Skip to main content
Log in

Nachsorge nach filtrierenden Glaukomoperationen

Postoperative care after glaucoma filtration surgery

  • CME Weiterbildung • Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Sickerkissenvernarbung ist die Hauptkomplikation nach filtrierender Glaukomchirurgie. Die postoperative Nachsorge entscheidet daher über Erfolg oder Misserfolg der Operation. Bereits vor der Operation kann durch eine antiinflammatorische Vorbehandlung und Absetzen oder zumindest Reduktion der Lokalmedikation ein günstiger Effekt auf die Vernarbungsreaktion der Bindehaut erzielt werden. Mit konventioneller Nachsorge nach Trabekulektomie lässt sich nur bei etwa 40% der Patienten langfristig der Zieldruckbereich ohne Medikation erreichen. Durch das Konzept der intensivierten postoperativen Nachsorge kann die Erfolgsrate in 5 Jahren um etwa 25% gesteigert werden. Kern des Konzepts ist eine den Stadien der Wundheilung des Sickerkissens angepasste wundmodulierende Therapie. Die genaue Beachtung der Sickerkissenmorphologie ist Grundlage für den Einsatz von topischen Steroiden und 5-Fluorouracil. Eine ausführliche Aufklärung des Patienten und engmaschige Kontrollen sind Teil des Behandlungskonzepts. Um Nebenwirkungen der Antimetabolitentherapie zu vermeiden und die Erfolgsrate der filtrierenden Glaukomchirurgie weiter zu steigern, sind ein tieferes Verständnis der Wundheilungsstadien und eine spezifische vernarbungshemmende Therapie notwendig.

Abstract

Scarring of the filtering bleb is the main complication after glaucoma filtration surgery. Postoperative care most importantly determines success or failure of the operation. Both, preoperative antiinflammatory treatment and reduction or discontinuation of topical medication have a positive effect on postoperative conjunctival wound healing. After conventional postoperative care only about 40% of patients reach target pressures in the long-term without topical medication. Intensified postoperative care (IPC) increases the success rate by 25% after 5 years. Central to the concept of IPC is a wound modulating therapy which is adapted to the phases of wound healing of the filtering bleb. Evaluation of filtering bleb morphology is a prerequisite for the application of topical steroids and 5-fluorouracil. In addition, dedicated counseling of the patient and close follow-up are mandatory. In order to further increase the success rate of penetrating glaucoma surgery and decrease the side effects of the current antimetabolite therapy more research on wound healing as well as specific therapy to prevent scarring are necessary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5a–c
Abb. 6 a
Abb. 7

Literatur

  1. Baudouin C, Nordmann JP, Denis P et al. (2002) Efficacy of indomethacin 0.1% and fluorometholone 0.1% on conjunctival inflammation following chronic application of antiglaucomatous drugs. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 240: 929–935

    PubMed  Google Scholar 

  2. Broadway DC, Grierson I, Sturmer J, Hitchings RA (1996) Reversal of topical antiglaucoma medication effects on the conjunctiva. Arch Ophthalmol 114: 262–267

    PubMed  Google Scholar 

  3. Cairns JE (1968) Trabeculectomy. Am J Ophthalmol 66: 673–679

    PubMed  Google Scholar 

  4. Cantor LB, Mantravadi A, Wudunn D et al. (2003) Morphologic classification of filtering blebs after glaucoma filtration surgery: the Indiana Bleb Appearance Grading Scale. J Glaucoma 12: 266–271

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Cillino S, Pace FD, Casuccio A et al. (2004) Deep sclerectomy versus punch trabeculectomy with or without phacoemulsification: a randomized clinical trial. J Glaucoma 13: 500–506

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Cordeiro MF, Gay JA, Khaw PT (1999) Human anti-transforming growth factor-β2 antibody: a new glaucoma anti-scarring agent. Invest Ophthalmol Vis Sci 40: 2225–2234

    PubMed  Google Scholar 

  7. Cordeiro MF (2003) Role of transforming growth factor beta in conjunctival scarring. Clin Sci (Lond) 104(2): 181–187; Erratum in: Clin Sci (Lond) 2003, 105(6): 723

    Google Scholar 

  8. Ferguson MW, O’Kane S (2004) Scar-free healing: from embryonic mechanisms to adult therapeutic intervention. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci 359(1445): 839–850

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Funk J, Busse H, Winter F et al. (2005) Was tun Sie, wenn das Sickerkissen leck ist? Ophthalmochirurgie 17(2): 78–83

    Google Scholar 

  10. Gianoli F, Schnyder CC, Bovey E, Mermoud A (1999) Combined surgery for cataract and glaucoma: phacoemulsification and deep sclerectomy compared with phacoemulsification and trabeculectomy. J Cataract Refract Surg 25: 340–346

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Guthoff R, Schlunck G, Klink T, Grehn F (2006) Confocal in vivo microscopy of early and late functioning and failing filtering blebs. J Glaucoma (im Druck)

  12. Messmer EM, Zapp DM, Mackert MJ et al. (2006) In vivo confocal microscopy of filtering blebs following trabeculectomy. Arch Ophthalmol 124: 1095–1103

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Krommes G, Lieb W, Grehn F (2002) Standardization of the dose of intraoperative mitomycin C in trabeculectomy. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 240: 594–595

    PubMed  Google Scholar 

  14. Labbe A, Dupas B, Hamard P, Baudouin C (2005) In vivo confocal microscopy study of blebs after filtering surgery. Ophthalmology 112: 1979

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Marquardt D, Lieb WE, Grehn F (2004) Intensified postoperative care versus conventional follow-up: a retrospective long-term analysis of 177 trabeculectomies. Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol 242: 106–113

    Google Scholar 

  16. Mermoud A, Schnyder CC, Sickenberg M et al. (1999) Comparison of deep sclerectomy with collagen implant and trabeculectomy in open-angle glaucoma. J Cataract Refract Surg 25: 323–331

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Picht G, Grehn F (1998) Classification of filtering blebs in trabeculectomy: biomicroscopy and functionality. Curr Opin Ophthalmol 9: 2–8

    PubMed  Google Scholar 

  18. Picht G, Grehn F (1998) Sickerkissenentwicklung nach Trabekulektomie. Ophthalmologe 95: 380–387

    Article  Google Scholar 

  19. Picht G, Mutsch Y, Grehn F (2001) Follow-up of trabeculectomy. Complications and therapeutic consequences Ophthalmologe 98(7): 629–634

    Google Scholar 

  20. Picht G, Welge-Luessen U, Grehn F, Lutjen-Drecoll E (2001) Transforming growth factor beta 2 levels in the aqueous humor in different types of glaucoma and the relation to filtering bleb development. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 239(3): 199–207

    PubMed  Google Scholar 

  21. Rahman R., Thaller V.T. (2003) Bleb-Limiting Conjunctivoplasty for Symptomatic Circumferential Trabeculectomy Blebs. J Glaucoma 12:272–274

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Sacu S, Rainer G, Findl O et al. (2003) Correlation between the early morphological appearance of filtering blebs and outcome of trabeculectomy with mitomycin C. J Glaucoma 12: 430–435

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Siriwardena D, Khaw PT, King AJ (2002) Human antitransforming growth factor β2 monoclonal antibody: a new modulator of wound healing in trabeculectomy – a randomized placebo controlled clinical study. Ophthalmology 190: 427–431

    Article  Google Scholar 

  24. Wells AP, Crowston JG, Marks J et al.(2004) A pilot study of a system for grading of drainage blebs after glaucoma surgery. J Glaucoma 13: 454–460

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Wimmer I, Welge-Luessen U, Picht G, Grehn F (2003) Influence of argon laser trabeculoplasty on transforming growth factor-beta 2 concentration and bleb scarring following trabeculectomy. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 241(8): 631–636

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Klink.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Klink, T., Guthoff, R., Grehn, F. et al. Nachsorge nach filtrierenden Glaukomoperationen. Ophthalmologe 103, 815–826 (2006). https://doi.org/10.1007/s00347-006-1404-x

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-006-1404-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation