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Trabekulektomie bei juveniler idiopathischer Arthritis-assoziierter Uveitis

Langzeitergebnisse beim kindlichen Sekundärglaukom

Trabeculectomy in uveitis associated with juvenile idiopathic arthritis

Long-term results in pediatric secondary glaucoma

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Zusammenfassung

Hintergrund

Das uveitische Sekundärglaukom bei Kindern mit juveniler idiopathischer Arthritis (JIA) kann im Langzeitverlauf meist nur unzureichend allein medikamentös behandelt werden, sodass im Verlauf häufig ein operativer Eingriff erforderlich wird.

Material und Methoden

Retrospektive Analyse von 21 Kindern nach Trabekulektomie (TE) mit Mitomycin C (MMC)-Applikation, Analyse der Komplikationen, weiterer Interventionen, erneuter drucksenkender Eingriffe sowie der Erfolgsraten hinsichtlich des Intraokulardruckes (IOD) und des Operationserfolges über einen Zeitraum von 5 Jahren.

Ergebnisse

Die Erfolgsrate nach TE mit einem Druckniveau von ≤ 15 mmHg ohne weitere Medikation betrug nach 1 Jahr 55 bzw. 38 % nach 5 Jahren. Insgesamt wurde bei 43 % ein weiterer glaukomchirurgischer Eingriff durchgeführt, sodass nach 1 Jahr bei 70 % der Kinder und nach 5 Jahren bei 62 % ein IOD ≤ 15 mmHg beobachtet werden konnte. Unter Berücksichtigung der limitierten Erfolgsfälle mit zusätzlicher lokaler Medikation stiegen die Erfolgsraten auf 71,4 % nach 5 Jahren.

Schlussfolgerung

Die TE mit MMC stellt ein geeignetes Operationsverfahren zur Therapie des uveitischen Sekundärglaukoms bei JIA-Kindern dar. Im Verlauf sind aber häufig weitere Eingriffe zur langfristigen IOD-Kontrolle erforderlich.

Abstract

Background

Secondary uveitic glaucoma in children can only be controlled in many cases by surgery. The aim of this study was to evaluate the outcome of trabeculectomy (TE) with administration of mitomycin C in children with secondary uveitis associated with juvenile idiopathic arthritis (JIA).

Materials and methods

This study was a retrospective chart review of 21 children with uveitic glaucoma who underwent TE with administration of mitomycin C including analysis of complications, further interventions, additional surgical procedures to control intraocular pressure (IOP) and of the success rates after a mean follow-up of 5 years.

Results

Defining success as an IOP ≤ 15 mmHg, the surgical success rate after TE was 55 % after 1 year and 38 % after 5 years but 43 % of the children required further IOP controlling operations in the long-term follow-up. An IOP ≤ 15 mmHg was observed in 70 % of the children after 1 year and in 62 % after 5 years. In regard to the overall success (with topical antiglaucomatous medication) the success rate increased to 71.4 % after 5 years.

Conclusions

The results show that TE is a suitable surgical procedure to control IOP in secondary uveitic glaucoma of JIA patients. In the long-term follow up additional postoperative adjustments are necessary to control the IOP.

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Literatur

  1. Heiligenhaus A, Niewerth M, Mingels A et al (2005) Epidemiologische Daten zur Uveitis bei juveniler idiopathischer Arthritis aus einer bundesweiten pädiatrischen und ophthalmologischen Datenerhebung (Uveitis-Modul der Kerndokumentation). Klin Monatsbl Augenheilkd 222:993–1001

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Sijssens K, Rothova A, Berendschot T et al (2006) Ocular hypertension and secondary glaucoma in children with uveitis. Ophthalmology 113:853–859

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Heinz C, Pleyer U, Ruokonnen P et al (2008) Sekundärglaukom bei Kindern mit Uveitis. Ophthalmologe 105:438–444

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Heinz C, Koch J, Zurek-Imhoff B et al (2009) Prevalence of uveitic secondary glaucoma and success of nonsurgical treatment in adults and children in a tertiary referral center. Ocul Immunol Inflamm 17:243–248

