Zusammenfassung
Hintergrund
Die Weiterentwicklung der optischen Kohärenztomographie (OCT) in den letzten Jahren ermöglichte neben einer Erhöhung der Auflösung immer höhere Scangeschwindigkeiten, mit der das Abtasten größerer zentraler Netzhautareale möglich wird. Ziel dieser Studie war es, die Möglichkeiten dieser neuen Technologie bei altersbedingter Makuladegeneration zu beschreiben.
Material und Methoden
Zwanzig konsekutive Patienten, bei denen sowohl eine aktive choroidale Neovaskularisation (CNV) als auch eine Pigmentepithelabhebung (PED) nachgewiesen wurde, wurden inkludiert. Die 3-dimensionale Bildgebung erfolgte durch ein hochauflösendes, rasterscannendes OCT-System (HD-OCT) mit einer axialen Auflösung von 6 μm und einer Scangeschwindigkeit von bis zu 20.000 A-Scans pro Sekunde. Der gescannte Bereich maß 6×6 mm bei 2 mm Tiefe. Die 2-dimensionale Bildgebung wurde mit einem Stratus®-OCT (Carl Zeiss Meditec) durchgeführt.
Ergebnisse
Der Vergleich der Einzelschnitte zeigt eine bessere Identifizierung intra- und subretinaler Strukturen durch das HD-OCT. Eine Eingrenzung der Pathologie auf einzelne Netzhautschichten wird im HD-OCT möglich. Summationsbilder erlauben die genaue Lokalisation eines Scans. Topographische und volumetrische Auswertungen ermöglichen die Analyse einzelner Kompartimente im gescannten Areal und eignen sich zur Therapiekontrolle bei CNV unter Anti-VEGF-Therapie. Die Rastermethode reduziert die Abhängigkeit von den bisher zur Erstellung von Netzhautdickenkarten benötigten Extrapolationsmethoden.
Schlussfolgerungen
Die vorliegende Arbeit präsentiert erste Ergebnisse des Einsatzes eines rasterscannenden, hochauflösenden OCT-Systems bei Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration und stellt neue Auswertungsfunktionen vor, mit deren Hilfe exaktere Aussagen zu Therapieeffekt und dessen Auswirkungen auf die retinale Ultrastruktur gemacht werden können. Die Ergebnisse der vorliegenden Studie verdeutlichen, dass die Entwicklung hochauflösender OCT-Systeme begleitend zur Entwicklung neuartiger Behandlungsoptionen exsudativer Erkrankungen vielversprechende Perspektiven bietet.
Abstract
Background
Recent advances in optical coherence tomography (OCT) have made it possible to increase resolution and scan velocities so that even greater central areas of the retina can be scanned. The aim of this study is to describe the possibilities offered by this new technology for age-related macular degeneration.
Material and methods
The study included 20 patients with confirmed active choroidal neovascularization (CNV) as well as pigment epithelial detachment (PED). Three-dimensional imaging was performed with a high-definition raster scanning OCT system (HD-OCT) with an axial resolution of 6 µm and a scan velocity of up to 20,000 A-scans/s. The scanned area measured 6×6 mm with a depth of 2 mm. Two-dimensional imaging was carried out with a Stratus®OCT (Carl Zeiss Meditec).
Results
Comparison of the individual slices showed improved identification of intra- and subretinal structures with the HD-OCT. Demarcation of pathological changes in individual retinal layers is possible with the HD-OCT. Summation images permit accurate localization of a scan. Topographic and volumetric evaluations enable analysis of individual compartments in the entire scanned area and are suitable for monitoring treatment of CNV with anti-VEGF therapy. The raster method decreases the dependence on exploratory methods that have been necessary until now to generate retinal thickness maps.
Conclusions
This report presents initial experience in using a raster scanning HD-OCT system in patients with neovascular age-related macular degeneration and describes new evaluation functions that aid in obtaining more precise assessment of treatment effect and its impact on the retinal ultrastructure. The results of this study clearly show that development of high-resolution OCT systems in conjunction with development of novel treatment options for exudative diseases offers promising perspectives.
Literatur
Brown DM, Kaiser PK, Michels M et al. (2006) Ranibizumab versus verteporfin for neovascular age-related macular degeneration. N Engl J Med 355: 1432–1444
Danis RP, Glassman AR, Aiello LP et al. (2006) Diurnal variation in retinal thickening measurement by optical coherence tomography in center-involved diabetic macular edema. Arch Ophthalmol 124: 1701–1707
Eter N, Bindewald A, Roth F, Holz FG (2004) OCT in age-related macular degeneration. Findings, usage in clinical routine, and assessment of treatment outcome. Ophthalmologe 101: 794–803
Ferguson RD, Hammer DX, Paunescu LA et al. (2004) Tracking optical coherence tomography. Opt Lett 29: 2139–2141
Forte R, Pascotto F, Crecchio G de (2006) Visualization of vitreomacular tractions with en face optical coherence tomography. Eye (in press)
Hammer DX, Ferguson RD, Magill JC et al. (2005) Active retinal tracker for clinical optical coherence tomography systems. J Biomed Opt 10: 024038
Hassenstein A, Scholz F, Richard G (2005) OCT in epiretinal gliosis. Ophthalmologe 102: 127–132
Hee MR, Puliafito CA, Wong C et al. (1995) Quantitative assessment of macular edema with optical coherence tomography. Arch Ophthalmol 113: 1019–1029
Heier JS, Boyer DS, Ciulla TA et al. (2006) Ranibizumab combined with verteporfin photodynamic therapy in neovascular age-related macular degeneration: year 1 results of the FOCUS Study. Arch Ophthalmol 124: 1532–1542
Huang D, Swanson EA, Lin CP et al. (1991) Optical coherence tomography. Science 254: 1178–1181
Hughes MS, Sang DN (2006) Safety and efficacy of intravitreal bevacizumab followed by pegaptanib maintenance as a treatment regimen for age-related macular degeneration. Ophthalmic Surg Lasers Imaging 37: 446–454
Koshy ZR, Chatzinikolas K, Talks SJ (2006) The use of optical coherence tomography, fluorescein angiography and indocyanine green angiography in a screening clinic for wet age related macular degeneration. Br J Ophthalmol (in press)
Lerche RC, Schaudig U, Scholz F et al. (2001) Structural changes of the retina in retinal vein occlusion–imaging and quantification with optical coherence tomography. Ophthalmic Surg Lasers 32: 272–280
Leung CK, Chan WM, Chong KK et al. (2006) Alignment artefacts in optical coherence tomography analyzed images. Ophthalmology (in press)
Michels S, Schmidt-Erfurth U, Rosenfeld PJ (2006) Promising new treatments for neovascular age-related macular degeneration. Expert Opin Investig Drugs 15: 779–793
Schmidt-Erfurth U, Leitgeb RA, Michels S et al. (2005) Three-dimensional ultrahigh-resolution optical coherence tomography of macular diseases. Invest Ophthalmol Vis Sci 46: 3393–3402
Scholda C, Wirtitsch M, Hermann B et al. (2006) Ultrahigh resolution optical coherence tomography of macular holes. Retina 26: 1034–1041
Srinivasan VJ, Wojtkowski M, Witkin AJ et al. (2006) High-definition and 3-dimensional imaging of macular pathologies with high-speed ultrahigh-resolution optical coherence tomography. Ophthalmology 113: 2054 e1–e14
Velthoven ME van, Vos K de, Verbraak FD et al. (2005) Overlay of conventional angiographic and en-face OCT images enhances their interpretation. BMC Ophthalmol 5: 12
Yang CS, Cheng CY, Lee FL et al. (2001) Quantitative assessment of retinal thickness in diabetic patients with and without clinically significant macular edema using optical coherence tomography. Acta Ophthalmol Scand 79: 266–270
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung hin: Carl Zeiss Meditec stellte ein HD-OCT-System zu Forschungszwecken zur Verfügung. Keiner der Autoren erhielt oder erhält weitere Unterstützung von Carl Zeiss Meditec.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Ahlers , C., Geitzenauer, W., Simader, C. et al. Neue Perspektiven in der Diagnostik. Ophthalmologe 105, 248–254 (2008). https://doi.org/10.1007/s00347-007-1597-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-007-1597-7
Schlüsselwörter
- Optische Kohärenztomographie
- Hochauflösende OCT-Systeme
- Dreidimensionale Bildgebung
- Altersbedingte Makuladegeneration
- Therapiekontrolle