Zusammenfassung
Die optimale Versorgung von Patientinnen mit Mammakarzinom basiert auf einer funktionierenden interdisziplinären Zusammenarbeit. Die Aufgabe des Pathologen besteht darin, jene Parameter zu begutachten, die für die individuell angemessene Therapie entscheidend sind. Dabei sind bestimmte Qualitätskriterien zu beachten, welche den Umgang mit den Gewebeproben einschließlich ihrer Bearbeitung und Begutachtung sowie die angewendeten Analyseverfahren betreffen. Die interdisziplinäre S3-Leitlinie „Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms“ enthält Empfehlungen zu diesen Gesichtspunkten, die auf der zum Zeitpunkt der Drucklegung aktuellen Evidenzgrundlage basieren. Sie ist im Juli des Jahrs 2012 nach kompletter Überarbeitung in der 3. Auflage erschienen. Der Beitrag gibt eine Übersicht über die inhaltlichen Änderungen, die für Pathologen relevant sind.
Abstract
Optimal management of breast cancer patients is based on efficient multidisciplinary cooperation. The role of pathologists is to survey those parameters that are crucial for the individually adopted therapy. Thereby, distinct quality criteria have to be considered concerning the handling of the tissue samples, including preparation and examination, as well as the analytical methods used. The interdisciplinary S3 guideline “Diagnosis, therapy and follow-up of breast cancer” includes recommendations concerning these aspects based on current evidence. Its third edition was published in July 2012. In this article an overview of the topics relevant for pathologists that have been modified in the latest edition is provided.
Literatur
Kreienberg R, Albert US, Follmann M et al (2012) Interdisziplinäre S3-Leitlinie für die Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms. In: Kreienberg R (Hrsg) Leitlinienprogramm Onkologie. 3. Aufl. W. Zuckschwerdt, München
Dunne C, Burke JP, Morrow M et al (2009) Effect of margin status on local recurrence after breast conservation and radiation therapy for ductal carcinoma in situ. J Clin Oncol 27:1615–1620
Wang SY, Chu H, Shamliyan T et al (2012) Network meta-analysis of margin threshold for women with ductal carcinoma in situ. J Natl Cancer Inst 104:507–516
Houssami N, Macaskill P, Marinovich ML et al (2010) Meta-analysis of the impact of surgical margins on local recurrence in women with early-stage invasive breast cancer treated with breast-conserving therapy. Eur J Cancer 46:3219–3232
Schnitt SJ, Abner A, Gelman R et al (1994) The relationship between microscopic margins of resection and the risk of local recurrence in patients with breast cancer treated with breast-conserving surgery and radiation therapy. Cancer 74:1746–1751.
Wittekind C (2009) Anwendung der Residualtumorklassifikation: Residualtumorklassifikation in der Onkologie – Anwendungen und Probleme. Zentralbl Chir 134:3–6
Giuliano AE, McCall L, Beitsch P et al (2010) Locoregional recurrence after sentinel lymph node dissection with or without axillary dissection in patients with sentinel lymph node metastases: the American College of Surgeons Oncology Group Z0011 randomized trial. Ann Surg 252:426–432
Goldhirsch A, Wood WC, Coates AS et al (2011) Strategies for subtypes–dealing with the diversity of breast cancer: highlights of the St. Gallen international expert consensus on the primary therapy of early breast cancer 2011. Ann Oncol 22:1736–1747
Dowsett M, Nielsen TO, A’hern R et al (2011) Assessment of Ki67 in breast cancer: recommendations from the international ki67 in breast cancer working group. J Natl Cancer Inst 103:1656–1664
Azambuja E de, Cardoso F, Castro G de Jr et al (2007) Ki-67 as prognostic marker in early breast cancer: a meta-analysis of published studies involving 12,155 patients. Br J Cancer 96:1504–1513
Stuart-Harris R, Caldas C, Pinder SE, Pharoah P (2008) Proliferation markers and survival in early breast cancer: a systematic review and meta-analysis of 85 studies in 32,825 patients. Breast 17:323–334
Yerushalmi R, Woods R, Ravdin PM et al (2010) Ki67 in breast cancer: prognostic and predictive potential. Lancet Oncol 11:174–183
Kwok TC, Rakha EA, Lee AH et al (2010) Histological grading of breast cancer on needle core biopsy: the role of immunohistochemical assessment of proliferation. Histopathology 57:212–219
EGAPP Working Group (2009) Recommendations from the EGAPP Working Group: can tumor gene expression profiling improve outcomes in patients with breast cancer? Genet Med 11:66–73.
