Skip to main content
Log in

Tube versus Trabekulektomie (TVT)-Studie

Tube versus trabeculectomy study

  • Leitthema
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die epibulbären Glaukom-Drainage-Implantate sind nach ihrer Einführung vor über 40 Jahren geringfügig weiter verbessert worden. Waren die Implantate vorerst den aussichtslosen und schwierigen Fällen vorbehalten mit entsprechend schlechten Erfolgsergebnissen, hat die Tube versus Trabekulektomie (TVT)-Studie zu einem Umdenken geführt. Die Studie basiert auf dem Umstand, dass hier die Glaukom-Drainage-Implantate (hier das Baerveldt) frühzeitig in das Repertoire des Ophthalmochirurgen eingefügt worden sind. Die Studie beinhaltete damit auch das Baerveldt-Implantat als glaukomatösen Ersteingriff. Nach der anfänglichen Skepsis zeigten die 5-Jahres-Daten jedoch eine Gleichstellung gegenüber der Trabekulektomie mit Mitomycin C und boten in Bezug auf „probability of failure“ sogar nach 5 Jahren bessere Daten. Trotz der zufriedenstellenden Datenlage sollte gegenüber den epibulbären Glaukom-Drainage-Implantaten eine gewisse Zurückhaltung beibehalten werden. Der Grund liegt in der immer noch nicht geklärten Beherrschung von möglichen Spätkomplikationen. Dieses sind insbesondere späte Schlaucherosionen mit Gefährdung des Bulbus durch Blebitis und Endophthalmitis, die Spätabkapselung, die durch Bindegewebsvermehrung um die Basisplatte herum derart kräftig ausfallen kann, dass Drucksteigerungen wieder möglich sind, sowie die noch immer vom Pathomechanismus ungeklärte Frage, warum es bei einigen Fällen nach Glaukom-Drainage-Implantation zu Hornhautdekompensationen kommt. Die Beherrschung dieser Komplikation ist außerordentlich schwierig und zeitaufwendig. Zukünftige Forschung muss darauf abzielen, die Glaukom-Drainage-Implantate im Design und in der Materialbeschaffenheit derart zu optimieren, dass die chirurgischen Langzeiterfolge verbessert werden.

Abstract

Epibulbar glaucoma drainage devices have been only slightly modified since their introduction more than 40 years ago. Having been used primarily in only difficult cases with a poor prognosis (and therefore with poor clinical results) the recently published trabeculectomy versus tube study (TVT) led to a change in our understanding of these devices. In this study epibulbar glaucoma drainage devices (here the Baerveldt device) were employed for early implantation (in some cases as primary glaucoma surgery intervention). Being sceptically monitored the results over the first 5 year clearly showed an almost equal or even better outcome in comparison to trabeculectomy. Despite these good results a critical evaluation seems mandatory mainly because of the unsolved problems concerning late complications. Late tube erosion with subsequent blebitis and enophthalmitis as well as late base plate encapsulation need to be mentioned here. The latter leads to thick fibrous tissue around the base plate resulting in an increase of intraocular pressure (IOP). Late corneal decompensation is also a late complication the pathomechanism of which is only poorly understood. Solving and treating such late complications are often troublesome and time consuming. Future experiments should lead to development of new drainage implant designs and the bulk material should be enhanced and optimized to increase clinical surgical results.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Ayyala RS, Harman LE, Michelini-Norris B et al (1999) Comparison of different biomaterials for glaucoma drainage devices. Arch Ophthalmol 117(2):233–236

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Budenz K, Barton K, Feuer WJ et al (2011) Treatment outcomes in the Ahmed Baerveldt Comparison Study Group after 1 year follow up. Ophthalmology 118(3):443–452

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Choritz L, Koynov K, Renieri G et al (2010) Surface topographies of glaucoma drainage devices and their influence on human tenon fibroblast adhesions. Invest Ophthalmol Vis Sci 51(8):4047–4053

