Zusammenfassung
Ziel
Ziel der vorliegenden Studie war die systematische Erfassung der Behandlungsqualität, Therapiezufriedenheit und kognitiven Leistungsfähigkeit bei Patienten mit Diabetes mellitus (DM), die sukzessive aus verschiedenen häuslichen Versorgungsstrukturen (Pflegeheim, Sozialdienst, betreutes Wohnen, familiär versorgt, selbstständig) in die Akutgeriatrie eingewiesen wurden.
Methoden
Bei 128 geriatrischen Patienten mit DM wurden strukturiert Stoffwechselqualität (HbA1c-Wert), diabetesbezogene Behandlung, Ernährungssituation, Kognition, funktionelle Defizite, Therapiezufriedenheit und Pflegebedürftigkeit erfasst.
Ergebnisse
Von 128 Patienten hatten 87 Patienten einen HbA1c-Wert ≤8% entsprechend den Empfehlungen der Leitlinien der Deutschen Diabetesgesellschaft (DDG). Die Pflegeheimbewohner wiesen einen vergleichbar guten HbA1c-Wert und eine vergleichbar gute Therapiezufriedenheit auf wie die Patienten, die sich selbstständig versorgten. Allerdings zeigten sie eine deutlich höhere Pflegebedürftigkeit (Barthel-Index, p<0,001), eine schlechtere Mobilität (Tinetti-Test, p<0,01), ein schlechteres diabetesbezogenes Wissen (p<0,001), schlechtere kognitive Leistungen (MMST, SPMSQ, p<0,01) und häufiger depressive Verstimmungen (GDS, p<0,01). Bessere kognitive Fähigkeiten korrelierten mit einem besseren diabetesbezogenen Wissen (r=0,49; p<0,001), nicht aber mit der Behandlungsqualität, gemessen am HbA1c-Wert.
Schlussfolgerung
Die Behandlungsstrategie geriatrischer Patienten mit Diabetes mellitus bedarf einer individuellen Betrachtung und interdisziplinären Betreuung. Insbesondere bei Pflegeheimpatienten könnte die Weiterbildung von Altenpflegern und Angehörigen dazu beitragen, die Qualität der Diabetesbehandlung weiter zu verbessern.
Abstract
Objective
The goal of the present study was to systematically assess treatment quality, perceptions, and cognitive function of elderly patients with diabetes admitted to an acute geriatric hospital from different home environments (nursing home residents, home care, assisted living, family caregivers, self-sufficient).
Methods
Quality of diabetes treatment, metabolic control (HbA1c), nutrition, treatment satisfaction, cognition, disability, and level of dependency were assessed in 128 patients with diabetes.
Results
Out of 128 patients, 87 patients (68%) showed an HbA1c ≤8% according to the guidelines for aging people with diabetes of the German Diabetes Association (DDG). Compared to patients living independently at home, the metabolic control in nursing home residents and their treatment satisfaction were as good. They had a higher degree of dependency though (Barthel, p<0.001), more strongly impaired mobility (Tinetti, p<0.01), less diabetes knowledge (p<0.001), inferior cognitive performance (MMSE, SPMSQ, p<0.01), and a higher prevalence of depression (GDS) (p<0.01). Better cognitive function correlated with better diabetes knowledge (r=0.49; p<0.001), but not with better metabolic control.
Conclusion
The treatment of geriatric patients with diabetes mellitus requires individual considerations and interdisciplinary care. Particularly the continuing education of geriatric nurses could contribute to improved diabetes treatment quality in nursing home residents.
