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Fluoroskopiebasierte 3D-Navigation komplexer Korrekturosteotomien des proximalen Femurs

Fluoroscopy-based 3D navigation of complex correction osteotomies at the proximal femur

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Zusammenfassung

Hintergrund

Trotz der heutigen Fortschritte bei der endoprothetischen Versorgung des Hüftgelenks bestehen weiterhin zahlreiche Indikationen für gelenkerhaltende operative Verfahren wie beispielsweise Korrekturosteotomien. Oft handelt es sich dabei um komplexe dreidimensionale (3D-)Rekonstruktionen des proximalen Femurs, die für den Operateur technisch erhebliche Herausforderungen darstellen. Das Ziel des Projekts war, ein präzises intraoperatives 3D-Planungssystem inklusive detaillierter biomechanischer Analysefunktionen zu entwickeln und dem Operateur die exakte Umsetzung dieses Plans zu ermöglichen.

Methoden

Mittels nur 2 Fluorobildern wurde ein vereinfachtes Femurmodell invers berechnet. Für die Navigation wurde ein passives optisches Trackingsystem mit einer C-Bogen-Kalibrationseinheit verwendet. Für die In-vitro-Evaluation wurden komplexe Osteotomien an 10 Femora unter simulierten Operationsbedingungen durchgeführt.

Ergebnisse

Die durchschnittliche Differenz zwischen Planung und realem operativen Ergebnis für die Keilgröße war <2° und für die Femurkopfmittelpunktposition <4 mm. Kein Implantat perforierte den Schenkelhals.

Schlussfolgerung

Ohne das traditionelle Basisoperationsverfahren zu ändern zeigte das entwickelte Verfahren in vitro die Möglichkeit einer effizienten 3D-Planung und ermöglichte die präzise Umsetzung komplexer Osteotomien unter Berücksichtigung biomechanischer Parameter mit korrekter Implantatlage ohne Kortikalisperforationen/-frakturen. Zusätzlich kann durch den vorgestellten Ansatz die Strahlenexposition für Patient und Operationsteam erheblich reduziert werden.

Abstract

Background

Despite great advances in hip alloarthroplasty there are still numerous indications for joint-saving procedures such as correction osteotomies. Often these procedures include complex 3D rearrangements of the proximal femur, which are for the surgeon technically very demanding. The project aim was to develop a precise intraoperative virtual 3D planning tool including a detailed biomechanical analysis and enable the surgeon to realize exactly this plan by using computer-assisted techniques.

Methods

Using only two different angled fluoro frames a simplified femoral model was inversely constructed. For navigation a passive optical system was used with a C-arm calibration kit and PC-based software. For in vitro evaluation complex osteotomies were performed on ten femora under simulated OR conditions.

Results

The mean difference between the planning and real surgical outcome for the wedge size was less then 2° and for the femur head center position less then 4 mm. No implant penetrated the femur neck isthmus.

Conclusion

Without changing the standard operative procedure the method can be of high clinical importance to improve planning accuracy and consecutive operative realization for precise fragment positioning and plate location without penetrating the isthmus of the femoral neck. And — besides precision — it can potentially help to reduce intraoperative complications such as implant penetration and minimize X-ray use.

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Literatur

  1. Brack C, Burgkart R, Czopf A, Götte H, Roth M, Radig B, Schweikard A (1999) Radiological navigation in orthopaedic surgery. In: Jerosch J, Nicol K, Peikenkamp K (eds) Rechnergestützte Verfahren in Orthopädie und Unfallchirurgie. Steinkopff, Darmstadt, S 452–460

  2. Burgkart R, Dötter M, Roth M, Schweikard A (2001) CT-less three-dimensional fluoroscopic navigation for femural head surgery. Proceedings of the International Society for Computer Assisted Orthopaedic Surgery, Davos, 7–10 Feb 2001, p 6

  3. Burgkart R, Gottschling H, Roth M, Schweikard A, Regenfelder F (2003) Intraoperative planning and computer assisted navigation of complex multi-planar correction osteotomies at the proximal femur using a standard c-arm fluoroscopy. Proceedings of the Conference for Computer Assisted Orthopedic Surgery, Marbella, Spain, p 21

  4. Ellis RE, Tso CY, Rudan JF, Harrison MM (1999) A surgical planning and guidance system for high tibial osteotomy. Computer Aided Surg 4: 264–274

    Article  Google Scholar 

  5. Foley KT, Simon DA, Rampersaud YR (2001) Virtual fluoroscopy: computer-assisted fluoroscopic navigation. Spine 15(26): 347–351

    Article  Google Scholar 

  6. Grützner PA, Vock B, Kowal J, Nolte LP, Wentzensen (2001) Computer aided reduction and fixation of long bone fractures. Proceedings of the International Society for Computer Assisted Orthopaedic Surgery, Davos, 7–10 Feb 2001, p 126

  7. Hofstetter R, Slomczykowski M, Sati M, Nolte LP (1999) Fluoroscopy as an imaging means for computer-assisted surgical navigation. Comput Aided Surg 4(2): 65–76

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hofstetter R, Slomczykowski M, Krettek C, Koppen G, Sati M, Nolte LP (2000) Computer-assisted fluoroscopy-based reduction of femoral fractures and antetorsion correction. Comput Aided Surg 5(5): 311–325

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Jäger M, Westhoff B, Wild A, Krauspe R (2004) Computernavigierte Dreifach-Osteotomie des Beckens zur Behandlung der Hüftgelenkdysplasie. Z Orthop Ihre Grenzgeb 142(1): 51–59

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Keppler P, Gebhard F, Grützner PA et al. (2004) Computer aided high tibial open wedge osteotomy. Injury 35 [Suppl 1] A: 68–78

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Menetrey J, Paul M (2004) Möglichkeiten der computergestützten Navigation bei kniegelenknahen Osteotomien. Orthopäde 33(2): 224–228

    Google Scholar 

  12. Menschik F (1997) The Hip Joint As A Conchoid Shape. J. Biomech 30(9): 971–973

    Article  Google Scholar 

  13. Messmer P, Long G, Suhm N, Regazzoni P, Jacob AL (2001) Volumetrie model determination of the tibia based on 2D radiographs using a 2D/3D database. Comput Aided Surg 6(4): 183–194

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Millis MB, Murphy SB (1992) Use of computed tomographic reconstruction in planning osteotomies of the hip. Clin Orthop 274: 154–159

    PubMed  Google Scholar 

  15. Millis MB, Poss R, Murphy SB (1992) Osteotomies of the hip in the prevention and treatment of osteoarthritis. Instr Course Lect 41: 145–154

    PubMed  Google Scholar 

  16. Richolt JA, Everett P, Teschner M, Kikinis R, Millis MB (2000) Computerassistierte Planung von Umstellungsosteotomien in Fällen von Epiphysiolysis capitis femoris. Orthopäde 29(7): 599–604

    Google Scholar 

  17. Roth M, Brack C, Burgkart R, Czopf A, Götte H, Schweikard A (1999) Multi-view contourless registration of bone structures using a single calibrated X-ray fluoroscope. In: Lemke HU, Vannier MW, Ina-mura K, Farman AG (eds) Computer assisted radiology and surgery. Elsevier, Amsterdam. pp 756–761

  18. Slomczykowski MA, Hofstetter R, Sati M, Krettek C, Nolte LP (2001) Novel computer-assisted fluoroscopy system for intraoperative guidance: feasibility study for distal locking of femoral nails. J Orthop Trauma 15(2): 122–131

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Suhm N, Jacob AL, Nolte LP, Regazzoni P, Messmer P (2000) Surgical navigation based on fluoroscopy - clinical application for computer-assisted distal locking of intramedullary implants. Comput Aided Surg 5(6): 391–400

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Zimolong A, Friedrichs D, Portheine F, Radermacher K, Traub F, Staudte HW (2001) Fluoroscopic image based planning for femoral neck surgery. Proceedings of the International Society for Computer Assisted Orthopaedic Surgery, Davos, 7–10 Feb 2001, p 85

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Danksagung

Dank gilt dem Team des Institutes für radiologische Diagnostik des Klinikums rechts der Isar der Technischen Universität München für die Anfertigung und Bereitstellung der CT-Daten für die Evaluation.

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Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

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Burgkart, R., Gottschling, H., Roth, M. et al. Fluoroskopiebasierte 3D-Navigation komplexer Korrekturosteotomien des proximalen Femurs. Orthopäde 34, 1137–1143 (2005). https://doi.org/10.1007/s00132-005-0859-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-005-0859-9

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