Zusammenfassung
Mit der indizierten Prävention bei Personen mit erhöhtem Psychoserisiko verbindet sich die Hoffnung, eine manifeste psychotische Erkrankung hinauszuzögern oder sogar den Übergang in das Vollbild der Erkrankung zu verhindern. Aber auch die Remission der Risikosymptomatik, das psychosoziale Funktionsniveau und die Lebensqualität sind weitere Zielgrößen. Kognitive Verhaltenstherapie kann zurzeit als der am besten evaluierte und statistisch abgesicherte Einzeltherapieansatz bezüglich der Psychoseprävention gelten. Grundsätzlich ist die Behandlung von Personen mit erhöhtem Psychoserisiko mit dem Risiko verbunden, fälschlich-identifizierte Personen potenziellen Nebenwirkungen auszusetzen. Daher sollte immer die Behandlung mit dem besten Risiko-Nutzen-Verhältnis gewählt werden. Folglich sollte vor einer intensiveren Behandlung zunächst das Monitoring in Früherkennungszentren, gefolgt von einer angepassten Psychoedukation erwogen werden. Die Datenlage im Hinblick auf die Psychoedukation von Risikopersonen ist zwar ermutigend, aber noch nicht ausreichend. Methodische Aspekte, Schwerpunkte und Unterschiede in den evaluierten Ansätzen werden diskutiert.
Abstract
Indicated prevention in individuals at clinical high risk for first episode psychosis is hoped to delay the onset of the disorder or even prevent the transition to full-blown psychosis. Remission of at-risk symptoms, psychosocial functioning and quality of life are secondary outcomes. According to current evidence cognitive behavioral therapy can be considered the best evaluated stand alone therapy approach for the prevention of psychosis. The treatment of persons at risk for first episode psychosis is associated with the risk of exposing falsely identified persons to potential side effects; therefore, treatment with the best risk-benefit ratio should be chosen. Consequently, monitoring within specialized early recognition centers should be considered first, followed by a customized psychoeducation. The data on psychoeducation of people at risk for psychosis are encouraging but still not sufficient. Methodological issues and differences of the evaluated approaches are discussed.
Literatur
Addington J, Epstein I, Liu L et al (2011) A randomized controlled trial of cognitive behavioral therapy for individuals at clinical high risk of psychosis. Schizophr Res 125:54–61
Bechdolf A (2006) Psychoedukation bei Personen mit erhöhtem Psychoserisiko. Schattauer, Stuttgart
Bechdolf A, Güttgemanns J, Gross S (2010) Kognitive Verhaltenstherapie bei Personen mit erhöhtem Psychoserisiko: Ein Behandlungsmanual. Huber, Bern
Bechdolf A, Müller H (2012) Can we prevent the onset of psychosis? Yes, we can. Neuropsychiatry 2:189–193
Bechdolf A, Muller H, Stutzer H et al (2011) Rationale and baseline characteristics of PREVENT: a second-generation intervention trial in subjects at-risk (prodromal) of developing first-episode psychosis evaluating cognitive behavior therapy, aripiprazole, and placebo for the prevention of psychosis. Schizophr Bull 37(Suppl 2):111–121
Bechdolf A, Pukrop R, Kohn D et al (2005) Subjective quality of life in subjects at risk for a first episode of psychosis: a comparison with first episode schizophrenia patients and healthy controls. Schizophr Res 79:137–143
Bechdolf A, Wagner M, Ruhrmann S et al (2012) Preventing progression to first-episode psychosis in early initial prodromal states. Br J Psychiatry 200:22–29
Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, DGPPN, P. u. N. (2005) S3 Praxisleitlinien in Psychiatrie und Psychotherapie. Bd 1 – Behandlungsleitlinie Schizophrenie. Steinkopff-Verlag, Darmstadt
Fine C, Gardner M, Craigie J, Gold I (2007) Hopping, skipping or jumping to conclusions? Clarifying the role of the JTC bias in delusions. Cogn Neuropsychiatry 12:46–77
French P, Morrison AP (2004) Early detection and cognitive therapy for people at high risk of developing psychosis: a treatment approach. Wiley & Sons, New York
Fusar-Poli P, Bonoldi I, Yung AR et al (2012) Predicting psychosis: meta-analysis of transition outcomes in individuals at high clinical risk. Arch Gen Psychiatry 69:220–229
Gleeson JFM, McGorry PD (2004) Psychological interventions in early psychosis: a treatment handbook. Wiley& Sons, Chichester
Häfner H, Riecher-Rössler A, Maurer K et al (1992) First onset and early symptomatology of schizophrenia. A chapter of epidemiological and neurobiological research into age and sex differences. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 242(2–3):109–118
