Skip to main content
Log in

Patientenorientierung und Entscheidungsfindung bei lokal begrenztem Prostatakarzinom

Mögliche Felder urologischer Versorgungsforschung

Patient centeredness and decision-making in localised prostate cancer

Possible fields of health services research in urology

  • Leitthema
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Qualität der Patientenversorgung steht im Zentrum von Versorgungsforschung. Damit spielen die Präferenzen unserer Patienten eine bedeutende Rolle, was sich an der Entscheidungsfindung bei lokal begrenztem Prostatakarzinom illustrieren lässt.

Material und Methoden

Wir berichten über die Angaben von insgesamt 349 Patienten zu ihrer gewünschten Rolle im Rahmen der Entscheidungsfindung, zu ihren Informationsgewohnheiten sowie zur subjektiven und objektiven Informiertheit. Die Befragten sind im Mittel 63,0 Jahre alt, und ihr mittlerer PSA-Wert liegt bei 9,4 ng/ml. Bei einem Akademikeranteil von 40% haben wir außerdem mit dem χ2-Test den Einfluss des Ausbildungsniveaus ermittelt.

Ergebnisse

Die Hälfte der Patienten wünscht eine geteilte Entscheidungsfindung; 39% möchten die Therapieentscheidung selbst treffen, aber die ärztliche Meinung einbeziehen. Als wichtige Informationsquelle nennen 88% die behandelnden Ärzte, wobei dem Internet mit 77% ein vergleichbarer Stellenwert zukommt. Alle Patienten fühlen sich gut informiert und 94% kennen ihren aktuellen PSA-Wert. Der objektive Grad der Informiertheit ist bei Akademikern höher und die Internetnutzung stärker verbreitet (84% vs. 71%; p=0,007).

Schlussfolgerung

Unsere Patienten nehmen aktiv an medizinischen Entscheidungsfindungsprozessen teil und gestalten so die Alltagsversorgung wesentlich mit. Hiervon ausgehend erschließt sich das gesamte Spektrum urologischer Leistungen als lohnendes Feld für die Versorgungsforschung.

Abstract

Background

Quality of care is essential for health services research. Therefore, our patients’ preferences are of major importance and this can be illustrated by decision-making in localised prostate cancer.

Material and methods

A total of 349 patients reported on their preferred mode of decision-making, on their habits of information procurement, and on their feeling of being well informed. Moreover, we tried to objectify their actual knowledge. Their mean age was 63.0 years and mean PSA level 9.4 ng/ml. As 40% had a higher level of education we investigated possible influences of this feature by applying the chi-square test.

Results

Half of the patients preferred to share the treatment decision and 39% wanted to choose for themselves considering their physician’s recommendation. The most important sources of information were treating physicians (88%) and the Internet (77%). All patients felt well informed and 94% knew their latest PSA count. Patients with a higher level of education had better knowledge of their clinical data and used the Internet more (84 vs 71%; p=0.007).

Conclusions

Our patients actively take part in medical decision-making and thereby contribute significantly to everyday health care. Based on this aspect, the whole scope of urology is developed as a promising field of health services research.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Bär S (2009) Patientenrekrutierung oder bewusste Auswahl? Wie und ob Patienten ein Krankenhaus selbst wählen. Arzt Krankenhaus 3:80–84

    Google Scholar 

  2. Degner LF, Sloan JA (1992) Decision making during serious illness: what role do patients really want to play? J Clin Epidemiol 45:941–950

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Emanuel EJ, Emanuel LL (1992) Four models of the physician-patient relationship. JAMA 267:2221–2226

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Huber J, Peters T, Kessler A et al (2010) Selbsthilfe im Onlineforum bei lokal begrenztem Prostatakarzinom: Qualitative Analyse der Entscheidungsfindung. Urologe 49:1377–1384

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Kummervold PE, Chronaki CE, Lausen B et al (2008) eHealth trends in Europe 2005–2007: a population-based survey. J Med Internet Res 10:42

    Article  Google Scholar 

  6. Lavery HJ, Brajtbord JS, Levinson AW et al (2011) Unnecessary imaging for the staging of low-risk prostate cancer is common. Urology 77:274–278

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Moore RA, Gavaghan D, Edwards J et al (2002) Pooling data for number needed to treat: no problems for apples. BMC Med Res Methodol 2:2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. O’Connor AM, Bennett CL, Stacey D et al (2009) Decision aids for people facing health treatment or screening decisions. Cochrane Database Syst Rev 3:CD001431

    Google Scholar 

  9. Pickles T, Dean Ruether J, Weir L et al (2007) Psychosocial barriers to active surveillance for the management of early prostate cancer and a strategy for increased acceptance. BJU Int 100:544–551

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Röllig C, Nothacker M, Wöckel A et al (2010) Development of the interdisciplinary evidence-based S3 guideline for the diagnosis and treatment of prostate cancer: methodological challenges and solutions. Onkologie 33:396–400

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Schnell D, Schön H, Weißbach L (2009) Therapie des lokal begrenzten Prostatakarzinoms: Fragen beantwortet die Versorgungsforschung. Urologe 48:1050–1055

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Schrappe M, Pfaff H (2011) Versorgungsforschung: Konzept und Methodik. Dtsch Med Wochenschr 136:381–386

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Tosoian JJ, Trock BJ, Landis P et al (2011) Active surveillance program for prostate cancer: an update of the Johns Hopkins experience. J Clin Oncol (Epub ahead of print)

  14. Bergh RC van den, Vasarainen H, Poel HG van der et al (2010) Short-term outcomes of the prospective multicentre „Prostate Cancer Research International: Active Surveillance“ study. BJU Int 105:956–962

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Volk RJ, Hawley ST, Kneuper S et al (2007) Trials of decision aids for prostate cancer screening: a systematic review. Am J Prev Med 33:428–434

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Wiethölter R (1962) Arzt und Patient als Rechtsgenossen. Die Aufklärungspflicht des Arztes. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln Berlin, S 71

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Huber.

Additional information

Diese Arbeit ist als Originalpublikation anzusehen und aus formalen Gründen im Leitthema dieser Ausgabe eingeordnet.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Huber, J., Ihrig, A., Huber, C. et al. Patientenorientierung und Entscheidungsfindung bei lokal begrenztem Prostatakarzinom. Urologe 50, 691–696 (2011). https://doi.org/10.1007/s00120-011-2587-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-011-2587-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation