Summary
Thrombolysis is indicated in patients with acute massive pulmonary embolism, because of the reduction of mortality and improvement of long-term follow-up. There are discrepant findings regarding thrombolysis in patients with acute submassive pulmonary embolism and right ventricular dysfunction, which can reduce the need for escalation of intensive care treatment and may improve the clinical course, but did not show an improvement of survival. The review article discusses the recent studies and multicenter registries and the consequences for routine clinical practise. Since the risk of major hemorrhage is twice that with heparin, the current majority view remains that thrombolysis should be reserved only for those with clinical massive pulmonary embolism.
Zusammenfassung
Die Lysetherapie stellt bei akuter, hämodynamisch instabiler, massiver Lungenembolie eine anerkannte Indikation dar, da sie die Mortalität reduzieren und die Langzeit-Prognose verbessern kann. Kontroversen bestehen bei Patienten mit submassiver Lungenembolie und Zeichen der Rechtsherzbelastung, bei denen die Thrombolyse in Kombination mit der Heparintherapie zu einem verbesserten klinischen Verlauf mit Stabilisierung der Patienten, jedoch zu keinem nachweisbaren Überlebensvorteil führt. Die Übersicht stellt aktuelle Studiendaten zu dieser möglichen Indikationserweiterung dar und diskutiert Konsequenzen für die Praxis.
Aufgrund der erhöhten Blutungsrate unter Thrombolyse im Vergleich zu Heparin sollte derzeit eine Lysetherapie nur bei Patienten mit massiver Lungenembolie empfohlen werden.
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Franke, I., Borges, A.C., Walde, T. et al. Thrombolyse bei submassiver Lungenembolie?. Intensivmed 41, 192–198 (2004). https://doi.org/10.1007/s00390-004-0453-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-004-0453-0