Häfner H, Wolpert EM (1996) New Research in Psychiatry. Hogrefe & Huber, Seattle
Hauser M, Lautenschlager M, Gudlowski Y et al (2009) Psychoeducation with patients at-risk for schizophrenia – an exploratory pilot study. Patient Educ Couns 76:138–142
Kingdon DG, Turkington D (2005) Cognitive therapy of schizophrenia. Guilford, New York
Klosterkötter J (2008) Indizierte Prävention schizophrener Erkrankungen. Dtsch Arztebl Int 105(30):532–539
Klosterkötter J, Hellmich M, Steinmeyer EM, Schultze-Lutter F (2001) Diagnosing schizophrenia in the initial prodromal phase. Arch Gen Psychiatry 58:158–164
Larsen TK, Bechdolf A, Birchwood M (2003) The concept of schizophrenia and phase-specific treatment: cognitive-behavioral treatment in pre-psychosis and in nonresponders. J Am Acad Psychoanal Dyn Psychiatry 31:209–228
McGlashan TH, Miller TJ, Woods SW (2001) Pre-onset detection and intervention research in schizophrenia psychoses: current estimates of benefit and risk. Schizophr Bull 27:563–570
McGorry P, Nelson B, Phillips L et al (2012) Randomized controlled trial of interventions for young people at ultra-high risk of psychosis: twelve-month outcome. J Clin Psychiatry
McGorry PD, Hickie IB, Yung AR et al (2006) Clinical staging of psychiatric disorders: a heuristic framework for choosing earlier, safer and more effective interventions. Aust N Z J Psychiatry 40:616–622
Morrison AP, French P, Parker S et al (2007) Three-year follow-up of a randomized controlled trial of cognitive therapy for the prevention of psychosis in people at ultrahigh risk. Schizophr Bull 33:682–687
Morrison AP, French P, Stewart SL et al (2012) Early detection and intervention evaluation for people at risk of psychosis: multisite randomised controlled trial. BMJ 344:e2233
Morrison AP, French P, Walford L et al (2004) Cognitive therapy for the prevention of psychosis in people at ultra-high risk: randomised controlled trial. Br J Psychiatry 185:291–297
Müller H, Wießmann T, Bechdolf A (2012) Interventionen bei Personen mit erhöhtem Psychoserisiko: Eine aktuelle Übersicht über randomisiert kontrollierte Studien. Fortschr Neurol Psychiatr 80(10):570–579
Nuechterlein KH, Dawson ME (1984) A heuristic vulnerability/stress model of schizophrenic episodes. Schizophr Bull 10:300–312
O’Brien MP, Zinberg JL, Bearden CE et al (2007) Psychoeducational multi-family group treatment with adolescents at high risk for developing psychosis. Early Interv Psychiatry 1:325–332
Perivoliotis D, Morrison AP, Grant PM et al (2009) Negative performance beliefs and negative symptoms in individuals at ultra-high risk of psychosis: a preliminary study. Psychopathology 42:375–379
Rietdijk J, Klaassen R, Ising H et al (2012) Detection of people at risk of developing a first psychosis: comparison of two recruitment strategies. Acta Psychiatr Scand 126:21–30
Ruhrmann S, Schultze-Lutter F, Klosterkotter J (2010) Probably at-risk, but certainly ill–advocating the introduction of a psychosis spectrum disorder in DSM-V. Schizophr Res 120(1–3):23–37
Schlosser DA, Miklowitz DJ, O’Brien MP et al (2012) A randomized trial of family focused treatment for adolescents and young adults at risk for psychosis: study rationale, design and methods. Early Interv Psychiatry 6:283–291
Süllwold L, Huber G (1986) Schizophrene Basisstörungen. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio
Gaag M van der, Nieman DH, Rietdijk J et al (2012) Cognitive behavioral therapy for subjects at ultrahigh risk for developing psychosis: a randomized controlled clinical trial. Schizophr Bull 38:1180–1188
Xia J, Merinder LB, Belgamwar MR (2011) Psychoeducation for schizophrenia. Cochrane Database Syst Rev 15:CD002831
Yung AR, Phillips LJ, Nelson B et al (2011) Randomized controlled trial of interventions for young people at ultra high risk for psychosis: 6-month analysis. J Clin Psychiatry 72:430
Zarafonitis SW, Pützfeld V, Berning J (2012) Psychoedukation bei Personen mit erhöhtem Psychoserisiko. Psychotherapeut 57:326–334
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt für sich und seinen Koautor an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Müller, H., Bechdolf, A. Psychologische Interventionen bei Personen mit erhöhtem Psychoserisiko. Psychotherapeut 58, 344–351 (2013). https://doi.org/10.1007/s00278-013-0996-2
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-013-0996-2