschätzung der Krankheitsfolgen von Multimorbidität erlauben. Der Verbund wird neue Ansätze zu Prävention, Diagnostik und Therapie bei Multimorbidität aufzeigen können. Damit werden erste Voraussetzungen geschaffen, durch Anpassung der Versorgungsstruktur nach Vorbild des „Chronic Care Model“ ein verbessertes Management von Patienten mit Multimorbidität zu erreichen.
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Acknowledgment
The PRISCUS research consortium is funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF, grant nos. 01ET0720 to 01ET0724).
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The corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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Thiem, U., Theile, G., Junius-Walker, U. et al. Prerequisites for a new health care model for elderly people with multimorbidity. Z Gerontol Geriat 44, 115–120 (2011). https://doi.org/10.1007/s00391-010-0156-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-010-0156-z