Summary
Partial liquid ventilation (PLV) is a novel technique to improve deteriorated gas exchange in the acute respiratory distress syndrome (ARDS). In contrast to the successful preliminary, uncontrolled studies in humans, a recent controlled, randomised study in 90 patients with ARDS did not find differences regarding mortality or respirator-free days when PLV and conventional mechanical ventilation were compared. This may in part be due to the limited knowledge about the basic mechanisms responsible for the effects observed during PLV. Further studies are required to define strategies which can help to optimise the dose of perfluorocarbon applied as well as the ventilatory mode following the instillation of the drug. Recently, new vaporised perfluorocarbons were proposed as a new and promising treatment for the injured lung. The change from liquid breathing to breathing of liquids will require further investigations to understand the physiology behind this intriguing concept.
Zusammenfassung
Die partielle Flüssigkeitsbeatmung (PLV) ist ein neues, experimentelles Therapieverfahren zur Behandlung des akuten Lungenversagens. Trotz der ersten Erfolge unkontrollierter Studien am Menschen konnten die bisher publizierten Ergebnisse kontrollierter, randomisierter Untersuchungen keine Vorteile des Verfahrens gegenüber der konventionellen Beatmung zeigen. Die Ursache mag in der fortbestehenden Unklarheit über die Wirkmechanismen und die daraus resultierende Unsicherheit hinsichtlich der optimalen Perfluorokarbondosis und der Respiratoreinstellung begründet sein, die es in weiteren Studien zu klären gilt. In diesem Zusammenhang interessant ist auch der erfolgreiche Einsatz dampfförmiger Perfluorokarbone in der Behandlung des tierexperimentellen, akuten Lungenschadens. Der mit diesem Schritt vollzogene Wandel von der Flüssigkeitsbeatmung hin zur Beatmung mit Flüssigkeiten macht eine Revision der ursprünglichen Erklärungsmuster und weitere wissenschaftliche Untersuchungen dieses Verfahrens notwendig.
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Eingegangen: 9. Februar 2001 Akzeptiert: 14. März 2001
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Max, M., Kuhlen, R. & Rossaint, R. Neue Therapiestrategien beim ARDS – Partielle Flüssigkeitsbeatmung. Intensivmed 39, 65–78 (2002). https://doi.org/10.1007/s003900200007
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003900200007