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Jabs D, Nussenblatt R, Rosenbaum J et al (2005) Standardization of uveitis nomenclature for reporting clinical data. Results of the First International Workshop. Am J Ophthalmol 140:509–516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. De Boer J, Wulffraat N, Rothova A (2003) Visual loss in uveitis of childhood. Br J Ophthalmol 87:879–884

    Article  Google Scholar 

  7. Kanski J, Shun-Shin G (1984) Systemic uveitis syndromes in childhood: an analysis of 340 cases. Ophthalmology 91:1247–1252

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Heinz C, Koch J, Heiligenhaus A (2006) Transscleral diode laser cyclophotocoagulation as primary surgical treatment for secondary glaucoma in juvenile idiopathic arthritis: high failure rate after short term follow up. Br J Ophthalmol 90:737–740

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  9. Foster C, Havrlikova K, Baltatzis S et al (2001) Secondary glaucoma in patients with juvenile rheumatoid arthritis-associated iridocyclitis. Acta Ophthalmol Scand 78:576–579

    Article  Google Scholar 

  10. Deuter C, Klinik T, Müller M et al (2010) Sekundärglaukom bei Uveitis. Ophthalmologe 107:427–434

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Beck A, Wilson W, Lynch M et al (1998) Trabeculectomy with adjunctive mitomycin C in pediatric glaucoma. Am J Ophthalmol 126:648–657

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Ho CL, Wong EY, Walton DS (2004) Goniosurgery for glaucoma complicating chronic childhood uveitis. Arch Ophthalmol 122:838–844

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Prata Jr J, Neves R, Minckler D et al (1994) Trabeculectomy with mitomycin C in glaucoma associated with uveitis. Ophthalmic Surg 25:616–620

    PubMed  Google Scholar 

  14. Wright M, Mcgehee R, Pederson J (1997) Intraoperative mitomycin-C for glaucoma associated with ocular inflammation. Ophthalmic Surg Lasers 28:370–376

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Noble J, Derzko-Dzulynsky L, Rabinovitch T et al (2007) Outcome of trabeculectomy with intraoperative mitomycin C for uveitic glaucoma. Can J Ophthalmol 42:89–94

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kaburaki T, Koshino T, Kawashima H et al (2009) Initial trabeculectomy with mitomycin C in eyes with uveitic glaucoma with inactive uveitis. Eye 23:1509–1517

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Carreno E, Villaron S, PorteroA et al (2011) Surgical outcomes of uveitic glaucoma. J Ophthalmic Inflamm Infect 1:43–53

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  18. Bohnsack B, Freedman S (2012) Surgical outcomes in childhood uveitic glaucoma. Am J Ophthalmol 155:134–142

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Heinz C, Koch J, Heiligenhaus A (2011) Trabeculectomy or modified deep sclerectomy in juvenile uveitic glaucoma. J Ophthalmic Inflamm Infect 1:165–170

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  20. Kotaniemi K, Sihto-Kauppi K (2007) Occurrence and management of ocular hypertension and secondary glaucoma in juvenile idiopathic arthritis-associated uveitis: an observational series of 104 patients. Clin Ophthalmol 1:455–459

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  21. Välimäki J, Airaksinen PJ, Tuulonen A (1997) Molteno implantation for secondary glaucoma in juvenile rheumatoid arthritis. Arch Ophthalmol 115:1253–1256

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Nassiri N, Nouri-Mahdavi K, Coleman A (2011) Ahmed glaucoma valve in children: a review. Saudi J Ophthalmol 25:317–327

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  23. Papadaki T, Zacharopoulos I, Pasquale L et al (2007) Long-term results of Ahmed glaucoma valve implantation for uveitic glaucoma. Am J Ophthalmol 144:62–69

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Kafkala C, Hynes A, Choi J et al (2005) Ahmed valve implantation for uncontrolled pediatric uveitic glaucoma. J AAPOS 9:336–340

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. K. Wiese, A. Heiligenhaus und C. Heinz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to K. Wiese.

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Wiese, K., Heiligenhaus, A. & Heinz, C. Trabekulektomie bei juveniler idiopathischer Arthritis-assoziierter Uveitis. Ophthalmologe 111, 330–338 (2014). https://doi.org/10.1007/s00347-013-2888-9

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