Zusammenfassung
Bei der Behandlung von Patienten mit Alzheimer- Demenz besteht oft eine Unsicherheit darüber, an welchen Zielen sich die Behandlung orientieren sollte und welche Maßnahmen dem Patienten tatsächlich einen Nutzen bringen könnten. Die vorliegende Arbeit entwickelt drei Kriterien, um den Nutzen einer Behandlungsmaßnahme zu prüfen: Eine Maßnahme (1) muss physiologisch oder psychologisch wirksam sein und (2) ein klinisch relevantes Behandlungsziel erreichen, das (3) für den jeweiligen Patienten erstrebenswert ist. Am Beispiel der Antidementiva-Behandlung wird gezeigt, dass der Nutzen einer Maßnahme für einen Patienten selbst dann fragwürdig sein kann, wenn sie die üblicherweise angestrebten Ziele der Alzheimerbehandlung erreicht. Beispielsweise könnte selbst eine Verbesserung der kognitiven Leistungen oder eine Verzögerung des kognitiven Abbaus einen Schaden für den Patienten bedeuten. Aus diesem Grunde sollte im Rahmen einer individuellen Alzheimer-Behandlung nicht nur darauf geachtet werden, dass ein Medikament wirksam ist und ein sinnvolles Behandlungsziel erreicht wird. Notwendig ist darüber hinaus eine explizite Reflexion, inwieweit die erreichbaren Behandlungsziele tatsächlich dem Wohl und dem mutmaßlichen oder erklärten Willen des Patienten entsprechen. Mehrere Beispiele zeigen, wie dadurch kohärente, patientenorientierte Behandlungsentscheidungen getroffen werden können.
Summary
Individual treatment decisions for patients with Alzheimer dementia are often characterized by uncertainity about the actual benefit that specific treatments or procedures may bring about. It often even remains unclear how the benefit of a treatment may be determined. In this paper, three criteria for determining the benefit of a treatment measure are developed: An intervention (1) must be effective and (2) able to achieve a clinically relevant goal, which is (3) desirable for the individual patient. By using example of antidementia drug treatment, it will by shown that even if standard goals of dementia care are achieved, the benefit for the patient may still be questionable. A cognitive improvement or a delay of cognitive decay may even harm the patient. Therefore it is not sufficient to focus on the efficacy of a drug and on general goals of care when making decisions about individual dementia treatments. Rather it is necessary to reflect and discuss explicitly the goals of the individual patient. As shown by various examples, this will facilitate coherent, patient-orientated treatment decisions.
Literatur
Albert SM, Del Castillo-Castaneda C, Sano M, Jacobs DM, Marder K, Bell K, Bylsma F, Lafleche G, Brandt J, Albert M, Stern Y (1996) Quality of life in patients with Alzheimer’s disease as reported by patient proxies. J Am Geriatr Soc 44:1342–1347
Berghmans R (2003) Ethische Aspekte der medikamentösen Behandlung dementer Patienten. Ethik in der Medizin 15:7–14
Birks JS, Harvey R (2003) Donepezil for dementia due to Alzheimer’s disease. Cochrane Database Syst Rev: CD001190
Burback D, Molnar FJ, St John P, Man-Son-Hing M (1999) Key methodological features of randomized controlled trials of Alzheimer’s disease therapy. Minimal clinically important difference, sample size and trial duration. Dement Geriatr Cogn Disord 10:534–540
Courtney C, Farrell D, Gray R, Hills R, Lynch L, Sellwood E, Edwards S, Hardyman W, Raftery J, Crome P, Lendon C, Shaw H, Bentham P (2004) Long-term donepezil treatment in 565 patients with Alzheimer’s disease (AD2000): randomised double-blind trial. Lancet 363:2105–2115
Evans JG, Wilcock G, Birks J (2004) Evidence-based pharmacotherapy of Alzheimer’s disease. Int J Neuropsychopharmacol 7:351–369
Finucane TE (2004) Memantine for patients with Alzheimer disease. Jama 291:1695; author reply 1695
Finucane TE, Christmas C, Travis K (1999) Tube feeding in patients with advanced dementia: a review of the evidence. Jama 282:1365–1370
Kaduszkiewicz H, Zimmermann T, Beck-Bornholdt HP, van den Bussche H (2005) Cholinesterase inhibitors for patients with Alzheimer’s disease: systematic review of randomised clinical trials. Bmj 331:321–323
Kitwood T (1997) Dementia reconsidered. Open University Press, Buckingham
Koch R (1920) Die ärztliche Diagnose. Beitrag zur Kenntnis des ärztlichen Denkens, 2. Aufl, Wiesbaden
Kruse A (2005) Lebensqualität demenzkranker Menschen. Zeitschrift für Medizinische Ethik 51:41–57
Marckmann G (2004) Lebensverlängerung um jeden Preis? Ärzteblatt Baden-Württemberg 9:379–382
Marckmann G (2005) Patientenverfügungen. Vorsorge für das Ende des Lebens. Ärzteblatt Baden-Württemberg 8:332–336
Monteleoni C, Clark E (2004) Using rapid-cycle quality improvement methodology to reduce feeding tubes in patients with advanced dementia: before and after study. Bmj 329:491–494
Murphy LM, Lipman TO (2003) Percutaneous endoscopic gastrostomy does not prolong survival in patients with dementia. Arch Intern Med 163:1351–1353
Post SG, Whitehouse PJ (1998) Emerging antidementia drugs: a preliminary ethical view. J Am Geriatr Soc 46:784–787
Post SG (1999) Future scenarios for the prevention and delay of Alzheimer disease onset in high-risk groups. An ethical perspective. Am J Prev Med 16:105–110
Post SG (2001) Tube feeding and advanced progressive dementia. Hastings Cent Rep 31:36–42
Riepe M, Frölich L, Gertz H-J, Haupt M, Kohler J, Mielke R, von der Damerau- Dambrowski V, Kurz A (2005) Evidenzbasierte medikamentöse Therapie der Alzheimer-Erkankung. Deutsches Ärzteblatt 102:A3587–3593
Rockwood K, MacKnight C (2001) Assessing the clinical importance of statistically significant improvement in anti-dementia drug trials. Neuroepidemiology 20:51–56
Sachs GA (1998) Dementia and the goals of care. J Am Geriatr Soc 46:782–783
Schneider LS (2004) AD2000: donepezil in Alzheimer’s disease. Lancet 363:2100–2101
Selai CE, Trimble MR, Rossor MN, Harvey RJ (1999) Effectiveness of rivastigmine in Alzheimer’s disease. Patients’ view on quality of life should be assessed. Bmj 319:641–642
Thomas RG, Berg JD, Sano M, Thal L (2000) Analysis of longitudinal data in an Alzheimer’s disease clinical trial. Stat Med 19:1433–1440
Wilson IB, Cleary PD (1995) Linking clinical variables with health-related quality of life. A conceptual model of patient outcomes. Jama 273:59–65
Zankd S, Leipold B (2001) The relationship between severity of dementia and subjective well-being. Aging Ment Health 5:191–196
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Synofzik, M. Wirksam, indiziert - und dennoch ohne Nutzen?. Z Gerontol Geriatr 39, 301–307 (2006). https://doi.org/10.1007/s00391-006-0390-6
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-006-0390-6