Skip to main content
Log in

Orale Antikoagulation bei Hüft- und Kniegelenkersatzpatienten

Prozessanalyse in Akut- und Rehabilitationskliniken

Oral anticoagulation after major hip or knee replacement surgery

A process-driven managerial pharmacoeconomic analysis in German hospitals

  • Originalien
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Mit dem direkten Thrombininhibitor Dabigatranetexilat steht seit kurzem ein im Krankenhaus oral applizierbares Medikament zur Thromboseprophylaxe nach Hüft- und Kniegelenkersatzoperationen zur Verfügung.

Methode

Im Rahmen einer betriebswirtschaftlich-pharmakoökonomischen Analyse wurde in jeweils 6 deutschen Akut- und Rehabilitationskliniken der Einsatz niedermolekularer Heparine (NHM) mit der Anwendung von Dabigatranetexilat verglichen.

Ergebnisse

Durch Gabe des neuen Antikoagulans ist ein Prozesskostenvorteil von 2,43 €/Patiententag im Akutbereich und 1,40 €/Patiententag im Rehabilitationsbereich realisierbar.

Schlussfolgerung

Das Ergebnis besitzt unmittelbare Entscheidungsrelevanz für die betrachteten Institutionen: mögliche Preisunterschiede zwischen Dabigatranetexilat und einem NMH, die aus Sicht eines Krankenhauses exakt zur „ökonomisch neutralen Bewertung“ der Antikoagulanzien führen, werden auf Basis der Studienergebnisse abgeleitet.

Abstract

Background

The thrombin inhibitor dabigatranetexilat is used for prophylaxis of venous thromboembolism after total hip or knee replacement surgery (THR/TKR). Patients can take it orally in hospitals.

Method

In a managerial pharmacoeconomic analysis of six German acute-care hospitals and six German rehabilitation hospitals, the use of dabigatranetexilat was compared with the use of low-molecular-weight heparins.

Results

The analysis showed that the new drug led to an economic advantage for an acute-care hospital of 2.43 euro per patient per day. In a rehabilitation hospital, the use of dabigatranetexilat led to an economic advantage of 1.40 euro per patient per day.

Conclusion

These results have direct implications for drug decisions in hospitals. To demonstrate that fact, the price difference between dabigatranetexilat and low-molecular-weight heparins was derived to lead exactly to their“economic neutrality” from the hospital’s point of view.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Colwell CW Jr (2006) Thromboprophylaxis in orthopaedic surgery. Am J Orthop 2006(Suppl): 1–11

    Google Scholar 

  2. Böttner F, Sulco TP, Sharrock NE et al. (2001) Thromboseprophylaxe in der Hüftendoprothetik. Orthopade 30: 890–896

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Van Aken H, Bode C, Darius H et al. (2001) Anticoagulation: the present and future. Clin Appl Thromb Hemost 7: 195–204

    Article  Google Scholar 

  4. Hawkins D (2004) Pharmacoeconomics of thrombosis management. Pharmacotherapy 24: 95–99

    Article  Google Scholar 

  5. Geerts WH, Pineo GF, Heit JA et al. (2005) Prevention of venous thromboembolism: the Seventh ACCP Conference on Antithrombotic and Thrombolytic Therapy. Chest 126(Suppl 3): 338–400

    Article  Google Scholar 

  6. Lipp H-P et al. (2004) Antithrombotika zur Therapie und Prophylaxe venöser Thromboembolien. Krankenhauspharmazie 25: 195–315

    Google Scholar 

  7. Eriksson BI et al. (2005) A new oral direct thrombin inhibitor, dabigatran etexilate, compared wirth enoxaparin for prevention of thromboembolic events following total hip or knee replacement: the BISTRO II randomized trial. J Thromb Haemost 3: 103–111

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Eriksson BI, Dahl OE, Rosencher N et al. (2007) Dabigatran etexilate versus enoxaparin for prevention of venous thromboembolism after total hip replacement: a randomised, double-blind, non-inferiority trila. Lancet 370: 949–956

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Caprini JA et al. (2007) The oral direct thrombin inhibitor, dabigatran etexilate, is effective and safe for prevention of major venous thromboembolism following major orthopaedic surgery. Abstract presented at the XXIst ISTH Congress, July 6–12, 2007, O-W-050

  10. Wilke T, Kulle M, Gotal G, Hohmann C (2006) Tablette versus Spritze – eine betriebswirtschaftlich-pharmakoökonomische Analyse von Antikoagulanzien in sechs Krankenhäusern. Gesundh ökon Qual manag 11: 184–190

    Article  Google Scholar 

  11. Mason JM, Mason JR (2006) The generalisability of pharmacoeconomic studies: issues and challenges ahead. Pharmacoeconomics 24: 937–945

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Wilde H (2004) Plan- und Prozesskostenrechnung. Oldenbourg, München

  13. Greinacher A, Lubenow N (2002) Heparin-induzierte Thrombozytopenie. Die gelben Hefte 42: 61–70

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung hin: Die durchgeführte Studie wurde von der Fa. Boehringer Ingelheim Pharma GmbH & Co. KG finanziell unterstützt. Trotz des möglichen Interessenkonflikts ist der Beitrag unabhängig und produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Wilke.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wilke, T., Neumann, K., Klapper, U. et al. Orale Antikoagulation bei Hüft- und Kniegelenkersatzpatienten. Orthopäde 37, 448–456 (2008). https://doi.org/10.1007/s00132-008-1254-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-008-1254-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation