Skip to main content
Log in

Vom GRIP zur multimodalen Schmerztherapie

Ein Konzept setzt sich durch

From GRIP to multimodal pain therapy

A concept asserts itself

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Rückenschmerzen sind nach wie vor ein großes medizinisches und soziales Problem. Im Laufe der letzten Jahrzehnte hat sich das Paradigma der Behandlung von nichtspezifischen Rückenschmerzen grundlegend geändert: körperliche Aktivität und Bewegungstherapie werden nun in allen relevanten nationalen und internationalen Leitlinien als Therapie der ersten Wahl empfohlen. Bei eingetretener Chronifizierung sind nur biopsychosoziale Konzepte wirkungsvoll, die seit 1990 erstmals in Deutschland in Form des GRIP (Göttinger Rücken-Intensivprogramm) erprobt und analysiert wurden. Mittlerweile wird diese Form der Behandlung in allen evidenzbasierten Leitlinien empfohlen, dennoch stehen wir bzgl. einer flächendeckenden Versorgung in Deutschland noch am Anfang.

Abstract

Low back pain is still a big medical and social problem. During the last few decades a change of paradigm in treating non-specific low back pain has happened: physical activity and exercise therapy are now recommended as the first-line treatment in all relevant national and international guidelines. In chronic cases only biopsychosocial treatment concepts are successful, which have been introduced in Germany in 1990 in the form of the GRIP (Göttingen intensive low back program) for the first time. Meanwhile, this treatment has now been recommended by all evidence-based guidelines but we are still in the beginning of a full coverage care in Germany.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Airaksinen O, Brox JI, Cedraschi C et al (2006) European guidelines for the management of chronic non-specific low back pain. Eur Spine J 15(Suppl 2):192–300

    Article  Google Scholar 

  2. Arnold B, Bringschmidt T, Casser HR et al (2009) Multimodale Schmerzthreapie. Konzepte und Indikation. Schmerz 23:112–120

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Deyo RA, Rainville J, Kent DL (1992) What can the history and physical examination tell us about low back pain? JAMA 268:760–765

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Guzman J, Esmail R, Karjalainen K et al (2001) Multidisciplinary rehabilitation for chronic low back pain: systematic review. BMJ 322:1511–1516

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Hagen EM, Svensen E, Eriksen HR et al (2006) Comorbid subjective health complaints in low back pain. Spine 31:1491–1495

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Hestbaek L, Leboeuf-Yde C, Manniche C (2003) Is low back pain part of a general health pattern or is it a separate and distinctive entity? A critical literature review of comorbidity with low back pain. J Manipulative Physiol Ther 26:243–252

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hestbaek L, Leboeuf-Yde C, Manniche C (2003) Low back pain: what is the long-term course? A review of studies of general patient populations. Eur Spine J 12:149–165

    PubMed  Google Scholar 

  8. Hildebrandt J (1987) Diagnostik und Klassifikation chronischer „idiopathischer“ Rückenschmerzen. Eine klinische Untersuchung. Habilitationsschrift, Fachbereich Medizin, Georg August-Universität, Göttingen

  9. Hildebrandt J (2003) Die Muskulatur als Ursache für Rückenschmerzen. Schmerz 17:412–418

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Hildebrandt J, Pfingsten M et al (2003) Göttinger Rücken-Intensiv-Programm (GRIP) – Das Manual. Congress Compact, Berlin

  11. Jensen IB, Busch H, Bodin L et al (2009) Cost effectiveness of two rehabilitation programmes for neck and back pain patients: A seven year follow-up. Pain 142:202–208

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Klaber-Moffett J, Mannion A (2005) What is the value of physical therapies for back pain? Best Pract Res Clin Rheumatol 19:623–638

    Article  Google Scholar 

  13. Mannion AF, Junge A, Taimela S et al (2001) Active therapy for chronic low back pain: part 3. Factors influencing self-rated disability and its change following therapy. Spine 26:920–929

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Mayer TG, Gatchel RJ, Mayer H et al (1987) A prospective two-year study of functional restoration in industrial low back injury. An objective assessment procedure. JAMA 258:1763–1767

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Mayer TG, Gatchel RJ (1988) Functional restoration for spinal disorders. Lea & Febiger, Philadelphia

  16. Pfingsten M, Hildebrandt J (2001) Die Behandlung chronischer Rückenschmerzen durch ein intensives Aktivierungskonzept (GRIP). AINS 36:580–589

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Raspe H (2001) Back pain. In: Silman AJ, Hochberg MC (eds) Epidemiology of the rheumatic diseases, 2nd edn. Oxford Univerity Press, Oxford, pp 309–338

  18. Robert-Koch-Institut (RKI) (2006) Gesundheit in Deutschland. RKI, Berlin

  19. Schmidt CO, Kohlmann T (2005) Was wissen wir über das Symptom Rückenschmerz? Epidemiologische Ergebnisse zu Prävalenz, Inzidenz, Verlauf. Z Orthop Ihre Grenzgeb 143:292–298

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Schmidt CO, Raspe H, Pfingsten M et al (2007) Back Pain in the German Adult Population. Spine 32:2005–2011

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Vlaeyen JW, Kole-Snijders AM, Boeren RG, van Eek H (1995) Fear of movement/ (re)injury in chronic low back pain. Pain 62:363–372

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Volinn E, Fargo JD, Fine PG (2009) Opioid therapy for non-specific low back pain and the outcome of chronic work loss. Pain 142:194–201

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Waddell G (2004) The back pain revolution. Churchill Livingstone, London

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Hildebrandt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hildebrandt, J., Pfingsten, M. Vom GRIP zur multimodalen Schmerztherapie. Orthopäde 38, 885–895 (2009). https://doi.org/10.1007/s00132-009-1479-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-009-1479-6

Schlüsselworte

Keywords

Navigation