Zusammenfassung
Hintergrund
Ziel der Studie war es festzustellen, welche degenerativen Veränderungen bei ehemaligen Hochleistungsmarathonläufern vorhanden sind und inwieweit sie sich von Kontrollpersonen unterscheiden.
Material und Methoden
20 ehemalige Marathonläufer der deutschen Spitzenklasse der Jahre 1972–1986 wurden zu einer klinischen (FFbH-OA bzw. AKSS) und radiologischen Untersuchung (Hüft- und Kniegelenke, Klassifikation nach Kellgren u. Lawrence) einbestellt und die radiologischen Befunde der Hüftgelenke mit denen wenig sporttreibender alters-, geschlechts- und BMI-gematchter Kontrollpersonen verglichen.
Ergebnisse
Lediglich 3 von 38 Kniegelenken ehemaliger Marathonläufer weisen eine Arthrose Grad 2 auf. Eine schwerwiegende Koxarthrose (Grad 3 nach Kellgren u. Lawrence) wurde nur bei einem Athleten dokumentiert, mäßige Arthrosen bei 6 von 28 Hüftgelenken im Vergleich zu 1 Hüfte der Kontrollpersonen. Klinische Beschwerden an Knie- bzw. Hüftgelenken werden nur selten beschrieben.
Schlussfolgerung
Kniegelenkarthrosen scheinen bei ehemaligen Langstreckenläufern nur selten aufzutreten. Intensive Laufbelastungen im Hochleistungssport scheinen das Auftreten einer Koxarthrose im Vergleich zu wenig sporttreibenden zu begünstigen.
Abstract
Background
The aim of the study was to find what degenerative changes were present in the hip and knee joints of former elite marathon runners and how these subjects’ joints differ from those of control persons.
Methods
Twenty former elite German marathon runners (active careers 1972–86) underwent clinical (FFbH-OA [hip joint] and AKSS [knee joint]) and radiographic (hip and knee joints, Kellgren and Lawrence classification) examination. X-Rays of the hip joints were compared with those of controls matched for age, gender and BMI who did not engage in much sport.
Results
In the group of former elite marathon runners, 3 of the 38 knee joints for which comparison with control joints was possible were found to be affected by grade 2 osteoarthritis. In the same group, severe osteoarthritis (Kellgren and Lawrence grade 3) was documented in 1 and moderate osteoarthritis (grade 2) in 6 of the 28 hips for which direct comparison against the controls was possible, as against 1 hip affected by grade 2 osteoarthritis in the entire control group. The clinical evaluation showed high scores in all athletes.
Conclusions
Osteoarthritis of the knee joint is rare in former elite marathon runners. The risk of osteoarthritis of the hip joint seems to be higher than in control subjects who do not engage in much sport.
Literatur
Bartz RL, Laudicina L (2005) Osteoarthritis after sports knee injuries. Clin Sports Med 24: 39–35
Buckwalter JA (2003) Sports, joint injury, and posttraumatic osteoarthritis. J Orthop Sports Phys Ther 33: 578–588
Cheng Y, Macera CA, Davis DR et al. (2000) Physical activity and self-reported, physician-diagnosed osteoarthritis: is physical activity a risk factor? J Clin Epidemiol 53: 315–322
Gelber AC, Hochberg MC, Mead LA et al. (2000) Joint injury in young adults and risk for subsequent knee and hip osteoarthritis. Ann Intern Med 133: 321–328
Hohmann E, Wörtler K, Imhoff A (2005) Osteoarthrose durch Langstreckenlaufen? Sportverl Sportschad 19: 89–93
Insall JN, Door MD, Scott RD, Scott WN (1989) Rationale of the knee society clinical rating system. Clin Orthop 248: 13–14
Kellgren JH, Lawrence LS (1963) Atlas of standard radiographs: the epidemiology of chronic rheumatism, Vol. 2. Blachwell Scientific Publications, Oxford
Kohlmann T, Peschel U, Knahr K, Kryspin-Exner I (1999) Entwicklung und Validierung des Funktionsfragebogens Hannover für Patienten mit Arthrosen der Hüft- und Kniegelenke (FFbH-OA). DRV-Schriften 12: 40–42
Konradsen L, Hansen EM, Sondergaard L (1990) Long distance running and osteoarthrosis. Am J Sports Med 18: 379–381
Krampla W, Mayrhofer R, Malcher J et al. (2001) MR imaging of the knee in marathon runners before and after competition. Skeletal Radiol 30: 72–76
Kujala UM, Kaprio J, Sarna S (1994) Osteoarthritis of weight-bearing joints of lower limbs in former elite male athletes. BMJ 308: 231–234
Lane NE, Bloch DA, Jones HH et al. (1986) Long-distance running, bone density, and osteoarthritis. JAMA 255: 1147–1151
Lane NE, Michel B, Bjorkengren A et al. (1993) The risk of osteoarthritis with running and aging: a 5-year longitudinal study. J Rheumatol 20: 461–468
Lindberg H, Roos H, Gardsell P (1993) Prevalence of coxarthrosis in former soccer players. 286 players compared with matched controls. Acta Orthop Scand 64: 165–167
Marti B, Knobloch M, Tschopp A et al. (1989) Is excessive running predictive of degenerative hip disease? Controlled study of former elite athletes. BMJ 299: 91–93
Mayer F, Schmitt H, Dickhuth HH (2003) Die Bedeutung von Sport in der Entstehung, Prävention und Rehabilitation der Arthrose. Akt Rheumatol 28: 210–217
Meeuwisse WH, Sellmer R, Hagel BE (2003) Rates and risks of injury during intercollegiate basketball. Am J Sports Med 31: 379–385
Panush RS, Schmidt C, Cladwell JR et al. (1986) Is running associated with degenerative joint disease? JAMA 255: 1152–1154
Puranen J, Ala-Ketola L, Peltokallio P, Saarela J (1975) Running and primary osteoarthritis of the hip. BMJ 2: 424–425
Schmitt H, Brocai DRC, Carstens C (2001) Long-term review of the lumbar spine in javelin throwers. J Bone Joint Surg Br 83: 324–327
Schmitt H, Brocai DRC, Lukoschek M (2004) High prevalence of hip arthrosis in former elite javelin throwers and high jumpers: 41 athletes examined more than 10 years after retirement from competitive sports. Acta Orthop Scand 75: 34–39
Schmitt H, Hansmann HJ, Brocai DRC, Loew M (2001) Long term changes of the throwing arm of former elite javelin throwers. Int J Sports Med 22: 275–279
Sohn RS, Micheli LJ (1985) The effects of running on the pathogenesis of osteoarthritis of the hips and knees. Clin Orthop Res 198: 106–109
Spector TD, Harris PA, Hart DJ et al. (1996) Risk of osteoarthritis associated with long-term weight- bearing sports. Arthritis Rheum 39: 988–995
Walther M, Kirschner S (2004) Führt Laufsport vorzeitig zu degenerativen Veränderungen am Hüftgelenk? Ein systematischer Review. Z Orthop Ihre Grenzgeb 142: 213–220
Interessenkonflikt
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schmitt, H., Rohs, C., Schneider, S. et al. Führt intensiver Langstreckenlauf zur Arthrose der Hüft- oder Kniegelenke?. Orthopäde 35, 1087–1092 (2006). https://doi.org/10.1007/s00132-006-0998-7
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-006-0998-7