Kronenwett R, Bohmann K, Prinzler J et al (2012) Decentral gene expression analysis: analytical validation of the Endopredict genomic multianalyte breast cancer prognosis test. BMC Cancer 12:456. doi:10.1186/1471-2407-12-456
UICC (2010) TNM classification of malignant tumours. In: Sobin L, Gospodarowicz M, Wittekind C (Hrsg) 7. Aufl. Wiley-Liss, New York
WHO (2003) World Health Organization classification of tumours. Pathology and genetics of tumours of the breast and female genital organs. In: Tavassoli FA, Devilee P (Hrsg) IARC Press, Lyon:9–112
Elston CW, Ellis IO (1991) Pathological prognostic factors in breast cancer. I. The value of histological grade in breast cancer: experience from a large study with long-term follow-up. Histopathology 19:403–410
Minckwitz G von, Untch M, Nuesch E et al (2011) Impact of treatment characteristics on response of different breast cancer phenotypes: pooled analysis of the German neo-adjuvant chemotherapy trials. Breast Cancer Res Treat 125:145–156
ASCO clinical notice. HER2 clinical notice. http://www.asco.org/ASCO/Downloads/Cancer%20Policy%20and%20Clinical%20Affairs/Clinical%20Affairs%20(derivative%20products)/HER%202/HER%202%20Clinical%20Notice%201.13.11.pdf. Zugegriffen: 30. Dez. 2012
Harvey JM, Clark GM, Osborne CK, Allred DC (1999) Estrogen receptor status by immunohistochemistry is superior to the ligand-binding assay for predicting response to adjuvant endocrine therapy in breast cancer. J Clin Oncol 17:1474–1481
Remmele W, Stegner HE (1987) Recommendation for uniform definition of an immunoreactive score (IRS) for immunohistochemical estrogen receptor detection (ER-ICA) in breast cancer tissue. Pathologe 8:138–140
Hammond ME, Hayes DF, Dowsett M et al (2010) American Society of Clinical Oncology/College of American Pathologists guideline recommendations for immunohistochemical testing of estrogen and progesterone receptors in breast cancer. J Clin Oncol 28:2784–2795
Wolff AC, Hammond ME, Schwartz JN et al (2007a) American Society of Clinical Oncology/College of American Pathologists guideline recommendations for human epidermal growth factor receptor 2 testing in breast cancer. J Clin Oncol 25:118–145
Hammond ME, Hayes DF, Wolff AC (2011) Clinical Notice for American Society of Clinical Oncology- College of American Pathologists guideline recommendations on ER/PgR and HER2 testing in breast cancer. J Clin Oncol 29:e458
Wolff AC, Hammond ME, Schwartz JN, Hayes DF (2007b) In Reply. J Clin Oncol (25):4021–4023
Sauter G, Lee J, Bartlett JM et al (2009) Guidelines for human epidermal growth factor receptor 2 testing: biologic and methodologic considerations. J Clin Oncol 27:1323–1333
Hussain M, Cunnick GH (2011) Management of lobular carcinoma in-situ and atypical lobular hyperplasia of the breast–a review. Eur J Surg Oncol 37:279–289
O’Malley FP (2010) Lobular neoplasia: morphology, biological potential and management in core biopsies. Mod Pathol 23(Suppl 2):S14-S25
Interessenkonflikt
Die korrespondierende Autorin weist für sich und ihre Koautoren auf folgende Beziehungen hin: PD Dr. A. Lebeau übt für die Firmen Agendia, Genomic Health, Novartis und Sysmex Beratungstätigkeiten aus und hat von den Firmen Roche Pharma AG und Leica Microsystems (UK) Ltd Honorare für Vorträge erhalten. Außerdem erhielt sie Studienunterstützung von der Firma Roche Pharma AG sowie derzeit von der Firma Sysmex Europe GmbH. Prof. Dr. H. Kreipe übt für die Firmen AMGEN, Astra Zeneca, Genomic Health, Novartis und Roche Beratertätigkeiten aus und hat von den Firmen Genomic Health und Roche Honorare für Vorträge erhalten. Prof. Dr. M. Dietel ist Mitglied onkologisch orientierter Beratungsgremien von Roche-Ventana AG, AMGEN, Astra Zeneca und Novartis sowie Mitbegründer von Sividon. Prof. Dr. W. Schlake übt für die Firmen AMGEN, Astra Zeneca und Roche Beratertätigkeiten aus und erhält Studienunterstützung von der Firma Sividon. Prof. Dr. R. Kreienberg gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lebeau, A., Kreipe, H., Dietel, M. et al. Mammakarzinom: aktuelle Empfehlungen für Pathologen auf Basis der S3-Leitlinie. Pathologe 34, 293–304 (2013). https://doi.org/10.1007/s00292-013-1763-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-013-1763-4