Skip to main content
Log in

Behandlungsqualität bei geriatrischen Patienten mit Diabetes mellitus in verschiedenen häuslichen Versorgungsstrukturen

Treatment quality in geriatric patients with diabetes mellitus in various home environments

  • Originalarbeit
  • Published:
Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Ziel

Ziel der vorliegenden Studie war die systematische Erfassung der Behandlungsqualität, Therapiezufriedenheit und kognitiven Leistungsfähigkeit bei Patienten mit Diabetes mellitus (DM), die sukzessive aus verschiedenen häuslichen Versorgungsstrukturen (Pflegeheim, Sozialdienst, betreutes Wohnen, familiär versorgt, selbstständig) in die Akutgeriatrie eingewiesen wurden.

Methoden

Bei 128 geriatrischen Patienten mit DM wurden strukturiert Stoffwechselqualität (HbA1c-Wert), diabetesbezogene Behandlung, Ernährungssituation, Kognition, funktionelle Defizite, Therapiezufriedenheit und Pflegebedürftigkeit erfasst.

Ergebnisse

Von 128 Patienten hatten 87 Patienten einen HbA1c-Wert ≤8% entsprechend den Empfehlungen der Leitlinien der Deutschen Diabetesgesellschaft (DDG). Die Pflegeheimbewohner wiesen einen vergleichbar guten HbA1c-Wert und eine vergleichbar gute Therapiezufriedenheit auf wie die Patienten, die sich selbstständig versorgten. Allerdings zeigten sie eine deutlich höhere Pflegebedürftigkeit (Barthel-Index, p<0,001), eine schlechtere Mobilität (Tinetti-Test, p<0,01), ein schlechteres diabetesbezogenes Wissen (p<0,001), schlechtere kognitive Leistungen (MMST, SPMSQ, p<0,01) und häufiger depressive Verstimmungen (GDS, p<0,01). Bessere kognitive Fähigkeiten korrelierten mit einem besseren diabetesbezogenen Wissen (r=0,49; p<0,001), nicht aber mit der Behandlungsqualität, gemessen am HbA1c-Wert.

Schlussfolgerung

Die Behandlungsstrategie geriatrischer Patienten mit Diabetes mellitus bedarf einer individuellen Betrachtung und interdisziplinären Betreuung. Insbesondere bei Pflegeheimpatienten könnte die Weiterbildung von Altenpflegern und Angehörigen dazu beitragen, die Qualität der Diabetesbehandlung weiter zu verbessern.

Abstract

Objective

The goal of the present study was to systematically assess treatment quality, perceptions, and cognitive function of elderly patients with diabetes admitted to an acute geriatric hospital from different home environments (nursing home residents, home care, assisted living, family caregivers, self-sufficient).

Methods

Quality of diabetes treatment, metabolic control (HbA1c), nutrition, treatment satisfaction, cognition, disability, and level of dependency were assessed in 128 patients with diabetes.

Results

Out of 128 patients, 87 patients (68%) showed an HbA1c ≤8% according to the guidelines for aging people with diabetes of the German Diabetes Association (DDG). Compared to patients living independently at home, the metabolic control in nursing home residents and their treatment satisfaction were as good. They had a higher degree of dependency though (Barthel, p<0.001), more strongly impaired mobility (Tinetti, p<0.01), less diabetes knowledge (p<0.001), inferior cognitive performance (MMSE, SPMSQ, p<0.01), and a higher prevalence of depression (GDS) (p<0.01). Better cognitive function correlated with better diabetes knowledge (r=0.49; p<0.001), but not with better metabolic control.

Conclusion

The treatment of geriatric patients with diabetes mellitus requires individual considerations and interdisciplinary care. Particularly the continuing education of geriatric nurses could contribute to improved diabetes treatment quality in nursing home residents.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Bradley C (1999) Diabetes treatment satisfaction questionnaire. Change version for use alongside status version provides appropriate solution where ceiling effects occur. Diabetes Care 22:530–532

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Braun AK, Kubiak T, Kuntsche J et al (2009) SGS – a structured treatment and teaching program for older patients with diabetes mellitus – a prospective randomised controlled multicenter trial. Age Ageing 38:390–396

