Zusammenfassung
Die Einführung der intrazytoplasmatischen Spermatozoeninjektion (ICSI) in das Behandlungsspektrum reproduktionsmedizinischer Therapieoptionen vor mehr als 15 Jahren ermöglichte eine Vaterschaft von Männern auch mit schwersten Spermatogenesestörungen Diesen Männern können heute mit unterschiedlichen Techniken operativ Spermatozoen für die Durchführung einer ISCI-Behandlung entnommen werden. Die operative Spermatozoenentnahme bietet sich auch bei Männern mit Verschlussazoospermie mit mikrochirurgisch nicht rekonstruierbaren Verhältnissen an. Verschiedene technische Möglichkeiten der Spermatozoenentnahme sind entwickelt worden, wobei die mikrochirurgische epididymale Spermatozoenasservierung (MESA) und die testikuläre Spermatozoenextraktion (TESE) die heute am meisten verwendeten Techniken sind. Auch perkutane Verfahren stehen zur Verfügung (z. B. TeFNA), haben sich aber gegenüber den primär chirurgischen Techniken wenig durchgesetzt. Durch die etablierten Möglichkeiten der Kryokonservierung von entnommenen Spermatozoen können durch einen einzigen chirurgischen Eingriff Spermatozoen für diverse ICSI-Zyklen entnommen werden.
Abstract
The introduction of intracytoplasmic sperm injection (ICSI) into the spectrum of assisted reproductive technologies has offered men who suffer from severe disorders of spermatogenesis and azoospermia the possibility of fathering a child. Different surgical techniques can be used to extract spermatozoa from these men from either the epididymis and/or the testis. Surgical sperm retrieval offers a treatment for patients with testicular and/or obstructive azoospermia in cases where microsurgical refertilization is not an option or has already failed. Among surgical techniques that have been explored over the years, microsurgical epididymal sperm aspiration (MESA) and testicular sperm extraction (TESE) have become the most popular. Percutaneous techniques (such as TEFNA) are available but have disadvantages versus open surgical procedures. Together with cryopreservation of extracted spermatozoa, these techniques facilitate retrieval of spermatozoa for several ICSI attempts by a single surgical intervention.
Literatur
Foresta C, Zorzi M, Galeazzi C, Rossato M (1995) Functional and structural characteristics of human epididymal spermatozoa retrieved by percunaneous aspiration. Int J Androl 18:197–202
Girardi SK, Schlegel PN (1996) Microsurgical epididymal sperm aspiration. Urol Clin North Am 4:55–66
Heidenreich A, Altmann P, Engelmann U (2000) Microsurgical vasovasostomy versus microsurgical epididymal sperm aspiration/testicular extraction of sperm combined with intracytoplasmatic sperm injection. Eur Urol 37:609–614
Köhn FM, Schroeder-Printzen I, El Mulla KF et al (1996) Andrological work up of patients undergoing microsurgical epididymal sperm aspiration or testicular sperm extraction. Andrologia 1(Suppl 28):77–81
Levine LA, Lisek EW (1998) Successfull sperm retrieval by percutaneous epididymal and testicular sperm aspiration. J Urol 159:437–440
Palermo G, Joris H, Devroey P, Steirteghem AC van (1992) Pregnancies after intracytoplasmic injection of a single spermatozoon into an oocyte. Lancet 340:17–18
Pantke P, Bergmann M, Steger K et al (2008) Testicular sperm retrieval in azoospermic men. Eur Urol 7(Suppl):703–714
Ramasamy R, Yagan N, Schlegel PN (2005) Structural and functional changes to the testis after conventional versus microdissection testicular sperm extraction. Urology 65:1190–1194
Schroeder-Printzen I, Ludwig M, Köhn F, Weidner W (2000) Surgical therapy in infertile men with ejaculatory ductobstruction: technique and outcome of a standardized surgical approach. Hum Reprod 15:1364–1368
Schroeder-Printzen I, Zumbé J, Bispink L et al (2000) Microsurgical apididymal sperm aspiration: aspirate analysis and straws available after cryopreservation in patients with non-reconstructable obstructive azoospermia. Hum Reprod 15:2531–2535
Schulze W, Thoms F, Knuth UA (1999) Testicular sperm extraction: comprehensive analysis with simultaneous performed histology in 1418 biopsies from 766 subfertile men. Hum Reprod 14:82–96
Silber SJ, Nagy ZP, Liu J et al (1994) Conventional in-vitro fertilization versus intracytoplasmatic sperm injection for patients requiring microsurgical sperm aspiration. Hum Reprod 9:1705–1709
Silber SJ (2000) Microsurgical TESE and the distribution of spermatogenesis in non-obstructive azoospermia. Hum Reprod 15:2278–2284
Steger K, Fink L, Failing K et al (2003) Decreased protamine-1 transcript levels in infertile men. Mol Hum Reprod 9:331–336
Steger K, Wilhelm J, Konrad L et al (2008) Both protamine-1 to protamine 2-mRNA ratio and Bc12 mRNA content in testicular spermatids and ejaculated spermatozoa discriminate between fertile and infertile men. Hum Reprod 23:112–116
Tarlatzis BC, Bili H (1998) Survey on intracytoplasmatic sperm injection: reportfrom the ESHRE ICSI Task Force. Hum Reprod 13(Suppl 1):165–177
Tournaye H, Devroey P, Liu J et al (1994) Microsurgical epididymal sperm aspiration and intracytoplasmic sperm injection: a new effective approach to infertility as a resultof congenital bilateral absence of the vas deferens. Fertil Steril 61:1045–1051
Tournaye H, Merdad T, Silber S et al (1999) No differences in outcome after intracytoplasmatic sperm injection with fresh or with frozen-thawed epididymal spermatozoa. Hum Reprod 14:90–95
Tsujimura A, Matsumiya K, Miyagawa Y et al (2002) Conventional multiple or microdissection testicular sperm extraction: a comparative study. Hum Reprod 17:2924–2929
Tsujimura A, Miyagawa Y, Takao T et al (2006) Salvage microdissection testicular sperm extraction after failed conventional testicular sperm extraction in patients with nonobstructive azoospermia. J Urol 175:1446–1449
Vogt PH (1998) Human chromosome deletions in Yg11 AZF candidate genes and male infertility. History and update. Mol Hum Reprod 4:739–744
Weidner W, Schroeder-Printzen I, Weiske WH et al (1995) Microsurgical aspects of the treatmentof azoospermia. Int J Androl 18(Suppl 2):63–66
Weidner W, Krause W, Ludwig M (1999) Relevance of male accessory gland infection for subsequentfertility with special focus on prostatitis. Hum Reprod 5:42
Zitzmann M, Nordhoff V, Schönfeld V von et al (2006): Elevated follicle-stimulating hormone levels and the chances for azoospermic men to become fathers after retrieval of elongated spermatids from cryopreserved testicular tissue. Fertil Steril 86:339–347
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Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: Takeda, Bayer Health Care, Bayer Vital, Lilly Deutschland GmbH.
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Dieser Artikel ist eine überarbeitete Version (Update) der im Urologe A im Jahre 2007 publizierten Arbeit (CME-Review): Diemer et al., „Operative Spermatozoengewinnung“ [Urologe A 46(7): 789–798; quiz 799]. Textteile und Abbildungen wurden dabei fragmentweise übernommen. Unterstützung durch die Klinische Forschergruppe DFG KFo 181 „Male factor Infertility due to impaired Spermatogenesis“.
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Diemer, T., Hauptmann, A. & Weidner, W. Therapie der Azoospermie. Urologe 50, 38–46 (2011). https://doi.org/10.1007/s00120-010-2442-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-010-2442-1
Schlüsselwörter
- Intrazytoplasmatischen Spermatozoeninjektion
- Testikuläre Spermatozoenextraktion
- Nichtobstruktive Azoospermie
- Testikuläre Insuffizienz
- Sertoli-cell-only-Syndrom