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Choritz L, Grub J, Wegner M et al (2010) Paclitaxel inhibits growth, migration and collagen production of human tenon fibroblasts-potential use in drug eluting glaucoma drainage devices. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 248(2):197–206

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Coleman AL, Hill R, Wilson MR et al (1995) Initial experience with the Ahmed glaucoma valve implant. Am J Ophthalmol 120(1):23–31

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Djodeyre MR, Peralta Calvo J, Abelairas Gomez J (2001) Clinical evaluation and risk factors of time to failure of ahmed glaucoma valve implant in pediatric patients. Ophthalmology 108(3):614–620

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Gedde SJ, Schiffman JC, Feuer WJ et al (2005) The tube versus trabeculectomy study: design and baseline characteristics of study patients. Am J Ophthalmol 140:275–287

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Gedde SJ, Schiffman JC, Feuer WJ, Herndon LW et al (2007) Treatment outcomes in the tube versus trabeculectomy study after one year of follow-up. Am J Ophthalmol 143(1):9–22

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Gedde SJ, Schiffman JC, Feuer WJ et al (2012) Treatment outcomes in the Tube Versus Trabeculectomy (TVT) Study after five years of follow-up. Am J Ophthalmol 153(5):789–803

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Hinkle DM, Zurakowski D, Ayyala RS (2007) A comparison of the polypropylene plate ahmed glaucoma valve to the silicone plate ahmed glaucoma flexible valve. Eur J Ophthalmol 17(5):696–701

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Ishida K, Netlan PA, Costa VP (2006) Comparison of polypropylene and silicone Ahmed glaucoma valves. Ophthalmology 113(8):1320–1326

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Kaufmann PL (1984) Aqueous humor outflow. Curr Top Eye Res 4:97–138

    Google Scholar 

  13. Funa K, Jing H, Jeremy DK et al (2013) Effect of glaucoma tube shunt position on corneal thickness and endothelial cell densitiy. ARVO abstract 1650-Do285, ARVO meeting Seattle 2013

  14. Jung KI, Lim SA, Park HY et al (2013) Visualization of blebs using anterior segment optical coherence tomography after glaucoma drainage implant surgery. Opthalmology 120(5):978–983

    Article  Google Scholar 

  15. Molteno AC (1969) New implant for drainage in glaucoma. Br J Ophthalmol 53:606–615

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Nouri-Mahdavi K, Caprioli J (2003) Evaluation of the hypertensive phase after insertion of the Ahmed glaucoma valve. Am J Ophthalmol 136:1001–1008

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. O’Malley Schotthoefer E, Yanovitch TL et al (2008) Aqueous drainage device surgery in refractory pediatric glaucomas: I. Long-term outcomes. J AAPOS 12(1):33–39

    Article  Google Scholar 

  18. Sahiner N, Kravitz DJ, Qadir R et al (2009) Creation of a drug coated glaucoma drainage device using polymer technology: in vitro and in vivo studies. Arch Ophthalmol 127:448–453

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Schwartz KS, Lee RK, Gedde SJ (2001) Glaucoma drainage implants: a critical comparison of types. Curr Opin Ophthalmol 17(2):181–189

    Article  Google Scholar 

  20. Syed HM, Law SK, Nam SH, Li G et al (2004) Baerveldt-350 versus Ahmed valve for refractory glaucoma: a case controlled comparison. J Glaucoma 13(1):38–45

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Thieme H, Choritz L, Hoffmann-Rummelt C et al (2011) Histopathological findings in early encapsulated blebs of young patients treated with the Ahmed glaucoma valve. J Glaucoma 20(4):246–251

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

H. Thieme, L. Choritz, C. Schuart und T. Wecke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Thieme.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Thieme, H., Choritz, L., Schuart, C. et al. Tube versus Trabekulektomie (TVT)-Studie. Ophthalmologe 110, 728–732 (2013). https://doi.org/10.1007/s00347-013-2840-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-013-2840-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation