Summary
Subsets of acute mesenteric circulation disorders comprise mesenteric artery embolism and thrombosis, mesenterial vein thrombosis and non-occlusive mesenteric ischemia. Clinical presentation is often characterized by a discrepancy between severe subjective pain and relatively unspectacular findings on physical examination; all forms still carry an appallingly high mortalitiy rate. The most important point for better survival rates is early and, if indicated, invasive and aggressive diagnosis and treatment. Unfortunately, there are no non-invasive diagnostic tests of sufficient sensitivity and specificity so far, and mesenterial angiography (or abdominal CT, if mesenterial venous thrombosis is supected) remains the gold standard of diagnosis. With the introduction of new techniques (multidetector row CT), computed tomography may play a more important role in the future. In the obstructive forms of arterial mesenteric ischemia, the main therapeutic step after stabilization of the circulation remains an early laparotomy with embolectomy or revascularization and, if appropriate, resection of infarcted bowel. In patients with nonocclusive mesenteric ischemia, counteraction of mesenteric vasoconstriction is the main therapeutic principle.
This review describes the different forms of acute mesenteric circulation disorders and gives an overview of the currently established and recommended forms of diagnosis and treatment.
Zusammenfassung
Akute mesenteriale Durchblutungsstörungen umfassen die Mesenterialarterienembolie und -thrombose, die Mesenterialvenenthrombose und die nicht-okklusive mesenteriale Ischämie. Das klinische Bild ist häufig zunächst durch eine Diskrepanz zwischen heftigen subjektiven Beschwerden und einem relativ blanden klinischen Untersuchungsbefund gekennzeichnet; die Mortalität ist nach wie vor erschreckend hoch. Entscheidend für die Verbesserung der Überlebensrate ist die rasche und gegebenenfalls invasive und aggressive Diagnostik und Therapie. Leider stehen bislang keine ausreichend sensitiven oder spezifischen nicht-invasiven Untersuchungsmethoden zur Verfügung, so dass die Mesenterialarterienangiographie (bei V. a. eine Mesenterialvenenthrombose auch die CT) als Goldstandard der Diagnostik gilt. Der Stellenwert der CT wird sich mit neueren Techniken möglicherweise in der Zukunft verändern. Therapeutisch stehen nach einer Stabilisierung der Kreislaufverhältnisse bei den obstruktiven Formen der Mesenterialarterienischämie eine rasche Laparotomie mit Embolektomie oder Revaskularisation und ggf. der Resektion von infarziertem Darm im Vordergrund. Bei Patienten mit nicht-okklusiver Ischämie ist die Durchbrechung der mesenterialen Vasokonstriktion das wesentliche therapeutische Prinzip.
In dieser Übersicht werden die verschiedenen Formen akuter mesenterialer Durchblutungsstörungen und die zur Zeit in den entsprechenden Leitlinien empfohlenen und etablierten diagnostischen und therapeutischen Möglichkeiten beschrieben.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Serie: Die Intensivtherapie in der Gastroenterologie Herausgegeben von J. Schölmerich (Regensburg)
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lock, G., Schölmerich, J. Akute mesenteriale Durchblutungsstörungen. Intensivmed 41, 153–162 (2004). https://doi.org/10.1007/s00390-004-0416-5
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-004-0416-5
Key words
- Acute mesenteric ischemia
- mesenteric artery embolism
- mesenteric artery thrombosis
- mesenteric venous thrombosis
- non-occlusive mesenteric ischemia
- angiography
- papaverine