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Distribution characteristics of bone cement used for unilateral puncture percutaneous vertebroplasty in multiple planes

Verteilungseigenschaften von Knochenzement in mehreren Ebenen bei unilateraler Punktion im Rahmen der perkutanen Vertebroplastie

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Abstract

Objective

To study the distribution of bone cement in unilateral puncture percutaneous vertebroplasty (PVP).

Material and methods

A total of 64 patients with osteoporotic vertebral compression fractures (OVCF) who underwent unilateral PVP were included in this study. The vertebral body was longitudinally divided into four equal parts. The intermediate layer between each part was representative of the part and there were four layers in total. Each layer was divided into 4 regions a, b, c, and d by the crossed lines at the center of the vertebral body. Region c was the first half of the puncture side and region d was the second half of the puncture side. Region a was the first half of the opposite side, and b was the second half of the opposite side. Bone cement filling areas in the four layers and the four regions of each layer were compared.

Results

There were significant differences in visual analogue scale (VAS) scores before and after surgery (P < 0.05). Variance analysis indicated that the bone cement filling ratio of the region b in each layer was significantly lower than the other three regions, and that the bone cement filling ratio of region a was equal to that of the region d.

Conclusion

Unilateral puncture PVP can reduce VAS scores, and plays a role in reducing pain. The bone cement showed a regular distribution.

Zusammenfassung

Ziel

Die Verteilung des Knochenzements bei unilateraler Punktion im Rahmen der perkutanen Vertebroplastik (PVP) sollte untersucht werden.

Material und Methoden

In die Studie wurden insgesamt 64 Patienten mit osteoporotischen Wirbelkörperfrakturen eingeschlossen, die eine unilaterale PVP erhielten. Der Wirbelkörper wurde longitudinal in vier gleiche Teile untergliedert. Die Intermediärschicht zwischen jedem Teil war typisch für den Teil. Insgesamt gab es vier Schichten. Jede Schicht wurde durch die gekreuzten Linien in der Mitte des Wirbelkörpers in die vier Regionen a, b, c und d unterteilt. Region c war die erste Hälfte der Punktionsseite, Region d war die zweite Hälfte. Region a war die erste Hälfte der gegenüberliegenden Seite, Region b war die zweite Hälfte. Bereiche mit Knochenzementfüllung in den vier Schichten und in den vier Regionen jeder Schicht wurden verglichen.

Ergebnisse

Die Werte auf der visuellen Analogskala (VAS) vor und nach dem operativen Eingriff unterschieden sich signifikant (P < 0,05). Wie Varianzanalysen zeigten, war das Knochenzementfüllungsverhältnis der Region b in allen Schichten signifikant geringer als in den anderen drei Regionen. Zudem war das Knochenzementfüllungsverhältnis der Region a gleich dem der Region d.

Schlussfolgerung

Die PVP mit unilateraler Punktion kann die VAS-Werte reduzieren und spielt eine Rolle in der Schmerzlinderung. Für den Knochenzement zeigte sich eine regelmäßige Verteilung.

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Abbreviations

CT:

Computed tomography

OVCF:

Osteoporotic vertebral compression fracture

PVP:

Puncture percutaneous vertebroplasty

VAS:

Visual analog scale

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Acknowledgements

This study was supported by Fuzhou science and technology project (2013-s-123-12).

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Correspondence to Qiyong Chen.

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Q. Chen, L. Liu and G. Liang declare that they have no competing interests.

Ethical approval was given by the medical ethics committee of the Second Hospital of Fuzhou Affiliated to Xiamen University with the reference number 20160035. All procedures performed in studies involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and the national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.

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Chen, Q., Liu, L. & Liang, G. Distribution characteristics of bone cement used for unilateral puncture percutaneous vertebroplasty in multiple planes. Orthopäde 47, 585–589 (2018). https://doi.org/10.1007/s00132-018-3527-6

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