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,,Reposition der vorderen Lidlamelle`` zur Korrektur des Oberlidentropiums

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``Anterior lamellar reposition'' is an operation for the correction of a mild or moderate upper-lid entropion. This retrospective study analyses the preoperative course of the disease and the postoperative results.

Surgical technique: The anterior lamella consisting of skin and orbicularis muscle is shifted upwards and fixed against the tarsal plate. This causes an eversion of the lid margin, which can be improved by a horizontal lid split.

Patients: Thirty-five operations on 34 lids of 22 patients aged 27 – 80 years were performed. The mean follow-up was 15 months.

Results: A specific cause for the entropion was found in less than two-thirds of the lids. Preoperative complaints lasted from 2 months to 30 years, 9 years on average. Most patients had been repeatedly treated for trichiasis before. Postoperatively, 21 of 22 patients with 33 of 34 lids were without complaints. In one case a second operation was necessary. One lid with an advanced pemphigoid did not improve. In 33 functionally successfully operated lids (97%), one lid showed a mild entropion without trichiasis, another a lash ptosis. Further complications were not noticed.

Conclusions: The ``anterior lamellar reposition'' is a technically simple and effective surgical procedure for the correction of mild and moderate upper eye lid entropion, even for long-standing disease.

Die Reposition der vorderen Lidlamelle ist eine Operationsmethode zur Korrektur des leichten und mäßigen Oberlidentropiums. Retrospektiv werden präoperative Krankheitsverläufe und die Effizienz dieser Methode analysiert.

Operationsmethode: Die aus Haut und Muskel bestehende vordere Lidlamelle wird gegenüber dem Tarsus nach oben verschoben und fixiert. Dies bewirkt eine Evertierung und Abhebung der Lidkante. Durch eine zusätzliche horizontale Lidkantenspaltung wird dieser Effekt noch verstärkt.

Patienten: An 34 Lidern von 22 Patienten, Alter 27 – 80 Jahre, wurden 35 Operationen durchgeführt. Die Nachuntersuchungszeit beträgt im Durchschnitt 15 Monate.

Ergebnisse: In knapp 2/3 der Lider konnte eine spezifische Ursache für das Entropium gefunden werden. Präoperative Beschwerden bestanden 2 Monate bis 30 Jahre, durchschnittlich 9 Jahre. Die meisten Patienten waren mehrfach wegen Trichiasis vorbehandelt. Postoperativ waren 21 der 22 Patienten mit 33 der 34 operierten Lider beschwerdefrei. Bei 1 Lid brachte die Zweitoperation den gewünschten Erfolg, 1 Lid bei fortgeschrittenem Pemphigoid konnte nicht verbessert werden. Unter 33 funktionell erfolgreich operierten Lidern (97%) fand sich 1 Lid mit einem leichten Entropium ohne Trichiasis, ein anderes mit Wimpernptosis. Weitere Komplikationen wurden nicht beobachtet.

Schlußfolgerungen: Die Reposition der vorderen Lidlamelle stellt eine technisch einfache und wirkungsvolle Operationsmethode zur Korrektur des leichten und mäßigen Oberlidentropiums auch nach längerem Krankheitsverlauf dar.

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Hintschich, C. ,,Reposition der vorderen Lidlamelle`` zur Korrektur des Oberlidentropiums. Ophthalmologe 94, 436–440 (1997). https://doi.org/10.1007/s003470050139

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050139

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