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Contusion of the optic nerve after minor blunt ocular trauma: case report and review of the literature

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Summary

Introduction: Isolated trauma of the optic nerve usually occurs in association with blunt skull trauma involving fractures of the skull and optic canal, but rarely occurs from blunt ocular trauma.

Case report: A 7-year old boy fell and struck his left eye against a toy antenna. The initial examination revealed a visual acuity of 0.2 and slight edema of the optic nerve head. Perimetry revealed a defect in the superior and nasal visual fields. CT and MRI scans of the orbit were normal. Nine months after the injury, vision had improved to 1.0. On examination, optic nerve atrophy had developed and perimetry continued to display a defect in the superior visual fields.

Discussion: The mechanism of optic nerve damage secondary to trauma can be classified as primary or secondary. Primary damage occurs as a result of external forces at the moment of trauma, e. g., rupture of nerve fibers or of capillary vessels. Secondary damage may not be present initially, but may occur later on and results from compromised blood supply to the optic nerve, e. g., following edema or angiospasm. In our patient, it is not clear whether the damage was primary or secondary.

Conclusion: Damage to the optic nerve can be caused by blunt skull trauma and, rarely, also by blunt ocular trauma. This fact is of importance when considering legal and reimbursement issues.

Zusammenfassung

Hintergrund: Eine isolierte traumatische Schädigung des Sehnerven bei stumpfem Bulbustrauma ist selten. Häufiger wird sie in Verbindung mit einem Schädeltrauma, oft mit knöchernen Frakturen der Schädelbasis und des Canalis opticus beobachtet.

Kasuistik: Bei einem Sturz hatte sich ein 7-jähriger Junge eine Spielzeugantenne in das linke Auge gestoßen. Bei der Erstuntersuchung zeigte sich ein geringgradiges Papillenödem mit Gesichtsfeldausfällen vor allem oben und nasal. Der Visus betrug 0,2. CT und MRT der Orbita waren regelrecht. Nach 9 Monaten hatte sich der Visus spontan unter Ausbildung einer einfachen Optikusatrophie auf 1,0 gebessert. Auch das Gesichtsfeld hatte sich aufgeweitet, es zeigte sich noch ein Gesichtsfeldausfall in der oberen Hälfte. Pathogenetisch wird beim Optikustrauma zwischen primären (mechanische Schädigung im Moment der äußeren Krafteinwirkung, z. B. Risse von Nervenfasern oder von vasa nervorum) und sekundären Schädigungsmechanismen unterschieden. Als sekundäre Läsionen werden vorwiegend trophische Mechanismen bezeichnet, die innerhalb von Minuten, aber auch erst später auftreten können. Bei unserem Patienten bleibt der genaue Mechanismus der Optikusschädigung spekulativ.

Schlußfolgerung: Die Möglichkeit einer Contusio nervi optici muß nicht nur bei einem Schädeltrauma, sondern auch nach vergleichsweise geringgradigem stumpfen Bulbustrauma als seltene Komplikation insbesondere bei gutachterlichen Fragestellungen berücksichtigt werden.

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Buchwald, HJ., Weingärtner, W., Spraul, C. et al. Contusion of the optic nerve after minor blunt ocular trauma: case report and review of the literature. Ophthalmologe 96, 529–533 (1999). https://doi.org/10.1007/s003470050449

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050449

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