Literatur
Bradley C (1999) Diabetes treatment satisfaction questionnaire. Change version for use alongside status version provides appropriate solution where ceiling effects occur. Diabetes Care 22:530–532
Braun AK, Kubiak T, Kuntsche J et al (2009) SGS – a structured treatment and teaching program for older patients with diabetes mellitus – a prospective randomised controlled multicenter trial. Age Ageing 38:390–396
Braun A, Müller UA, Müller R et al (2004) Structured treatment and teaching of patients with type-2 diabetes mellitus and impaired cognitive function – the DICOF trial. Diabet Med 21:999–1006
Braun A, Zeyfang A (2009) Training program for elderly people suffering type 2 diabetes. MMW 151:38–40
Coll-Planas L, Bergmann A, Schwarz P et al (2007) Quality of care among older adults with diabetes mellitus: comparison between community-dwelling adults attended to by home care services and nursing home residents in Dresden. Z Arztl Fortbild Qualitätssich 101:623–629
Folstein MF, Folstein SE, McMugh PR (1975) Mini-mental state: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198
Gaede P, Lund-Anderson H, Parving HH, Pederson O (2008) Effect of a multifactorial intervention on mortality in type 2 diabetes mellitus. N Engl J Med 358:580–591
Guigoz Y, Vellas BJ, Garry PJ (1994) Mini nutritional assessment: a practical assessment tool for grading the nutritional state of elderly patients. Facts and research in gerontology. Springer, Berlin Heidelberg New York
Hader C, Beischer W, Braun A et al (2004) Diagnostik, Therapie und Verlaufskontrolle des Diabetes mellitus im Alter. Evidenzbasierte Diabetes-Leitlinie DDG. In: Scherbaum WA, Kiess W (Hrsg) Praxis-Leitlinien der Deutschen Diabetes-Gesellschaft (DDG). Diabetes Stoffwechsel Bd 3 (Suppl 2). Kirchheim, Mainz
Hamann O, Pfeifer T, Clasen U (2006) Diabetes zu Hause. Mabuse, Frankfurt/M
Hauner H, Kurnaz AA, Groschopp C et al (2000) Management of diabetic patients in inpatient nursing care facilities in the Heinsberg district. Med Klin 95:608–612
Hauner H, Kurnaz AA, Haasert B et al (2001) Undiagnosed diabetes mellitus and metabolic control assessed by HbA1c among residents of nursing homes. Exp Clin Endocrinol Diabetes 109:326–329
Lederle M, Ettlinger G, Schäfer T (2008) Situation von Pflegebedürftigen Diabetikern in Pflegeeinrichtungen im Kreis Borken. Diabetes Stoffwechsel Herz 3:169–176
Pfeiffer E (1975) A short portable mental status questionnaire for the assessment of organic brain deficit in elderly patients. J Am Geriatr Soc 23:433–441
Rockwood K, Stadnyk K, Mac Knight C et al (1999) A brief clinical instrument to classify frailty in elderly people. Lancet 353:205–206
Statistisches Bundesamt (2006) Koordinierte Bevölkerungsvorausrechnung. http://www.destatis.de
Tessier DM, Lassmann-Vague VJR (2007) Diabetes and education in the elderly. Diabetes Metab 33:75–78
Tinetti ME (1986) Performance-oriented assessment of mobility problems in elderly patients. J Am Geriatr Soc 34:119–126
Voorips L (1992) Diet and physical activity as determinants of nutritional status in elderly women. Van Gils, Wageningen, The Netherlands
Wolfram H, Wieczorek V (1990) Zur Messung des prämorbiden Leistungsniveaus. Nervenarzt 61:495–498
FoDiAl – Fortbildung Diabetes in der Altenpflege. http://www.fodial.de
Institut für Innovatives Gesundheitsmanagement Berlin GmbH. Strukturierte Weiterbildung zur Fachpflegekraft Diabetes. http://www.iigm.de
Multimediales E-Learning Diabetes im Alter. http://www.projekt-pflegewissen.de
Yesavage JA, Brink TL, Rose TL (1982/1983) Development and validation of geriatric depression screening scale: a preliminary report. J Psychiatr Res 39:37–49
Interessenkonflikt
Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bahrmann, A., Abel, A., Specht-Leible, N. et al. Behandlungsqualität bei geriatrischen Patienten mit Diabetes mellitus in verschiedenen häuslichen Versorgungsstrukturen. Z Gerontol Geriat 43, 386–392 (2010). https://doi.org/10.1007/s00391-010-0104-y
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-010-0104-y