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Braun A, Müller UA, Müller R et al (2004) Structured treatment and teaching of patients with type-2 diabetes mellitus and impaired cognitive function – the DICOF trial. Diabet Med 21:999–1006

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Braun A, Zeyfang A (2009) Training program for elderly people suffering type 2 diabetes. MMW 151:38–40

    CAS  Google Scholar 

  5. Coll-Planas L, Bergmann A, Schwarz P et al (2007) Quality of care among older adults with diabetes mellitus: comparison between community-dwelling adults attended to by home care services and nursing home residents in Dresden. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 101:623–629

    PubMed  Google Scholar 

  6. Folstein MF, Folstein SE, McMugh PR (1975) Mini-mental state: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Gaede P, Lund-Anderson H, Parving HH, Pederson O (2008) Effect of a multifactorial intervention on mortality in type 2 diabetes mellitus. N Engl J Med 358:580–591

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Guigoz Y, Vellas BJ, Garry PJ (1994) Mini nutritional assessment: a practical assessment tool for grading the nutritional state of elderly patients. Facts and research in gerontology. Springer, Berlin Heidelberg New York

  9. Hader C, Beischer W, Braun A et al (2004) Diagnostik, Therapie und Verlaufskontrolle des Diabetes mellitus im Alter. Evidenzbasierte Diabetes-Leitlinie DDG. In: Scherbaum WA, Kiess W (Hrsg) Praxis-Leitlinien der Deutschen Diabetes-Gesellschaft (DDG). Diabetes Stoffwechsel Bd 3 (Suppl 2). Kirchheim, Mainz

  10. Hamann O, Pfeifer T, Clasen U (2006) Diabetes zu Hause. Mabuse, Frankfurt/M

  11. Hauner H, Kurnaz AA, Groschopp C et al (2000) Management of diabetic patients in inpatient nursing care facilities in the Heinsberg district. Med Klin 95:608–612

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Hauner H, Kurnaz AA, Haasert B et al (2001) Undiagnosed diabetes mellitus and metabolic control assessed by HbA1c among residents of nursing homes. Exp Clin Endocrinol Diabetes 109:326–329

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Lederle M, Ettlinger G, Schäfer T (2008) Situation von Pflegebedürftigen Diabetikern in Pflegeeinrichtungen im Kreis Borken. Diabetes Stoffwechsel Herz 3:169–176

    Google Scholar 

  14. Pfeiffer E (1975) A short portable mental status questionnaire for the assessment of organic brain deficit in elderly patients. J Am Geriatr Soc 23:433–441

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Rockwood K, Stadnyk K, Mac Knight C et al (1999) A brief clinical instrument to classify frailty in elderly people. Lancet 353:205–206

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Statistisches Bundesamt (2006) Koordinierte Bevölkerungsvorausrechnung. http://www.destatis.de

  17. Tessier DM, Lassmann-Vague VJR (2007) Diabetes and education in the elderly. Diabetes Metab 33:75–78

    Article  Google Scholar 

  18. Tinetti ME (1986) Performance-oriented assessment of mobility problems in elderly patients. J Am Geriatr Soc 34:119–126

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Voorips L (1992) Diet and physical activity as determinants of nutritional status in elderly women. Van Gils, Wageningen, The Netherlands

  20. Wolfram H, Wieczorek V (1990) Zur Messung des prämorbiden Leistungsniveaus. Nervenarzt 61:495–498

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. FoDiAl – Fortbildung Diabetes in der Altenpflege. http://www.fodial.de

  22. Institut für Innovatives Gesundheitsmanagement Berlin GmbH. Strukturierte Weiterbildung zur Fachpflegekraft Diabetes. http://www.iigm.de

  23. Multimediales E-Learning Diabetes im Alter. http://www.projekt-pflegewissen.de

  24. Yesavage JA, Brink TL, Rose TL (1982/1983) Development and validation of geriatric depression screening scale: a preliminary report. J Psychiatr Res 39:37–49

    Article  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Bahrmann.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bahrmann, A., Abel, A., Specht-Leible, N. et al. Behandlungsqualität bei geriatrischen Patienten mit Diabetes mellitus in verschiedenen häuslichen Versorgungsstrukturen. Z Gerontol Geriat 43, 386–392 (2010). https://doi.org/10.1007/s00391-010-0104-y

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-010-0104-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation