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Stadiengerechte operative Knorpeltherapie

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Stage oriented surgical cartilage therapy

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Zusammenfassung

Chondrale bzw. osteochondrale Läsionen von Gelenken sind typische Schädigungsmuster in der Orthopädie und Traumatologie. Aufgrund der in der Regel fehlenden Regeneration des verletzten Gelenkknorpels kann die initiale Läsion zur vorzeitigen Arthrose führen. Daher besteht ein großes Interesse an einer adäquaten Therapie dieser Schäden. Klinisch gebräuchliche Methoden der Knorpeltherapie sind derzeit Verfahren zur mesenchymalen Stammzellrekrutierung (autologe Knorpel-Knochen-Transplantation, autologe Chondrozytentransplantation). Die autologe Knorpel-Knochen-Transplantation ist aktuell das einzige Verfahren, das den Defekt mit hyalinem Knorpel ersetzt; problematisch sind allerdings die Entnahmemorbidität und die begrenzte Verfügbarkeit. Stammzellrekrutierende Verfahren und die autologe Knorpelzelltransplantation führen in der Regel zu einem faserknorpeligen Gewebe, das als Funktionsgewebe häufig mittelfristig gute klinische Ergebnisse liefert. Jedes dieser Therapieprinzipien hat bestimmte Indikationsschwerpunkte. Um eine adäquate Therapie zu wählen, bedarf es daher zunächst der Klassifikation des chondralen bzw. osteochondralen Schadens. Unter einer Vielzahl von Klassifikationssystemen sind besonders die Systeme der ICRS von klinischer Relevanz.

Abstract

Chondral or osteochondral lesions are typical injuries in orthopaedics and traumatology. Since there is no regeneration of damaged articular cartilage, these lesions can lead to premature osteoarthritis. Therefore, an adequate therapy for these injuries is an important goal. Nowadays, common methods in cartilage therapy are procedures for the recruitment of mesenchymal stem cells: autologous osteochondral transplantation and autologous chondrocyte transplantation. Currently, autologous osteochondral transplantation is the only procedure that allows the replacement of the defect with hyaline cartilage. However, this procedure has the problem of donor-site morbidity and limited availability of transplants. Stem cell recruiting procedures and autologous chondrocyte transplantation normally achieve a regeneration of the defect with only fibrocartilage tissue, but both can achieve good medium-term clinical results. Each of these therapeutic principles has certain major indications. In order to select an adequate therapy, the classification of chondral or osteochondral lesion is needed. From a multiplicity of classification systems, those of the ICRS are of particular clinical relevance.

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Literatur

  1. Curl WW, Krome J, Gordon ES et al. (1997) Cartilage injuries: a review of 31,516 knee arthroscopies. Arthroscopy 13: 456–460

    PubMed  Google Scholar 

  2. O’Driscoll SW (1998) The healing and regeneration of articular cartilage. J Bone Joint Surg Am 80: 1795–1812

    PubMed  Google Scholar 

  3. Bauer M, Jackson RW (1988) Chondral lesions of the femoral condyles: a system of arthroscopic classification. Arthroscopy 4: 97–102

    PubMed  Google Scholar 

  4. Brittberg M, Winalski CS (2003) Evaluation of cartilage injuries and repair. J Bone Joint Surg Am 85-A (Suppl 2): 58–69

  5. Imhoff AB, Koenig U (2003) Arthroskopie – qualifizierte Stadieneinteilung der osteochondralen Läsion (OCL) am Knie. Arthroskopie 16: 23–28

    Article  Google Scholar 

  6. Link TM, Stahl R, Woertler K (2007) Cartilage imaging: motivation, techniques, current and future significance. Eur Radiol 17: 1135–1146

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Pridie K (1959) A method of resurfacing osteoarthritic knee joints. J Bone Joint Surg Br 41: 618–619

    Google Scholar 

  8. Steadman JR, Rodkey WG, Briggs KK et al. (1999) [The microfracture technic in the management of complete cartilage defects in the knee joint]. Orthopäde 28: 26–32

    PubMed  Google Scholar 

  9. Brittberg M, Lindahl A, Nilsson A et al. (1994) Treatment of deep cartilage defects in the knee with autologous chondrocyte transplantation. N Engl J Med 331: 889–895

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Bartlett W, Skinner JA, Gooding CR et al. (2005) Autologous chondrocyte implantation versus matrix-induced autologous chondrocyte implantation for osteochondral defects of the knee: a prospective, randomised study. J Bone Joint Surg Br 87: 640–645

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Behrens P (2005) Matrix gekoppelte Mikrofrakturierung. Ein neues Konzept zur Knorpeldefektbehandlung. Arthroskopie 18: 193–197

    Article  Google Scholar 

  12. Wagner H (1964) Surgical treatment of osteochondritis dissecans, a cause of arthritis deformans of the knee. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 50: 335–352

    PubMed  Google Scholar 

  13. Hangody L, Kish G, Karpati Z et al. (1997) Arthroscopic autogenous osteochondral mosaicplasty for the treatment of femoral condylar articular defects. A preliminary report. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 5: 262–267

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Imhoff AB, Ottl GM et al. (1999) Autologous osteochondral transplantation on various joints. Orthopäde 28: 33–44

    PubMed  Google Scholar 

  15. Garretson RB 3rd, Katolik LI, Verma N et al. (2044) Contact pressure at osteochondral donor sites in the patellofemoral joint. Am J Sports Med 32: 967–974

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to S. Braun.

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Die Autoren S. Braun und S. Vogt haben zu gleichen Teilen zu dieser Arbeit beigetragen.

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Braun, S., Vogt, S. & Imhoff, A. Stadiengerechte operative Knorpeltherapie. Orthopäde 36, 589–600 (2007). https://doi.org/10.1007/s00132-007-1095-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-007-1095-2

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